یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲
بازار کتاب‌ موسیقی با فعالیت منفی واسطه‌ها مخدوش می‌شود

اشکان میرهادی، مدیر فروش نشر رودکی و نوگان وجود برخی دلالان را آفت کتاب‌های موسیقی دانست و گفت: این دلالان، ابتدا با پخش اخبار دروغ درباره ارزش محتوایی یک کتاب سبب رکود فروش آن می‌شوند و سپس همین افراد به ‌سراغ ما می‌آیند و سعی می‌کنند کتاب را به نصف قیمت خریداری کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، میرهادی اظهار کرد: متاسفانه نه تنها دلالان، بلکه بعضی همکاران ناشر هم با بدگویی درباره ارزش و کیفیت‌های یک کتاب موسیقی، ضربه جبران ناپذیری به مولف یا ناشر کتاب می‌زنند. 

وی گفت:‌ این افراد که بعضی از آنان در بازار کتاب شناخته شده‌اند در مراکز پخش یا نزد مشتری از مولف کتاب بدگویی می‌کنند یا گاهی شایعه می‌کنند که چاپ فلان کتاب تمام شده و به‌ جای آن کتاب دیگری را معرفی می‌کنند. البته اگر شنونده‌های این‌گونه شایعات کمی پی‌گیر باشند، می‌توانند به بی‌پایه و اساس بودن چنین گفته‌هایی پی‌ببرند.
 
میرهادی عنوان کرد: نکته جالب این است که همین دلالان و رقیبان پس از این‌که با پخش شایعه موفق به رکود فروش کتاب شدند،  پا پیش می‌گذارند و با قیمت نازل همان کتاب را می‌خرند تا بعدا به قیمت واقعی آن را بفروشند.
 
وی گفت:‌ مثلا کتاب «هارمونی والتر پیستون» ترجمه و تالیف دکتر سیاوش بیضایی جزو بهترین کتاب‌های شناخته شده در حوزه موسیقی است که از جلد نخست آن به‌عنوان منبع کارشناسی ارشد رشته موسیقی استفاده می‌شود و به‌ راحتی هم به‌فروش می‌رود، اما با وجود این، همین کتاب هم از شایعه و بدگویی در امان نمانده است.
 
میرهادی افزود: چون این کتاب به ‌دلیل ارزش محتوایی و کیفیت با فروش خوبی مواجه شده، این دلالان با شایعه‌ساز سعی کرده‌اند آن را بدنام کنند. جالب است که همین افراد بعدا پیش ما می‌آیند تا کتاب‌های کم فروش یا دیرفروش‌شان را با این کتاب پرفروش مبادله کنند.

مدیر فروش نشر رودکی و نوگان درباره میزان خرید و فروش کتاب‌های موسیقی در فصل پاییز و زمستان گفت: اکنون کتاب‌هایی که جزو منابع دانشگاهی محسوب می‌شوند، فروش بیشتری دارند.
 
وی گفت:‌ مشتریان ما بیشتر خواهان کتاب‌هایی با موضوع‌هایی مانند تئوری موسیقی، فرم موسیقی، ریتم موسیقی و سرگذشت هنرمندان هستند. کتاب‌های تخصصی شناخته شده مانند «هارمونی والتر پیستون» هم فروش خوبی دارند.
 
میرهادی عنوان کرد: کتاب موسیقی تبلیغ نمی‌خواهد. وقتی کتابی ارزشمند باشد، هنرجو خیلی زود آن‌را پیدا می‌کند. بیشتر کتاب‌های موسیقی از طریق استادان موسیقی معرفی می‌شوند.
 
به گفته وی، بهترین محل برای عرضه کتاب‌های تخصصی موسیقی، آموزشگاه‌های موسیقی هستند و اگر تعامل خوبی بین ناشر و آموزشگاه‌های موسیقی به‌وجود بیاد، بر کیفیت و کمیت کتاب‌های موسیقی افزوده می‌شود.
 
میرهادی با بیان این‌که یکی از معضلات جدی مربوط به حوزه نشر، ترجمه‌ غیر تخصصی کتاب‌های موسیقی است، افزود: بعضی مترجمان کتاب‌های موسیقی، تخصص لازم را ندارند. این مترجمان صرفا به‌ دلیل دانستن زبان انگلیسی کتاب ترجمه می‌کنند و برخی ناشران بی‌توجه به این نکته آن را به چاپ می‌رسانند. البته ما به‌ عنوان ناشر موسیقی بر تمام کتاب‌هایی که منتشر می‌کنیم نظارت کافی داریم.

تاکنون از سوی نشر رودکی و نوگان کتاب‌هایی مانند «آهنگ‌های کلاسیک برای کیبورد و ارگ»، «ترانه‌های محلی ایران برای ارگ و کیبورد»، «زیبایی‌های موسیقی کلاسیک برای پیانو» و «تولدی دیگر فروغ فرخزاد (برای آواز و پیانو)» به تازگی در حوزه موسیقی به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط