یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
تجلیل از آیت‌الله جلالی خمینی و رونمایی کتاب «پا به پای آفتاب»

امروز(12 اردیبهشت ماه) به همت خانه شهریاران جوان از کتاب «گنجینه اخلاق» به عنوان پنجمین جلد از مجموعه «پا به پای آفتاب» به قلم آیت‌الله جلالی خمینی، محقق و نویسنده حوزه دین رونمایی شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ مراسم رونمایی از کتاب «گنجینه اخلاق» پنجمین جلد مجموعه «پا به پای آفتاب» با حضور آیت‌الله حیدرعلی جلالی خمینی، حجج‌الاسلام والمسلمین ناصحی، رییس فعالیت‌های فرهنگی شهرداری تهران، میثم امرودی، قائم مقام معاونت شهرداری تهران،  سید ابراهیم رییسی، معاون اول قوه قضاییه و مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران برگزار شد.

این مجموعه مکتوب دربرگیرنده سلسله مباحث اخلاقی رساله امام سجاد(ع) به قلم آیت‌الله جلالی خمینی به شمار می‌آید. همچنین در این آیین از آیت‌الله جلالی خمینی، مولف و محقق حوزه دین تجلیل شد.

در حاشیه این مراسم فردی به طور خودجوش از دل جمعیت خطابه‌ای را برای آیت‌الله جلالی خمینی خواند و ضمن آن قرآن کریمی را هم به وی اهدا کرد.

آیت‌الله جلالی خمینی در بخشی از این گفت: علاقه چندانی به برگزاری این آیین نداشتم، زیرا طلبه‌ای هستم که به انجام وظیفه مشغولم اما متولیان این برنامه با اشاره به نزدیک شدن به ایام ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، مرا متقاعد به برگزاری این مراسم کردند.

وی افزود: آن‌چه از آیات مرتبط به آیه ولایت برمی‌آید، ضرورت مساله ولایت و امامت پس از مقوله رسالت مورد تاکید اسلام است. به نظرم نخست حضرت زهرا(س) و سپس امام خمینی(ره) در مبحث ولایت بیشترین سرمایه‌گذاری را در دین مبین اسلام و حکومت اسلامی انجام دادند. فاطمه زهرا(س) بانوی بزرگ اسلام به عنوان چیره‌دست‌ترین سیاستمدار جهان زمان پیش از غیبت امام عصر(عج) برای ولایت تلاش‌های بسیاری کردند و از دوران غیبت کبرای امام زمان(عج) امام خمینی(ره) موثرترین نقش در امر ولایت را ایفا کردند. البته بزرگانی مانند علامه سید مرتضی، سید جمال‌الدین اسدآبادی، شیخ انصاری و شیخ طوسی درباره ولایت مطالبی را به رشته تحریر درآورده بودند اما امام خمینی(ره) این نوشته‌ها و باورها را به مرحله اجرا و عمل گذاشتند.

نماینده امام خمینی(ره) در شهر خمین در پایان سخنان خود از حضار، آیات عظام، نمایندگان مراجع تقلید و مقام معظم رهبری، نمایندگان مجلس اسلامی، نمایندگان قوای سه‌گانه، شهردار تهران و روسای شهرداری‌های مناطق حاضر در این مراسم قدردانی کرد.

در دیگر بخش‌های مراسم تجلیل از آیت‌الله جلالی خمینی و رونمایی از پنجمین جلد مجموعه «پا به پای آفتاب» آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه شهرستان اراک درباره این عالم بزرگ و مبحث توفیق تلمذ وی در کلاس‌های درس امام خمینی(ره) سخن گفت.

این مراسم با اکران فیلم‌هایی کوتاه از فعالیت‌های حقوقی، سیاسی و سبک زندگی آیت‌الله جلالی خمینی ادامه یافت و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی درباره شخصیت تاثیرگذار و نافذ آیت‌الله جلالی خمینی گفت: اگر عالم و آخوندی پسرانش هم آخوند شوند و دخترانش هم به همسری آخوند درآیند، معلوم است که عمل و سخنانش یکسان بوده‌اند که این منش در زندگی آیت‌الله جلالی خمینی صادق است.

در بخشی از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی، معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: در روایتی از اربعین امام علی(ع)، پیامبر اسلام(ص) فرموده‌اند که علم در قالب باورهای دینی، علم به اخلاق کریمه و فاضله یا علم به احکام بایدها و نبایدهای الهی است. امام(ره) به عنوان فقیه واجد شرایط دین، این سه جنبه را داشتند و توانستند در جامعه اسلامی آن‌ها را ترویج دهند.

وی با بیان این‌که از آیات قرآن برمی‌آید آنانی که اهل علم‌اند، تمام وجودشان بندگی خداست، ادامه داد: سنگ زیربنای اندیشه و تفکر امام راحل در جمله «عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید» خلاصه شده است. آیت‌الله جلالی خمینی یکی از شاگردان بنیانگذار انقلاب اسلامی، روحیه مردم‌داری و نشر معارف اسلامی را خوب می‌داند. 

این مراسم با حضور جمعی از طلاب، اهالی شهرستان خمین، علاقه‌مندان به حوزه معارف دینی و خبرنگاران امروز(12 اردیبهشت ماه) در سالن ایوان شمس در تهران برگزار شد.

آیت‌الله جلالی خمینی اکنون مسوولیت روحانیت و حوزه‌ علمیه‌ شرق تهران و امامت مسجد احمدیه نارمک را به عهده دارد و از اولین روزهای دهه ۱۳۴۰ فعالیت‌های مذهبی و سیاسی خود را در منطقه شرق آغاز کرده است. وی تحصیلات ابتدایی را در شهر خمین گذراند، بخشی از دروس مقدماتی حوزه را در آن شهر به اتمام رساند و بعد به قم مشرف شد. در ابتدای ورود به قم به محضر امام خمینی(ره) رسید و از آن تاریخ مورد لطف و مرحمت امام (ره) قرار گرفت، پس از طی دروس مقدمات در درس سطح حضرات حاج شیخ جواد تبریزی، مرحوم آیت‌الله مشکینی و سلطانی طباطبایی شرکت کرد، پس از پایان دوره سطح در درس خارج فقه مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی به مدت چهار سال شرکت کرد و همزمان با درس آیت‌الله بروجردی در دروس فقه و اصول حضرت امام خمینی (ره) حضور یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط