شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱
وقتی علاقه باعث می‌شود کتاب جایگزین حلقه ازدواج شود!

فروزان مهرانپور، رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دزفول استان خوزستان با اشاره به بازدید از سه کتابخانه شخصی ازسوی اعضای انجمن کتابخانه‌های این شهرستان گفت: صاحب کتابخانه شخصی عبدالکریم جمال در یک خاطره جالب نقل کرد: «هنگام خرید عروسی پیشنهاد دادم به جای خرید حلقه برایم کتاب بخرند که موافقت نشد.»/

مهرانپور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اعلام این مطلب اظهار کرد: اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دزفول با ایده‌ای ابتکاری از کتابخانه‌های شخصی عبدالکریم جمال، عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی این استان و زهرا خلفی، نویسنده استانی که عضو دیگر این انجمن محسوب می‌شوند و همچنین کتابخانه شخصی کریم شارونی که اهدا کننده کتاب به کتابخانه‌های مدارس است همراه با معاون استاندار، فرماندار، اعضای شورای اسلامی و کتابداران بازدید کردند.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دزفول درباره کتابخانه شخصی عبدالکریم جمال گفت: این شخصیت استاد دانشگاه در حوزه معارف و علوم اسلامی است و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا که با این استاد کلاس می‌گذارند یا در دانشگاه محل تدریس این شخصیت فرهنگی حضور دارند، از کتاب‌های کتابخانه شخصی این عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان استفاده می‌کنند. 

وی افزود: این شخصیت به افراد فامیل خود کتاب امانت نمی‌دهد و فقط آن‌ها می‌‌توانند از کتاب‌های این کتابخانه شخصی در درون خانه استفاده کنند اما دانشجویان این استاد می‌توانند از کتاب‌های این شخصیت به صورت امانت در بیرون از کتابخانه هم استفاده کنند. 

مهرانپور با بیان این‌که طبقه پایین خانه این استاد دانشگاه با مساحت 115 متر مربع به کتابخانه اختصاص داده شده، گفـت: این کتابخانه دارای چهارهزار جلد کتاب در موضوعات دینی، مذهبی، تفسیر قرآن کریم، نهج‌البلاغه، احادیث، تفسیر، فقه اهل سنت، چاپ‌های مختلف تورات، زبور و انجیل، قرآن کریم، نهج‌البلاغه، احادیث، تفسیر‌ها و فقه اهل سنت است.

مهرانپور با اشاره به این‌که کتابخانه شخصی عبدالکریم جمال دارای 10 نسخه کتاب خطی و تعداد بی‌شماری از آثار نفیس چاپی است، عنوان کرد: تعدادی از این کتاب‌های نفیس این استاد دانشگاه از 40 سال پیش جمع آوری شده است. 

حلقه ازدواج و جایگزینی  کتاب
رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دزفول با  نقل خاطره‌ای از صاحب این کتابخانه شخصی گفت: عبدالکریم جمال در این جلسه نقل می‌کند: «در مراسم خرید عروسی از خانواده همسر خواسته است به جای خرید انگشتر و حلقه ازدواج، این پول را برای تهیه کتاب‌های مورد نیاز، در اختیارش قرار دهند که این تقاضا مورد موافقت واقع نمی‌شود.» 

کتابخانه معلم بازنشسته فرهنگی دزفولی با سه هزار جلد کتاب
وی درباره کتابخانه شخصی کریم شارونی، بازنشسته فرهنگی شهرستان دزفول گفت: این معلم سال 1356 بعد از راه‌اندازی مدرسه معرفت؛ کتابخانه این مدرسه را دایر کرد. کتابخانه این مدرسه ابتدا در حد تهیه چندین جلد کتاب بر روی تاقچه‌ای از یکی از کلاس‌های مدرسه بود.

مهرانپور با اشاره به اهدای سه هزار جلد کتاب ازسوی این خیر به کتابخانه مدرسه تربیت معلم خدیجه کبری اظهار کرد: کریم شارونی نقل می‌کند:«در ابتدای ورود به مرکز تربیت معلم خدیجه کبری این مرکز دارای سه هزار جلد کتاب بود و با توجه به داشتن پست معاونت اداری این مرکز، کتاب‌های این مجموعه را به 12 هزار نسخه با موضوع‌های فلسفه، اجتماعی، اقتصادی و دایره‌المعارف رسانده است.»

وی با اشاره به تجهیز کتابخانه امور تربیتی این شهرستان گفت: تعداد منابع کتابخانه‌های امور تربیتی بعد از ورود از 800 نسخه به یکهزار و 800 جلد کتاب رسیده‌است.

رییس کتابخانه‌‌های عمومی شهرستان دزفول با اشاره به وجود 12 هزار جلد کتاب در کتابخانه شخصی کریم شارونی اظهار کرد: کتابخانه شخصی این معلم آموزش و پرورش 15 نسخه از کتاب «شرنگ شیرین» عنوان کتابی از زهرا خلفی، نویسنده دیگری را که دارای کتابخانه شخصی است  در خود جای داده بود که در این بازدید باعث تعجب عضو این انجمن شد. 

کتابخانه‌ای که بعد از 35 سال فراهم شد
مهرانپور درباره کتابخانه شخصی زهرا خلفی، نویسنده و عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان اظهار کرد: این استاد دانشگاه دارای تالیف‌های متعددی در حوزه ادبیات، شعر، رمان، نهج‌البلاغه، تاریخی و عاشورایی است. کتابخانه شخصی این نویسنده دارای چهار هزار جلد کتاب است. این استاد دانشگاه از 35 سال پیش تاکنون اقدام به جمع آوری کتاب کرده است. همچنین 72 مقاله از این استاد دانشگاه در کتابی با ‌عنوان مجموعه مقالات منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط