دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
تولید عقلانیت برخاسته از آموزه‌های دینی، سنتی و فلسفی‌

مرتضی یوسفی‌راد، نویسنده و پژوهشگر حوزه فلسفه، درباره انتظارات خود از رییس جمهوری آینده گفت: امیدوارم کسی که به این مسوولیت می‌رسد، جامعه را به سمت عقلانیت سوق دهد. امیدوارم در دوره‌ای که پیش روی ما قرار دارد، به تولید عقلانیتی برخاسته از آموزه‌های دینی، سنتی و فلسفی‌مان برسیم تا از ورای این مهم به یک تعامل اجتماعی قابل قبول دست‌یابیم.-

دکتر  یوسفی‌راد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: انتظار دارم رییس جمهوری آینده جامعه را به سوی عقلانیت بنیادینی پیش برد که بر پایه آن بتوانیم یکدیگر را به درستی نقد کنیم و مورد انتقاد قرار دهیم. همچنین انتظار دارم که رییس‌جمهوری آینده مفاهیم کلیدی جامعه را مشخص و بیش از پیش تبیین کند؛ برای مثال، یکی از چالش‌های فعلی که با آن مواجهیم، تنگناهای معرفتی است. 

یوسفی‌راد با بیان این‌که دارا بودن نگرش فلسفی در یک جامعه می‌تواند تاثیر به‌سزایی در سبک زندگی مردم آن اجتماع داشته باشد، گفت: متاسفانه این نگرش میان مردم ما ناشناخته است. برای من به عنوان کسی که در حوزه فلسفه فعالیت دارد، مهم است که رییس‌جمهوری آینده بتواند این نگرش را وارد جامعه کند و به فلسفه جایگاهی کاردبری دهد؛ البته این مساله به ویژه بعد از تاکیدهای مقام معظم رهبری بر مولفه سبک زندگی، مورد توجه واقع شد اما باید ادامه پیدا کند و تقویت شود. 

این محقق حوزه فلسفه و مولف کتاب‌هایی مانند «امکان فلسفه سیاسی اسلام» و «اندیشه سیاسی قطب‌الدین شیرازی» گفت: باید برنامه‌های دولت در حوزه فلسفه به نحوی باشد که وقتی از مردم سوال شد دغدغه‌شان در زندگی چیست، با رویکردی واحد سخن گویند. متاسفانه نوعی تشتت نظر در جامعه ما در طول ادوار مختلف حاکم بوده است. البته این گوناگونی نظرات امری طبیعی است اما در جامعه انتظار می‌رود که نگرش وحدت گونه‌ای وجود داشته باشد، به نحوی که تفکر و غایتی واحد دیده شود. 

وی افزود: متاسفانه از دوران مشروطه و بعد از آن و اکنون چندین گونه طرز فکر وجود دارد؛ برخی بر مبنای ایرانیت خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند، عده‌ای بر مبنای طرز فکری روشنفکرانه، برخی تفکرشان برخاسته از غرب و گروهی برخاسته از شرق است و بعضی مانند روشنفکران همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، در حال گذارند. عده‌ای هم افکارشان را بر مبنای اصالت ایرانیت قرار می‌دهند که در این میان به نوعی هویت واحد اجتماعی تعریف نشده است. وقتی افراد هویت خود را تعریف شده بدانند، این‌گونه اختلافات وجود نخواهد داشت. 

یوسفی راد اظهار کرد: انتظار دارم در دوره بعد، فضای جدیدی تولید شود و به عقل‌گرایی برخاسته از آموزه‌های دینی و فلسفی برسیم که این مهم از گذرگاه توجه به دانش کلیدی فلسفه ممکن می‌شود، چراکه توجه این مساله منجر به تولید فلسفه زندگی خواهد شد که امروزه سخت مورد نیاز جامعه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط