یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
نظارت بر کتاب کودک و نوجوان کاری عقلانی است

سیدعلی کاشفی خوانساری گفت: به نظرم نظارت بر کتاب کودک و نوجوان کاری عقلانی است چراكه این کار در تمام کشورهای آزاداندیش دنیا انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، سيد علي كاشفي خوانساري با تاليف بيش از 70 عنوان كتاب در سال‌هاي گذشته يكي از نويسندگان فعال بعد از انقلاب بوده، وي كه سابقه چندين دوره حضور در هيات نظارت بر كتاب كودك را دارد در توضيح مساله مميزي كتاب كودك اظهار كرد: در توضیح مساله ممیزی باید بگویم که من سال‌ها در این حوزه فعالیت داشته‌ام. در زمان مسووليت احمد مسجدجامعی و صفارهرندی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عضو هيات نظارت بر کتاب کودک بودم، به نظرم نظارت بر کتاب کودک و نوجوان کاری عقلانی است چراكه این کار در تمام کشورهای آزاداندیش دنیا نیز انجام می‌شود.

وي ادامه داد: در کشور فرانسه هیچ عامل نظارتی برای انتشار مجله و کتاب بزرگسال وجود ندارد و هر کس می‌تواند بدون اخذ مجوز کتاب یا مجله منتشر کند، اما در نشر کتاب و نشریه کودک نظارت‌های پیچیده‌ای صورت می‌گیرد، پس به نظر می‌رسد که نظارت بر کتاب کودک در کشورهای آزاد نیز کاری منطقي و معمول است.

كاشفي با اشاره به روش فعلي نظارت گفت: روش فعلي نظارت کمی جای بحث دارد چرا که نظارت خیلی کارآمد نیست نه برای دولت و نه برای نویسنده. بعید می‌دانم که در حوزه کودک نظارت جلوی خلاقیت یک کتاب را بگیرد چرا که نظارت فنی و کیفی است و نه ذهنی.

اين نويسنده با بيان اينكه انتشارات وي تا به امروز به مشكل مميزي برخورد نكرده است بيان داشت: تا به امروز انتشارات حوا برای نشر کتاب‌های خود با مساله ممیزی روبه‌رو نبوده است اما روال انتشار یک کتاب هنوز با کندی صورت می‌گیرد و نياز است كه مسوولان با تصميماتي به افزايش سرعت اين روند بپردازند.

كاشفي در بخش پاياني صحبت‌هايش اظهار كرد: در حال حاضر ممیزی برای دولت و کسانی که دغدغه فرهنگی دارند کامل و اطمینان‌ بخش نیست بنابراین می‌تواند با روشی مناسب‌تر صورت گیرد، در حوزه کودک با مخاطبی در ارتباط هستیم که قوه تشخیص ندارند و افرادي بی‌دفاع هستند، بنابراين اگر چند بار یک کتاب بی‌محتوا را به آن‌ها بدهیم، کودک از کتاب و کتابخوانی زده می‌شود، ادبیات قدرتی دارد که می‌تواند كودك را عاشق کتاب و کتابخوانی کند پس بهتر است که ما از این امکانات استفاده کنیم و با نظارت صحيح جلوي انتشار كتاب‌هاي غيرمفيد را بگيريم./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها