شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲
مسجد جامعی: کتابخانه‌های خانگی نباید شکل دولتی بگیرند

احمدمسجدجامعی در اختتامیه سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی گفت: باید بحث کتابخانه‌های خانگی به شکلی پیگیری شود که حالت دولتی به خود نگیرد، زیرا دولتی شدن سبب آسیب‌پذیر شدن این فرایند می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اختتامیه سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی عصر امروز (شنبه اول آذر 93) با حضور سیدعباس صالحی، برزین ضرغامی، احمد مسجدجامعی، فریدون عموزاده خلیلی، محسن رضایی، محمود برآبادی، عزت‌الله الوندی، مصطفی رحماندوست، فرهاد حسن‌زاده، نوش‌آفرین انصاری و رامبد جوان و جمعی از نویسندگان و دست‌اندرکاران ادبیات کودک و نوجوان در تالار ایوان شمس برگزار شد.

احمدمسجدجامعی،عضو شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم گفت: کتابخانه‌های خانگی سنت کهنی دارند. این کتابخانه ها  قبلاً هم در تهران وجود داشت و محل رفت و آمد همگان بود اما از زمانی که واحد خانه، دستگاه شد، شرایط جدیدی به وجود آمد و معماری خانه‌ها تغییر پیدا کرد و کتابخانه در همه خانه‌ها وجود نداشت واین مدرنیته ناقص همچنان ادامه پیدا کرد.


وی تصریح کرد: در همه جای دنیا تجربه‌هایی برای مدیریت فضا وجود دارد. کتاب‌خانه‌های خانگی دارای کارکرد اجتماعی است و در اکثر موارد متولی آن یک یا دو فرد هستند. از جمله کارکردهای این کتابخانه‌ها می‌توان به کارکرد تاریخی آنها اشاره کرد. وحدت‌بخشی و نزدیکتر کردن انسان‌ها به یکدیگر از جمله کارکردهای این کتابخانه‌هاست که سبب نزدیک شدن افراد به یکدیگر و ایجاد فضای گفت‌وگو و ایجاد جامعه‌ای دانایی محور می‌شود.
 

وی گفت: دانایی یک نشاط روحی را به ارمغان می‌آورد و پیوندی را بین گروه‌های مختلف ایجاد می‌کند و سبب نوعی هم‌افزایی پدید آورندگان آثار، مخاطبان و نویسندگان و ناشران آثار می‌شود. کتاب پیوند دهنده روح ها و برطرف کننده شکاف ها از زمانه ای گذشته تابه حال بوده است. کلاً تمدن ما مبتنی بر کتاب است و به وضوح می‌بینیم که این کالا ، روحیه های مختلفی را هم که نمی‌توانستند هرگز درکنار یکدیگر قرار گیرند در کنار هم جمع کرده است.
 
مسجد جامعی گفت: حالت پیوند دهندگی، ایجاد نشاط و همبستگی براساس دانایی در جامعه با کتاب و ایجاد کتابخانه‌های خانگی شکل می‌گیرد. امیدوارم شرایطی ایجاد شود که در فضاهای عمومی امکان تحقق و استفاده از کتابخانه‌های خانگی فراهم شود. دولت خودش را از این فرایند جدا نمی‌داند و خودش را همواره همراه با کتابخوانان می‌داند. البته باید بحث کتابخانه‌های خانگی به شکلی پیگیری شود که حالت دولتی به خود نگیرد زیرا دولتی شدن سبب آسیب‌پذیر شدن این فرایند می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها