جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
شیوه آسان «نی‌نوازی» وطنیان راهی بازار موسیقی شد

کتاب اول شیوه آسان «نی نوازی» تالیف مجید وطنیان، آهنگساز و موسیقیدان از سوی نشر نای و نی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب اول شیوه آسان «نی‌ نوازی» در 72 صفحه شامل پنج بخش «مقدمات فراگیری»، «آشنایی با اساتید»، «تئوری مقدماتی»، «آشنایی با نی و انگشت‌گذاری» و «تمرینات» است.
 
بخش «تمرینات» این کتاب شامل 59 قطعه موسیقی مانند «مهربانی»، «شور»، «قطار»، «مجنون نبودم»، «آشفته حالی» و «صبحدم» است که در دستگاه‌های بیات ترک، شور و مخالف سه‌گاه ارایه شده‌اند. در این بخش، زیر تمامی قطعات تمرینی موسیقی توضیحات لازم درباره همان قطعه داده شده است.
 
در بخش «آشنایی با اساتید» تاریخچه‌ای از نی‌ نوازان مشهور موسیقی ایران مانند حسن کسایی، حسن ناهید، حسین عمومی، محمد موسوی، بهزاد فروهری، عبدالنقی افشارنیا، محمد علی کیانی‌نژاد و جمشید عندلیبی ارایه شده است.
 
مجید وطنیان در ابتدای کتابش نوشته است: «این انتظار از مخاطب محترم می‌رود که هرگز این کتاب را به عنوان خودآموز قلمداد نکرده و حتما از راهنمایی یک معلم یا مدرس ساز نی استفاده کند، زیرا در روش خودآموز ممکن است نکاتی بر هنرجو پوشیده ماند که بعدها باعث ابهام و سردرگمی شود.»
 
در بخشی از کتاب با عنوان «درباره نی» می‌خوانیم: «جنس نای یا نی از ساقه میان تهی گیاه نی است که با حداقل دخل و تصرف (سوراخ کردن ساقه نی) ساخته می‌شود و در ساخت آن امروزه زینت‌هایی نیز به کار گرفته می‌شود که در نوع و ایجاد صدا هیچگونه تاثیری نداشته و صرفا برای زیبایی است.»

مجيد وطنيان متولد شهرستان بجنورد و فارغ‌التحصیل رشته موسیقی از دانشگاه هنر است. از این موسیقیدان تاکنون کتاب‌هایی مانند «نوا»، «قطعات آسان فولکلور برای پیانو»، «صد درس دف»، «برگزیده‌های کلاسیک برای پیانو» و «آموزش دف نوازی» به چاپ رسیده است.

 کتاب اول شیوه آسان «نی نوازی» در 72 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 100 جلد به همراه یک عدد لوح فشرده از سوی نشر نای و نی با قیمت هشت هزار تومان راهی بازار کتاب شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط