دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
موسوعه زندگینامه‌نویسی شیعه ورقی تازه خورد

مدیر گروه گلشن ابرار پژوهشکده باقرالعلوم(ع) از پایان یافتن مراحل نگارش پنج جلد از مفصل‌ترین موسوعه زندگینامه‌نویسی شیعه در دوران معاصر خبر داد و گفت: با پایان یافتن فرآیند تالیف، ارزیابی، دفاع در مجمع اهل قلم و کنترل نهایی پنج جلد از مجلدات این مجموعه، مراحل ویرایش و صفحه‌آرایی آن‌ها نهایی شده و آماده چاپ‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالصمد جودتی اظهار کرد: پنج جلد از مجموعه گلشن ابرار با هدف ارایه الگوها و اسوه‌های برجسته جهان تشیع برای نسل حاضر و به منظور پاسخگویی به مخاطبان فرهنگ‌دوست جامعه اسلامی پس از سه سال تلاش مستمر جمعی از پژوهشگران این مرکز و نظارت و داوری اعضای شورای علمی و استادان گروه گلشن ابرار در مرحله نشر قرار گرفته‌اند. 

وی با تاکید بر مخاطب‌شناسی و غنای محتوای مقالات این مجموعه بیان کرد: این آثار در دو بخش تالیف و تدوین شده‌اند. بخش نخست شامل جلدهای 10 و 11 گلشن ابرار است و مضمون آن به شرح حال علمای شیعه از قرون گذشته تا عصر حاضر می‌پردازد. این مطالب به ترتیب زمانی در مجموعه گلشن ابرار به مخاطبان ارایه می‌شوند.

این کارشناس حوزوی با بیان این‌که تاکنون 9 مجلد از این مجموعه به بازار نشر راه یافته و به زودی جلد 10 و 11 که شرح حال یکصد تن از مشاهیر گذشته و حال جهان تشیع را در بردارند منتشر خواهند شد، ادامه داد: بخش دوم این آثار به همت گروه گلشن ابرار درباره گلشن‌های منطقه‌ای و استانی است که نخستین مجموعه از آن به منطقه آذربایجان اختصاص دارد و در سه جلد با نام گلشن ابرار ویژه استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل در مرحله چاپ قرار گرفته است.

مدیر گروه گلشن ابرار تاکید کرد: در این مجموعه سه جلدی شرح حال بیش از 300 تن از عالمان شیعه برخاسته از بلاد آذربایجان آورده شده و تنها مختص عالمان دوران معاصر منطقه آذربایجان نیست و از علمای سده‌های گذشته آذربایجان نیز شخصیت‌های شیعی برجسته‌ای معرفی شده‌اند. میرزا یحیی امام جمعه خویی، میرزا ابوالحسن انگجی، شیخ حسن بصیری، شیخ عبدالمجید بنابی، سیدهادی خسروشاهی، شیخ عبدالصمد خویی، شیخ محمدسعید دینوری، سیدعبدالله فاطمی‌نیا، میرزا خلیل قبله‌ای، سیدعلی اکبر قرشی، سیدعلی کوه‌کمری، عبدالغنی مجتهد اهری، محسن مجتهد شبستری، میرزامحمدباقر مدرس بستان‌آبادی، سیدمحمدتقی مرعشی نجفی، سیدمهدی خلخالی و شیخ محمد نمازی، از جمله علمای معرفی شده در این مجموعه به شمار می‌آیند.

حجت‌الاسلام والمسلمین جودتی افزود: این مجموعه مانند سایر منشورات گروه گلشن ابرار تحت نظر استادان برجسته تراجم‌نگاری حوزه علمیه قم حجج‌الاسلام استاد طبسی، باقری بیدهندی، ناصرالدین انصاری، عبدالرحیم اباذری و محمود مهدی‌پور و به قلم محمد الوان‌ساز خویی تهیه و آماده نشر شده است. با توجه به جایگاه مجلدات گلشن ابرار در میان کتاب‌های تراجم عصر حاضر، بر به‌روز بودن اطلاعات مندرج و دقت فراوان محققان گروه در استفاده از منابع نویافته و متقن تاکید داریم. 

وی در پایان از مرحله آماده‌سازی مجلدات دوازدهم تا شانزدهم گلشن ابرار برای ویراستاری نهایی و تدارک مقدمات انتشار خبر داد و گفت: به موازات طرح گلشن ابرار، به برخی طرح‌های فرعی این گروه و نیز بازنویسی و ارتقای محتوای مجلدات سابق در چاپ‌های مجدد توجه شده است. کاربران می‌توانند متن مجلدات اول تا نهم گلشن ابرار را در پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) قم به نشانی WWW.RBO.IR دریافت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط