به گزارش خبر گزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین چاپ کتاب «ایجاد انگیزه در کارکنان» تالیف مکس مسمر و با ترجمه حسام سعیدی، در 25 فصل به همت انتشارات آوند دانش و تحت امتیاز انتشارات جان وایلی منتشر شده است.
از مهمترین فصلهای این کتاب میتوان به «ایجاد انگیزه در کارکنان: همه برندهاند»، «انگیزهبخشی به دیگران: حداقل چیزی که باید بدانید»، «آیا شما چیزی را که من میبینم، میبینید»، «جعبه ابزار ایجاد انگیزه خود را تجهیز کنید»، «نشانم دهید به همه چیز اهمیت میدهید» و «روش برای ایجاد انگیزه در کارکنان از طریق خودشان» اشاره کرد.
مولف، در نخستین فصل کتاب با عنوان «ایجاد انگیزه در کارکنان: همه برندهاند» در تعریف انگیزه آورده است که انگیزه، چیز عجیبی است. گاهی اوقات مدیران برای تعریف آن با مشکل روبهرو میشوند، اما برای اینکه بفهمند چه زمان انگیزه کاهش یافته یا ازبین رفته است مشکلی ندارند، در آن زمان بهرهوری کاهش پیدا میکند.
«آیا شما چیزی را که من میبینم میبینید» یکی از سرفصلهای مهم این کتاب است که از مهمترین مباحث این فصل میتوان به رفتار خود را انتخاب کنید، عامل ایجاد انگیزه را در افراد پیدا کنید و آخر هفتهها استراحت کنید، اشاره کرد.
نویسنده در این فصل میکوشد به تبیین راهکارهای انگیزهبخشی به نیروهای سازمان بپردازد. براساس محتوای این فصل از کتاب، وقتی شما از افراد میخواهید که با منابع و نیروی کمتر، بهرهوری بیشتری داشته باشند تمام نیرویی را که میتوانید به کارکنان خود القا کنید، اگر شما الهامبخش نیستید، نمیتوانید از کارکنان خود انتظار داشته باشید.
دیگر فصل کتاب حاضر با عنوان «جعبه ابزار ایجاد انگیزه خود را تجهیز کنید» به مباحثی مانند بیانیه ماموریت، پاداش، مشاوره و آموزش اشاره دارد.
مسمر، در این فصل معتقد است که نمیتوان در همه افراد به یک شکل انگیزه ایجاد کرد. برخی از کارکنان حقوق بیشتری میخواهند، برخی دیگر خودرو سازمانی طلب میکنند، حتی برخی فقط به یک برنامه کامل بیمه راضی هستند. از طرفی کارکنانی هم دارید که به چیزهایی کماهمیتتر از حقوق و مزایا راضی هستند.
مولف در ادامه این اثر در فصلی با عنوان «نشانم دهید به همه چیز اهمیت میدهید» علاوه بر مروری بر تمایلات، به بررسی شناخت مسایل مربوط به کار و زندگی شخصی، طرحهای کمک به کارمند و آموزش برنامهریزی اقتصادی پرداخته و آورده است که شما بهعنوان مدیر میتوانید در صورت لزوم بدون قربانی کردن بهرهوری، انعطافی که در کار نیاز دارند به آنها ارایه دهید، در واقع نتیجه ممکن است دقیقا عکس این باشد و حتی بهرهوری افزایش یابد.
«ده روش برای ایجاد انگیزه در کارکنان از طریق خودشان» عنوان آخرین فصل این اثر مدیریتی است که در عین حال از جذابترین فصلهای کتاب نیز بهشمار میآید. مولف در این فصل به تشریح بهترین راههای ایجاد انگیزه مدیران در کارکنان میپردازد. وی در تشریح ایجاد حس همکاری، بهعنوان نخستین راه ایجاد انگیزه آورده است که اگر کارکنان نسبت به موفقیت همکارانشان احساس رقابت و حسادت میکنند، پس به احتمال زیاد نمیتوانند بهصورت منصفانه یکدیگر را تشویق کنند.
نویسنده در این فصل همچنین در تشریح رهبری و الگوسازی، بهعنوان یکی دیگر از راههای ایجاد انگیزه نوشته است که رفتار شما میتواند باعث موفقیت یا ازهم پاشیدن گروهتان شود. کارکنانتان از آنچه انجام میدهید، الگوبرداری میکنند. تقدیر و ستایش و معرفی مربیان نیز از دیگر عوامل ایجاد انگیزه است.
مسمر، در مقدمه کتابش آورده: «این کتاب همه چیزهایی را که برای انگیزش کارکنان خود میخواهید بدانید، تشریح کرده است. نه تنها ابزارهای زیادی در دست خواهید یافت، بلکه تکنیکهای مدیریتی و اموری که میتوانید برای استفاده مفید از این ابزارها انجام دهید به شما نشان میدهد.»
نخستین چاپ کتاب «ایجاد انگیزه در کارکنان» با شمارگان یکهزار و 500 نسخه در 356 صفحه، به بهای 18 هزار تومان به همت انتشارات آوند دانش به بازار نشر عرضه شده است.
سهشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
نظر شما