دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹
روایت تاریخ پنج‌هزار ساله ساز «بربت» در یک کتاب

کتاب «داستان بربت» با گردآوری و پژوهش مجید ناظم‌پور منتشر شد. در این کتاب، تاریخ پنج‌هزار ساله ساز «بربت» جمع‌آوری، بررسی و ارایه شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «داستان بربت» شامل 19 فصل مانند «بربت در تمدن‌های کهن»، «بربت در ایران»، «بربت در روزگار بت پرستی»، «عود در دوران اسلامی»، «دوران فراموشی بربت»، «بربت در دوره معاصر»، «بربت ایرانی در زمان ما»، «عود در کشورهای عربی جدید» و «بربت در اروپا» است. 

مجید ناظم‌پور در صفحه نخست کتابش نوشته است:‌ «حاصل 11 سال پژوهشم را به کسانی تقدیم می‌کنم که در طول تاریخ برای صلح و دوستی انسان‌ها کوشیده‌اند و با احترام به روح زریاب.»
 
ناظم‌پور در پیشگفتار کتاب «داستان بربت» شرح مفصلی از چگونگی آشنایی‌اش با ساز بربت و سپس مراحل سیر و سلوکش درباره این ساز نوشته است.
 
در بخشی از این پیشگفتار می‌خوانیم: ‌«از هر کس که درباره تاریخ آن(ساز بربت) می‌پرسیدم، چیز زیادی نمی‌دانست و نمی‌توانست جنبه‌های تاریخی و علمی این ساز را توضیح دهد. با این حال تصویر آن شمایلی بود که مرا به یاد گذشته پر بار و غنی کشورم می‌انداخت و در گوشه کنار هر مینیاتور ایرانی تصویر آن‌را می‌دیدم که بر زیبایی اثر افزوده است اما افسوس! می‌شنیدم و می‌دیدم که با آن نغمه‌های عربی می‌نوازند.»
 
وی در بخش دیگر پیشگفتار نوشته است: «اکنون پس از سال‌ها پژوهش درباره این ساز، بربت یا عود را سازی متعلق به همه انسان‌ها می‌دانم، زیرا همه اقوام بشری در تکامل و بقای آن سهیم بوده‌اند و بر این باورم موسیقی در مقام زبان بین‌المللی باید وسیله‌ای برای پیوند ابنای بشر باشد.»
 
ناظم‌پور به جای مقدمه، عبارتی از «ابن مقله» را نقل کرده و نوشته است: «من مردی را دوست دارم که شعر را از سر ذوق می‌سراید نه برای کسب‌وکار و نیز مردی را که برای لذت جان و نه از گذر سودجویی به موسیقی دست می‌یازد.» 

وی در بخش نخست کتاب با عنوان «بربت در تمدن‌های کهن» درباره ویژگی ساز بربت نوشته است: «ساز بربت تغییر شکل و تکامل یافته ساز لیر است. بربت ساز نسبتا جدیدی است که با آن می‌توان آواهای مختلف را با تعداد اندکی از وترها و با تغییر طول ارتعاش-با موضع مکان انگشتان دست چپ- تولید کرد؛ طوری که همزمان دست راست با مضراب یا بدون آن بر وترها ضربه وارد کند.»
 
 کتاب «داستان بربت» با مروری بر تاریخ پنج‌هزار ساله ساز بربت تالیف، پژوهش و گردآوری مجید ناظم‌پور در 560 صفحه با شمارگان دو هزار و 500 جلد از انتشارات سوره مهر با قیمت 29 هزار و 900 تومان منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

مجید ناظم‌پور متولد 1352 شهرستان شهر رضا واقع در استان اصفهان است.

از این نویسنده تاکنون کتاب‌هایی مانند مجموعه  نت قطعات «راز ساحل» برای ساز عود و «کاربرد موسیقی در هیپنوتیزم درمانی و مراقبه» به چاپ رسیده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط