یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
این کتاب به بررسی همه‌جانبه گونه نعنا پرداخته است

زیبا جم‌زاد، در حاشیه آیین اختتامیه سی و یکمین جایزه کتاب سال، بررسی همه جانبه گونه نعناها و ارایه تصاویر همگام با متن را، از دلایل برگزیده شدن این اثر دانست.

زیبا جم‌زاد، مولف کتاب «فلور ایران، شماره 76: تیره نعنا» که در بخش علوم خالص شاخه زیست‌شناسی، سی و یکمین دوره جایزه کتاب سال، به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد:‌ «فلور ایران» نام پروژه‌ای است که از سوی موسسه تحقیقات، مراتع و جنگل‌ها در حال تالیف و انجام است و در آن رویشگاه‌های طبیعی گیاهان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پرداختن به خانواده بزرگ یک تیره گیاهی در قاب کتاب 
وی، با اشاره به این‌که هر شماره از این کتاب در قالب تیره‌ها و گونه‌های مختلف گیاهان تالیف می‌شود، گفت: تعداد مجلدهای مربوط به تیره‌های گیاهان، به نوع گونه گیاهی بستگی دارد، به طوری‌که در این کتاب 22 گونه جدید برای فلور ایران نخستین‌بار در این کتاب ارایه شده است.

جم‌زاد ادامه داد: خانواده نعنا، یکی از بزرگترین خانواده‌های فلور ایران است که در عین‌حال مهمترین خانواده نیز در بین تیره‌های گیاهی محسوب می‌شود.

این مولف با اشاره به این‌که این گیاه و گونه‌های آن، کاربردهای فراوانی در ساخت داروها دارد، اظهار کرد: شناخت قابلیت گیاهی این دارو و تنوع زیستی و ژنتیکی آن بسیار مهم است. این گیاه به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، در صنایع غذایی نیز استفاده می‌‌شود و این موضوع ارزش این گیاه و پرداختن به آن را دوچندان می‌کند.

مولف برگزیده کتاب سال، در ادامه افزود: یکی از موضوعات مهمی که در این کتاب به آن پرداخته شده، تیره مهم و کمیابی از گیاه نعنا به نام «پنتا» است که مرکز رویش آن نیز کشور ایران است.

پر کردن خلا تحقیق جامع درباره این گیاه در کشور 
وی از بررسی 38 گونه جدید تیره نعنا در این پروژه خبر داد و گفت: 16 واحد از این گونه‌های جدید در این کتاب تدوین شده و مابقی نیز در مقالات چاپ شده و ایندکس‌های بین‌المللی ارایه شده است. تاکنون تحقیقات جامعی درباره این گیاه در ایران صورت نگرفته بود و این کتاب با نقد عملکرد گذشتگان که کتاب‌هایی را در این‌باره تالیف کرده بودند، منتشر شده است.

جم‌زاد تعداد صفحات کتاب خود را یک‌هزار و 66 صفحه اعلام کرد و افزود: این جلد از کتاب «فلور ایران» پرحجم‌ترین کتاب این پروژه موسسه تحقیقات، مراتع و جنگل‌ها ست.

وی در معرفی مختصری از کتاب خود، بیان کرد: در این کتاب، تمام گیاهان متعلق به تیره نعنا در ایران معرفی شده است. این گیاهان شامل 46 جنس، 406 گونه و 97 واحد است.

جایزه کتاب سال؛ محملی برای تعامل پژوهشگران
این مولف، در پاسخ به سوالی درباره کیفیت برپایی جایزه کتاب سال گفت: جایزه کتاب سال، محمل مناسبی برای تعامل پژوهشگران است و تمامی تلاش‌های یک‌ساله محققان و نویسندگان در این آیین دیده می‌‌شود.

زیبا جم‌ز‌اد، دارای مدرک دکترای گیاه‌شناسی از دانشگاه لندن ، هم اکنون به عنوان عضو هیات علمی، در موسسه تحقیقات، مراتع و جنگل‌ها در حال فعالیت است.

کتاب «فلور ایران، شماره 76: تیره نعنا» تالیف زیبا جم‌زاد، از سوی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به چاپ رسیده است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها