یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
بلوری: نسخه‌های خطی اهدا شده به استان‌ها دیجیتالی آرشیو شوند

سید قاسم بلوری، رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور( همدان) گفت: نسخه‌‌های خطی اهدا شده به مراکز گوناگون استان‌‌ها بهتر است به صورت نسخه‌های دیجیتالی به آرشیو کتابخانه‌های ملی استان‌ها منتقل شوند.-

بلوری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: اهدای نسخه‌های نفیس خطی، چاپ سنگی و سربی به دلیل روحیه انحصار‌طلبی افراد برای نگهداری اسناد و کتاب‌های خطی به ندرت اهدا می‌شود.

وی افزود: موازی کاری بین سازمانی مساله دیگری است که در بحث اهدای نسخه‌های خطی به مراکز دیگر مطرح می‌شود زیرا بسیاری از افراد نمی‌دانند مراکز اسناد و کتابخانه‌های ملی محل نگهداری و دریافت این گونه آثار به حساب می‌آیند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور با بیان این‌که دلیل ارایه نسخه‌های خطی از سوی افراد به مراکز گوناگون فقط به منظور اهدا نیست، عنوان کرد: گاهی نسخه‌های خطی و نفیس از سوی افراد به مراکزی مانند میراث فرهنگی و سازمان اوقاف عرضه می شود تا میزان ارزش ریالی آن مشخص شود و اثر به فروش برسد.

بلوری با پیشنهاد ارسال نسخه‌های خطی و نفیس مراکز گوناگون یک استان به مرکز اسناد و کتابخانه‌های ملی آن‌ها اظهار کرد: به دلیل مشکلات انتقال نسخه‌های خطی از مراکز دیگر بهتر است نسخه‌های خطی دیجیتالی اهدا شده به مراکز دیگر در کتابخانه‌های ملی استانی آرشیو شوند.

وی همچنین خواستار تغییر ساختاری سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی استانی به اداره‌های کل شد و عنوان کرد: تبدیل مراکز اسناد و کتابخانه‌های ملی استانی به اداره‌های کل باعث می شود بودجه این سازمان از طریق استانداری تامین شود و این مراکز از نظر امکاناتی و منابع تجهیز شوند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان همدان اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل و نیاز مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور که پنج استان همدان، کرمانشاه، کردستان، ایلام و لرستان را تحت پوشش دارد، کمبود، نیرو، انقباض بودجه و محدودیت فضاست.  

وی درباره سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان همدان اظهار کرد: این مرکز بعد از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان نخستین مرکز استانی بعد از شهر تهران در شهریور ماه سال 1371 در همدان تاسیس شد.

بلوری با بیان این‌که فعالیت‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان همدان تا دو سال پیش در بخش اسنادی متمرکز بود، اظهار کرد: از سال 1390 تا کنون به دلیل کمبود نیرو، وسعت استان و تجهیزات کم، کتابخانه در فضای 400 متر مربعی در ساختمانی سه طبقه فعال شده است و سالن مطالعه و مخزن این کتابخانه فقط 60 متر مربع فضا دارد. 

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان همدان با اشاره به کمبود نیروی این مرکز گفت: به دلیل محدودیت فضا و کمبود نیرو اکنون دو کارشناس کتابداری در این مرکز فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به انتقال چهار میلیون برگ سند در طول 20 سال گذشته به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان همدان گفت: در طول این سال‌‌ها یک میلیارد برگ از اوراق مکاتبات راکد دستگاه‌های اداری ارزشیابی شدند و چهار میلیون و 200 هزار برگ سند در طول 20 سال دارای ارزش شناخته شدند.

بلوری درباره بخش کتابخانه مرکز اسناد غرب کشور گفت: بخش کتابخانه‌ای این سازمان اکنون شش هزار و 320 عنوان کتاب دارد و صدور فیپای الکترونیکی برای ناشران،شابکا ( شماره استاندارد بین‌المللی کتابخانه‌های ایران) و واسپاری کتاب از سوی ناشران این استان به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان همدان که شامل دریافت دو جلد کتاب از تازه‌های نشر آن‌هاست، از جمله فعالیت‌های تخصصی این مرکز محسوب می‌شوند.

وی با بیان این ‌که تا کنون 169 مورد فیپای الکترونیکی از طریق این سازمان صادر شده، اظهار کرد: 793 کتابخانه استان دارای شماره استاندارد بین‌المللی شدند.107 پایان نامه تا کنون به این مرکز منتقل شده و 675 عنوان کتاب از سوی ناشران به مرکز اسناد و کتابخانه ملی این استان برای فهرست‌‌نویسی واگذار شده است.

بلوری درباره نسخه‌های خطی این مرکز اظهار کرد: 21 عنوان نسخه خطی، 50 عنوان چاپ سنگی و 39 عنوان کتاب چاپی از ابتدای تاسیس این مرکز تا کنون از سوی افراد گوناگون اهدا شده است. هزار و 50 شماره از نشریات گوناگون نیز در فهرست آثار اهدایی قرار گرفتند.

وی درباره قدمت آثار اهدایی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان همدان گفت: قدیمی‌ترین نسخه چاپ سنگی مربوط به سال 1269 هجری قمری است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان همدان اظهار کرد: این کتابخانه 70 نفر عضو فعال دارد و تا کنون سه هزار و 906 نفر به این کتابخانه از ابتدای تاسیس مراجعه کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط