دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۹
تشریح رویکرد اسلام در مواجهه با جهانی شدن

کتاب غرب و تجدید حیات اسلام به‌ قلم عباسعلی رهبر درصدد تبیین، طراحی و تدوین روش مناسب در مقوله نوع رویکرد اسلام در مواجهه با جهانی شدن است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر در سه فصل تنظیم شده است. «امواج گفتمان‌های بیداری در جهان اسلام» عنوان فصل نخست کتاب و «تحلیل سیاست‌ها و مصادیق نظری غرب در مواجهه با بیداری اسلامی» عنوان فصل دوم است که شامل گفتارهای غرب‌شناسی، سیاست‌ها و تقابل‌های نظری غرب با بیداری اسلامی است. فصل سوم کتاب هم به تحلیل استراتژی‌ها و تقابل رسانه‌ای غرب در قالب دو گفتار خواهد پرداخت.

در این کتاب بر این نکته اساسی اشاره شده است که تحول در فهم از دین اسلام و چرخش از بعد فردی اسلام به ابعاد فردی-‌اجتماعی، تحول در گفتمان اسلام را در قالب گفتمان تجدید حیات اسلام منجر شده است که البته با توجه به فضای جهانی شدن ارتباطات، این تجدید حیات اسلامی در کنار مولفه عام بیداری سیاسی جهانی مطرح می‌شود.

از نظر نویسنده کتاب، یکی از ویژگی‌های اساسی گفتمان‌ها از منظر تحلیل گفتمانی، خصلت تغییر‌پذیر آن‌ها است. در نگرش اسلامی هم زمینه‌ها و ظرفیت‌هایی برای تغییر و دگرگونی وجود دارد. زمینه‌های عقل‌گرایی در تفکر غالب اسلامی، امکان جذب مفاهیم و عناصر جدید را در آن فراهم کرده است. این زمینه‌ها شامل حجیت تفکر عقلانی و امکان بازنگری در فهم و تفسیر آموزه‌های دینی بر اساس مبانی خاص، عناصر ثابت و متغیر در شریعت، باز بودن اجتهاد و نقش زمان و مکان در آن و امکان جذب مفاهیم جدید توسط آن، احکام ضرورت‌ها و رعایت مصالح عامه و همچنین منطقه‌الفراغ و امکان جذب ایده‌های جدید است.

نخستین چاپ کتاب غرب و تجدید حیات اسلام با شمارگان یک‌هزار نسخه، در 220 صفحه، در قطع رقعی و به بهای 90 هزار ریال از سویی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط