سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵
«صنعت چاپ» به سن کمال رسید/ پیشنهادهای اهالی چاپ به ماهنامه‌ 30ساله

چهارصدمین شماره ماهنامه فنی ـ مهندسی «صنعت چاپ» منتشر شد؛ با انتشار این شماره، ماهنامه وارد سن دوره معروف به کمال یعنی 30 سالگی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با ورود ماهنامه فنی ـ مهندسی «صنعت چاپ» به سن 30 سالگی، اهالی و پیشکسوتان صنعت چاپ، در این شماره از ماهنامه، تذکرات و پیشنهادهایی برای بهبود سطح کیفی این ماهنامه ارائه کرده‌اند که گزیده‌هایی از آنها به شرح زیر است:
 
«بر اصول بمانید»، «از تغییر استقبال کنید»، «فضای شکوفایی فراهم کنید»، «مشاوران با تجربه را افزایش دهید»، «ورود به اقتصاد چاپ خوب بود» و «ضرورت رعایت اصول و استانداردها»
 
طارمی، مدیرعامل اُفست در این شماره از ماهنامه «صنعت چاپ» وظایف این ماهنامه را برشمرده است. در این بخش می‌خوانیم: «به نظرم می‌رسد که مجله صنعت چاپ باید بتواند به مخاطبان خود که هم کارگران چاپ و هم مدیران و سرما‌یه‌گذاران چاپ و افراد مختلفی است، بگوید که این فضای کنونی چه فضایی است و آینده آن چه است.»
 
مصاحبه با محمودرضا برازش، مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت انتشار چهارصدمین شماره ماهنامه «صنعت چاپ» از دیگر بخش‌های این ماهنامه است. وی در این مصاحبه تأکید دارد که اگر مجموعه‌ای بخواهد در مسیر تعالی حرکت کند باید تمام اجزایش منظم باشد. به عنوان مثال، اگر ماشینی می‌خواهد حرکت کند ولی یک چرخش کار نکند، اصلا جلو نمی‌رود. باید هزاران قطعه به‌صورت منظم و هماهنگ درست کار کنند تا ماشین حرکتی صحیح داشته باشد.»
 
برازش در بخش دیگر این مصاحبه چنین می‌گوید: «اگر یک نشریه تخصصی انگلیسی‌زبان داشتیم، نصف دنیا می‌توانستند آن را بخوانند یا اگر یک نشریه چینی زبان داشتیم، یک میلیارد نفر آن را مطالعه می‌کنند و یک نشریه عرب‌زبان را نیز می‌توان در سی کشور ارائه داد ولی نشریه فارسی‌زبان را تنها در ایران و افغانستان که حروفشان فارسی است، می‌توان ارائه کرد.»
 
حسین شیرزاد غربی را که اینک در میان ما نیست، هر کسی که سالیان دراز خاک چاپخانه خورده باشد، می‌شناسد. او در فاصله انتشار شماره 300 و شماره 400 نشریه، دار فانی را وداع گفت. در این شماره از ماهنامه «صنعت چاپ» (شماره 400) مصاحبه‌ای از وی که حدود یکصد ماه پیش با او انجام شده، ارائه شده است. شیرزاد غربی چندین سال صاحب امتیاز ماهنامه «صنعت چاپ» بود و مدت‌ها در تهیه و گردآوری مطالب و انتشار آن نقشی اساسی داشت. در سال 1369 تصمیم گرفت امتیاز نشریه را به سردبیر وقت (مرتضی کریمیان) واگذار کند که چند سال بعد این تصمیم عملی شد.
 
«چگونه است آن ور آب؟» عنوان بخش دیگر این شماره از ماهنامه «صنعت چاپ» را تشکیل می‌دهد؛ در این بخش گفت‌وگویی از اسکندر جهانبانی، سردبیر ماهنامه ME Printer ارائه شده است. جهانبانی در این بخش چنین بیان کرده است: «برای رسیدن به شکل‌گیری شهرک‌های چاپ تلاش و انگیزه بدنه صنعت چاپ ضروری است. دولت تنها نمی‌تواند از این طرح‌ها حمایت کند و نمی‌تواند به تنهایی متولی آن باشد. از سویی دیگر، برای شکوفایی و توسعه این شهرک‌ها حمایت و همکاری صنایع نشر و تبلیغات، فروشندگان تجهیزات چاپی به کاغذفروشان و دیگر کسانی که در زنجیره تولید یک کار چاپی نقش ایفا می کنند، اهمیت دارد.»
 
در بخش «اخبار» این شماره از ماهنامه «صنعت چاپ» خبرهای زیر ارائه شده‌اند:
«دو عامل دور شدن صنعت چاپ از سطح جهانی»، «سهم ایران از گردش مالی صنعت چاپ جهان»، «حضور فعال بانوان در صنعت چاپ»، «انتقاد رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران از نبود حمایت‌های دولتی در نوسازی ماشین‌آلات چاپ»، «انتقاد جلال ذکایی از شیوه حضور چینی‌ها در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی»، «بررسی کاهش تعرفه واردات مواد اولیه صنعت چاپ توسط نمایندگان مجلس و وزارت ارشاد»، «افتتاح اولین چاپخانه کتاب به خط بریل در ارومیه»، «مشکلات چاپ دغدغه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «صنعت چاپ نیاز به تقویت و نوسازی دارد»
 
چهارصدمین شماره ماهنامه فنی ـ مهندسی «صنعت چاپ» ویژه بهمن‌ماه 1393 با مدیرمسئولی مرتضی کریمیان در 224 صفحه و به بهای 30 هزار ریال از سوی چاپ سبزآرنگ منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها