سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶
نشاط و شادی با استناد به آیات و روایات اسلامی

کتاب «نشاط و شادی» جلد چهارم از مجموعه سیره پیامبر اکرم (ص) تالیف حبیب‌الله فرحزاد، موضوع شادی و نشاط را از دیدگاه آیات و روایات بررسی و راه‌های شادی و نشاط و فرار از غم‌ها و غصه‌های بی‌جا را برای رسیدن جامعه به شادی و سلامت معرفی می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نشاط و شادی» پس از انتشار سه جلد از سیره زیبای پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) با موضوع‌های «محبت و رحمت»، «محبت زنان و کودکان» و «سیره اخلاق» که با استقبال خوب دوستداران نبوی و علوی رو‌به‌رو شد و با توجه به نیاز جامعه به نشاط و شادمانی به چاپ رسید. 

این کتاب در قالب هشت گفتار مباحث مختلف درباره موضوع کتاب را به مخاطب ارایه می‌دهد. 

دو گفتار نخست با عنوان «به‌سوی شادمانی» به مباحثی نظیر مفهوم غم و شادی، نشانه‌هایی از اصالت شادی، جنود عقل، زمینه‌های اندوه، همراهی نفس، توصیه به غم‌زدایی، برترین حالات نفس، از ویژگی‌های اهل ایمان، محضر بهشتی اهل بیت (ع) و غم و شادی اهل آخرت اشاره می‌کند. 

یکی از نشانه‌های اصالت شادی که در این فصل از آن نامبرده شده، گواهی فطرت است که در شرح آن آمده: «یکی از دلایلی که غم و اندوه را برای انسان بی‌اساس و مقطعی می‌داند و فرح و شادی و سرور را اساس خلقت و فطرت آدمی بر‌می‌شمارد، این است که فطرت انسان شادی را دوست دارد. آدمی همواره به‌دنبال شادی و شاد زیستن است و از غم و اندوه گریزان است.» 

گفتار سوم کتاب با موضوع «اندوه سازنده» نمونه‌هایی را درباره لازم بودن اندوه در برخی موارد بیان کرده است. در این گفتار گونه‌های اندوه به مخاطب معرفی و به مواردی از اندوه سازنده نظیر اندوه برای آخرت، اندوه در برابر گناه و حزن در مصایب اهل بیت (ع) اشاره کرده است. 

گفتار چهارم موارد و عوامل اندوه ویرانگر و راهکارهای و دعاهایی برای اندوه‌زدایی را توضیح می‌دهد. از  راهکارهای اندوه‌زدایی می‌توان از پناه بردن به خدا، ذکر و دعا، اعتماد و توکل به خدا، زیارت و نظافت و آراستگی نام برد. 

در گفتارهای پنجم و ششم کتاب، نشاط و عوامل آن و همچنین شیوه‌های نشاط بخشیدن به خانواده مانند اظهار محبت، قدردانی، شاد کردن زنان و کودکان و دادن هدیه بررسی شده است. در این دو گفتار از مهم‌ترین عوامل نشاط در خانواده، یاد خداوند، دعا، ولایت اهل بیت (ع)، دل کندن از دنیا، شاد کردن دل‌ها و عوامل روح‌افزا ذکر شده‌اند. 

به عقیده نویسنده نخستین و مهم‌ترین عامل برای نشاط و شاد زیستن، ارتباط با خدای متعال و یاد اوست و ارتباط قلبی با منشا قدرت، جمال، علم، کمال و همه خوبی‌ها، به انسان اطمینان خاطر و آرامش روح می‌دهد. 

دو گفتار پایانی کتاب، تفریح و شوخی و خنده را از عوامل نشاط‌آور و غم‌زدا در خانواده و جامعه معرفی کرده است. در گفتار هشتم از مواردی از قبیل دروغ در شوخی، دل‌آزاری، زیاده‌روی در شوخی و شوخی‌های بی‌جا به عنوان آفات شوخی نام برده شده‌اند. 

کتاب «نشاط و شادی» در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه به‌سمت خدا عرضه و با استقبال کم‌نظیری از سوی مردم رو‌به‌رو شد. 

چاپ نخست کتاب «نشاط و شادی» با شمارگان سه هزار نسخه، در 248 صفحه و به بهای شش هزار تومان از سوی انتشارات طوبای محبت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط