پیامدهای سازنده نقد در جامعه علمی
آثار و پیامدهای سازنده و سودمند نقد، اهمیت و ضرورت انتقاد و انتقادپذیری را بیان میکنند و موجب میشوند افراد همواره خود را در دید نقد دیگران بگذارند و هیچگاه کارکرد خود را از آن بینیاز ندانند. جامعه بدون نقد و جامعه بدون پرسش، جامعه مرده و بی روح است كه دچار يكنواختی شده و پيشرفتهای زيادی در آن حاصل نمیشود. تلخی نخستین نقد و انتقاد، با دستاوردهای شیرین آن از بین میرود.
داشتن تبحر و مهارت كافی در موضوع مورد نقد، يكی از شرايط اخلاقی نقد است. دیگر شرط نقد سالم، كنار گذاشتن حب و بغض است؛ حب و بغض میتواند هنر را به عيب و عيب را به هنر جلوه دهد.
نقد به گفته بسیاری از اهل فن، تمیز دادن و شناخت سره از ناسره تعریف شده و دارای انواعی است. نقد فنی یکی از انواع نقد است که به دو بخش محتوایی و صوری تقسیم میشود. در نقد صوری، شکل و ساختار جملات و شیوه نگارش و میزان رعایت قواعد و دستور زبان مورد توجه قرار میگیرد. همچنین در این شیوه از نقد به بررسی میزان رعایت اصول منطق در استدلال قیاسی یا استنتاج فرضی قیاسی توجه میشود.
دانش تخصصی، لازمه نقد است
بنابراین نقد کتاب از نظر موضوعی محدودیت ندارد و علاوه بر آثار حوزههای ادبی، هنری، اجتماعی و تاریخی، منابع تخصصی دانشگاهی اعم از علوم پایه و کاربردی و عملی نیز قابلیت نقد دارند. خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قالب 20 گفتوگو با کارشناسان، ناشران و مدرسان دانشگاهی، به بررسی وضعیت و جایگاه نقد در کتابهای علمی و دانشگاهی پرداخته است.
به عقیده این کارشناسان، نقد مستلزم انگیزه، پژوهش و وجدان بیدار جامعه است و برای نقد کردن دانش تخصصی، وجدان کاری و اخلاق علمی لازم است. در حالیکه در حال حاضر در کشور ما نقدها سیستماتیک و مبتنی بر یک سری روشهای علمی، مهارتها و تخصصها نیستند، حوزههای شخصی از حوزههای اجتماعی در نقدها از یکدیگر جدا نمیشود، نقدها بیشتر به جناحبندیها گرایش دارند، نقدهای موجود محققانه و علمی نبوده و خالی از هرگونه پیشنهاد و ارائه راهکار هستند، نقدهای موجود جهتدهنده نیستند و به تصمیمگیری یا تصمیمسازی منجر نمیشوند.
وزارتخانههای علوم و ارشاد؛ متولیان اصلی جریان نقد
برخی مصاحبهشوندگان، وزارت ارشاد را متولی اصلی تقویت جریان نقد در جامعه دانستند و برخی دیگر نوک پیکان را به سمت وزارت علوم نشانه رفته و بر نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهعنوان متولی امر آموزش در مقاطع عالی تحصیلی، در تقویت زمینههای نقد آثار علمی و لزوم فرهنگسازی برای رونق و تقویت جریان نقد در جامعه علمی و دانشگاهی، تاکید داشتند.
از نظر این کارشناسان حوزه علم، دو قشر مخاطبان و دانشگاهیان، بیشترین تاثیرگذاری را بر جریان نقد دارند. در قالب این گفتوگوها، بر این موضوع نیز تاکید شد که تنها در یک جامعه عقبمانده فرهنگی است که منتقد بهعنوان دشمن نویسنده معرفی میشود.
