سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
رفتارهای میان فرهنگی گردشگری را در یک کتاب بخوانید

کتاب «رفتارهای میان فرهنگی در گردشگری» تالیف مشترک «ایوت ریسینگر» و «لیندسای ترنر» تفاوت‌های اساسی میان فرهنگ‌های ملی شرق و غرب شناسایی و تاثیر آن‌ها بر رفتار اجتماعی گردشگر و میزبان را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «رفتار میان‌فرهنگی در گردشگری فرهنگ»، «روش‌های تحلیل میان‌فرهنگی در گردشگری»، «کاربردهای تحلیل فرهنگی در گردشگری» و نتیجه‌گیری عناوین بخش‌های اصلی کتاب را تشکیل می‌دهند. 

نخستین بخش کتاب دربردارنده 6 فصل است. فصل اول با عنوان «فرهنگ» مفهوم فرهنگ و خرده فرهنگ، تفاوت‌های فرهنگی و ابعاد آن را تعریف و تبیین می‌کند. فصل بعدی مفهوم تعامل اجتماعی و همچنین مشکلات تعاملی درون و میان‌فرهنگی گردشگر-میزبان را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. فصل سوم شناختی از ماهیت ارزش‌های فرهنگی را فراهم و مفاهیم مرتبط با ارزش‌های فرهنگی مانند رفتار،‌ قواعد، هنجارها و نگرش‌ها به‌طور خلاصه مورد بحث قرار می‌گیرد. 

فصل چهارم مفهوم قواعد تعامل اجتماعی بیان می‌شود و در فصل پنجم مفهوم ادراکات و رابطه آن‌ها با مفهوم فرهنگ و تعامل اجتماعی توضیح داده می‌شود. فصل ششم به جنبه‌های مختلفی از رضایت در رابطه با تجارب تعطیلاتی گردشگر، از جمله رضایت از روابط بین‌فردی با میزبانان و خدمات ارایه شده توسط آن‌ها می‌پردازد. 

در بخش دوم تحلیل عاملی در تحلیل ساختاری میان فرهنگی معرفی و اصطلاحات پایه‌ای، مراحل تحلیل و تفاوت‌های بین تحلیل عاملی و تحلیل مولفه‌های اصلی را شرح می‌دهد. در این بخش همچنین مفهوم مدل‌سازی معادلات ساختاری، اهداف، کاربرد آن در رفتار میان‌فرهنگی در گردشگری، انواع و مراحل مدل‌سازی و تفسیر نتایج آماری آن را تعریف می‌کند. 

بخش سوم کتاب نمونه‌ای از کاربرد روش‌شناسی کمی در تحلیل میان‌فرهنگی با استفاده از تحلیل عاملی و مدل‌سازی معادلات ساختاری برای شناسایی تفاوت‌های بین فرهنگ‌های آسیایی و استرالیایی را ارایه می‌دهد. در این بخش پنج گروه فرهنگی از گردشگران آسیایی مورد تحلیل قرار می‌گیرد و کاربردهای بازاریابی و مدیریتی تفاوت‌های فرهنگی به‌طور خلاصه بیان می‌شود. آخرین بخش کتاب نیز به نتیجه‌گیری مباحث کتاب اختصاص دارد.

در بخشی از کتاب درباره درک قواعد فرهنگ میزبان آمده است: «یادگیری قواعد فرهنگ میزبان نیازمند درک عمیق فرهنگی است، این درک نه تنها، الگوهای کلامی و غیر کلامی،‌ بلکه چگونگی و چرایی تعامل بومیان و شیوه‌های تعامل آن‌ها را نیز در برمی‌گیرد. درک فرهنگی می‌تواند یک خارجی را قادر به سهیم شدن و درک تجارب بومیان نماید. چنین درک عمیقی از قواعد تعامل خارجی نیازمند دانش وسیع تاریخی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی و شیوه‌های آموزشی و همچنین ارزش‌ها، باورها، نگرش‌ها و الگوهای فکری مربوط به بومیان است. بدون چنین دانشی فهم قواعد و رفتارهای کسانی که فرهنگی متفاوت دارند و همچنین درک و داشتن رابطه موفق با آن‌‌ها، غیر ممکن است.» 

چاپ نخست کتاب «رفتارهای میان فرهنگی در گردشگری» تالیف مشترک ایوت ریسینگر و لیندسای ترنر با ترجمه‌ای از اکبرپورفرج، سولماز سید موسوی و مهرنوش دهستانی در 464 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات سمیرا روانه بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها