ویلیام سامرست موام در داستان بلند« خوشیهای زندگی»، همان ظرافت و کیفیت داستانهای کوتاهش را تکرار کرده و داستانی با درونمایه طنز و کمی هول و هراسهای معمولی زندگی را روایت کردهاست.
آنگونه که درباره این کتاب میخوانیم، موام به یاری طنز نیشدار و حالت غنایی در این رمان، هنگامی که از نیکبختی شخصیتی به نام«ادوارد دریفیلد» درکنار همسرش«رزی» سخن میگوید، خواننده به شکلی نامحسوس، سویههای مقابل این خوشبختی را هم به وضوح نظاره میکند.
اغلب شخصیتهای این داستان بلند، دارای یک شخصیت واقعی و چندین شخصیت پنهان هستند، شخصیتهایی که به شکلی خوفناک تصویری ازوضعیت جنگی خانمانسوزرا به نمایش میگذارند. داستان بلند «خوشیهای زندگی» یک داستان جنگی نیست اما در تک تک عناصرش میتوان اثرات مخرب و لحظههای کشنده میان دو جنگ اول و دوم جهانی را درک و دریافت کرد.
موام در این کتاب به ساخت شخصیتهای پرداخته که درگذر زندگی مشقت بار حاصل ازجنگ، روحیه آزاد منشی خود را از دست دادهاند وهرآن در انتظار بروزفاجعه ای دیگر ازناحیه یکدیگر هستند. ملغمه ای که نویسنده با لولیدن آدمهای ترسخورده در این اثر ایجاد کرده، خواانده را با ذوق ورزی نویسندهای مواجه میکند که همواره دغدغه تنهایی آدمها را یدک کشدهاست.
نکته جالب توجه درداستان بلند«خوشیهای زندگی» ایجاد اتمسفری دلهرهآوراست، دلهره ای که در ساختار کلی اثرریشه دوانده و نمادی از درون شخصتهای داستانیاست. آنچه در فضای بیرونی داستان رخ میدهد یا ساخته تخیل منفی شخصیتهای بدبین شدهاست و یا واقعیتی است که ازنحوست جنگ به یادگار مانده.
جدلهایی که پس از انتشار این اثردامنگیر نویسنده بود، بیشتر از ناحیه طرفداران ادبیات سنتی نشات میگرفت. طرفداران نویسندگانی چون توماس هاردی، جورج مردیت و آناتول فرانس بر این باور بودند که موام همه مشکلات بشری و حصول جنگ را نتیجه بی توجهی آنان به وقایع پیرامون خود قلمداد کرده و درقالب شخصیتهایی مضحک به تمسخر گرفته است.
قالب این اثر نشان میدهد که موام بر خلاف دفاعیاتش ازخود دربرابر موج اینگونه نگاهها، چندان هم به موضوع مورد اشاره طرفداران نویسندگان مزبوربی توجه نبودهاست چون شخصتی مانند «ادوارد دریفیلد» در این اثر، هم خوی شاعرانه دارد وهم تمایل به اشرافیگری بی خیال.
از این نکته که بگذریم، داستان بلند « خوشیهای زندگی» اثری به غایت خواندنی و اصولی است. رمانی که هم طنز دارد و هم هجو، هم اشک به چشم خواننده میآورد و هم گاهی سبب خنده میشود.
اتفاقی که در این کتاب افتاده این است که وجه تاریخ نگارانه آن، درکناروجوه داستانی به شکلی یکسان پیش رفته اند. یعنی این که خواننده هم مسیری ازروایت را دنبال میکند و هم به دلایل بروزجنگی دیگرازنوع جنگی که تازه به پایان رسیده پی میبرد.
سامرست موام در این اثر، دوقشر روشنفکر و اشرافی را درکنار هم قرار داده که تلفیقی از این دو قشر به شخصیت هایی منجر شده که یا در برج عاج ذهنی خود زیست میکنند و یا بدون توجه به وقایع جهان، مانند اسلاف خود به فکر مالاندوزی هستند.
داستان بلند«خوشیهای زندگی» درشمارگان 1100 نسخه و قیمت 10000تومان از سوی انتشارات نیکو نشر منتشر شدهاست.
نظر شما