راهکارهایی برای بهبود وضعیت نقد علمی
لزوم آموزش نیروی متخصص برای نقد علمی، پیگیری رفع جای خالی نشریات تخصصی برای انتشار نقد، تشکیل و تقویت حلقههای علمی در دانشگاهها، افزایش سطح کمی و کیفی آثار تالیفی حوزه علم، فعالیت بیشتر انجمنهای علمی و تدوین یک چارچوب مشخص برای نقد از جمله مهمترین راهکارها و پیشنهادهایی است که از سویمصاحبهشوندهها برای بهبود و تقویت جریان نقد علمی در کشور ارایه شد.
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با جمعبندی دیدگاههای 20 کارشناس، مدرس و مدیر نشر دانشگاهی، در چهار جمعبندی جامع، نظرات متنوع را ارزیابی کرد. در جدول زیر جملات مهم و کلیدی نظرات 20 مصاحبهشونده در ارتباط با موضوع «جایگاه نقد در آثار علمی» ارائه شده است.
ردیف | عنوان و سمت مصاحبهشونده | جمله کلیدی |
1 | زهرا رنجبر، رئیس پژوهشکده پوششهای سطح و فناوریهای نوین | جامعه دانشگاهی برای نقد علمی انگیزه ندارد/ لینک |
2 | یونس کرامتی، سردبیر فصلنامه نقد علوم محض و کاربردی | اهرمهای بازدارنده در تاثیرگذاری جریان نقد كدامند؟/ لینک |
3 | جمشید کیانفر، مدیر خانه نقد کتاب ایران | وزارت علوم، نخستین مسبب کتابسازی است/ لینک |
4 | میترا ذوالفقاری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران | نقد مهارتی اکتسابی است/ لینک |
5 | رضا منصوری، استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف | وزارت ارشاد حامی جریان نقد باشد/ لینک |
6 | عبدالحسین بصیره، عضو هیات علمی و مدیر پیشین دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه کردستان | شیوه فعلی نقد کتابهای علمی، مخاطب را به دانستن مشتاق نمیکند/ لینک |
7 | محمدحسین صبور، عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران | منتقد صاحبنظر را باید با ذرهبین پیدا کرد/ لینک |
8 | دکتر فرخ قهرمانینژاد، عضو هیات علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی | آمادگی هضم نقد وجود ندارد/ لینک |
9 | فرید سمسارها، عضو هیات علمی سازمان انرژی اتمی | مخاطب در تقویت جریان نقد موثر است/ لینک |
10 | کاظم کارگشا، استادتمام پژوهشگاه شیمی ایران | انجمنهای علمی و ناشران در تقویت جریان نقد موثرند/ لینک |
11 | اسماعیل قدیمی، مدرس علوم ارتباطات دانشگاههای علامه طباطبایی و سوره | نقد محصول مدرنیسم است/ لینک |
12 | وقتی شبیه هم فکر میکنیم، نقدی شکل نخواهد گرفت | بهمن حاجیپور، رئیس مرکز نشر دانشگاهی/ لینک |
13 | علی شکوهفر، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی | کمبود محقق و مولف، از دلایل اصلی فقر نقد علمی است/ لینک |
14 | اسفندیار معتمدی، رئیس اتحادیه انجمنهای علمی-آموزشی معلمان فیزیک ایران | نقد در جامعه ریشه ندوانده است/ لینک |
15 | عباس غایبلو، مترجم اثر برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران | در نقد پیش از انتشار ضعیف عمل میکنیم/ لینک |
16 | منصور وصالی، استادیار گروه فيزيک دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | نقد کتابهای علمی باید بهصورت نیاز دیده شود/ لینک |
17 | سیدمهدی سمائی، رئيس پژوهشكده علمسنجی و تحليل اطلاعات | پیش از نقد، جامعه نیازمند کتابخوان شدن است/ لینک |
18 | محمدرضا تابشپور، عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف | کتابهای لایق نقد، ظرفیت نامزدی کتاب سال را دارند/ لینک |
19 | حمیدرضا محمدی خالصیفرد، سرپرست دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان | جریان نقد علمی وابسته به عرضه و تقاضا در نشر است/ لینک |
20 | حسین آذرنیوند، معاون علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران | ترس از عکسالعمل مولف، نقد را سخت میکند/ لینک |
نظر شما