چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
لازمه فهم کتاب، آشنایی با نویسنده است

محمود حسینی‌زاد، نویسنده و منتقد در نشست نقد کتاب «سرزمین نوچ» لازمه خوانش و فهم درست یک رمان را آشنایی با نویسنده آن دانست و گفت: این موضوع به مخاطب کمک می‌کند، بفهمد کتاب با چه انگیزه‌ای نوشته شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفدهمین نشست از سلسله نشست‌های هفت اقلیم به نقد و بررسی رمان «سرزمین نوچ» نوشته کیوان ارزاقی اختصاص داشت و در آن محمود حسینی‌زاد و سینا دادخواه به عنوان منتقد، آیت دولتشاه، مجری، به‌همراه نویسنده اثر و جمعی از دوستداران ادبیات داستانی حضور داشتند.

حسینی‌زاد درباره کتاب «سرزمین نوچ»، به شیوه‌ای خاص، پرسش‌هایی از نویسنده اثر پرسید و گفت: معمولا باید درباره نویسنده کتاب و زندگی‌اش بدانیم تا بیشتر به کنایه‌ها، فضاها و واژگان کتاب پی ببریم.

وی در ادامه، انگیزه نوشتن کتاب را از نویسنده جویا شد و کیوان ارزاقی در ادامه گفت: من نوشتن را از کودکی دوست داشتم و کتاب هم می‌خواندم تا این‌که بحث مهاجرت من پیش آمد و پس از بازگشت، تصمیم به نوشتن آن گرفتم. در واقع یک حس آزاردهنده داشتم که باید نوشته می‌شد؛ دغدغه‌ای که مربوط به خودم و جامعه و هم‌سال‌هایم بود.

حسینی‌زاد درباره نثر و محتوای کتاب نیز اضافه کرد: این کتاب نثری برون‌گرا و ساده دارد و خطی نوشته شده است. همچنین بازگشت به گذشته‌های در آن دیده می‌شود که به نظر من ایرادی بر کار وارد می‌کند.

وی افزود: یکی دیگر از ایراداتی که می‌شود به کار گرفت، نوع نگارش متن هم در محاوره‌ها و هم در روایت‌هاست؛ بدین معنی که در هر دو حالت از یک نثر استفاده شده است و اگر گیومه‌ها و علایم را برداریم شاید نشود تفاوتی میان گفت‌وگوها و روایت یافت و به نظر می‌رسد بهتر بود از دو نوع نگارش برای این دو استفاده شود.

سینا دادخواه و چند نفر از مخاطبان، این نوشته را یک داستان از ژانر مهاجرت عنوان کردند و مجری برنامه در ادامه گفت: به نظر می‌رسد کتاب برای آن دسته از مهاجرکنندگان و کسانی که قصد مهاجرت دارند بیشتر می‌تواند خواندنی باشد.

حسینی‌زاد در پایان به وضعیت داستان‌نویسی در ایران هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه من خوشبین نیستم و می‌شود گفت داستان‌نویسان ما کمتر می‌خوانند. ما کمبود خواندن داریم و باید سعی کنیم در راه نوشتن داستان هم یک تکامل را حفظ کنیم. البته یک امتیازی که کتاب حاضر دارد یک خاطره‌نویسی است که خواسته شده اندکی اجتماعی‌تر و گسترده‌تر نوشته شود.

چاپ نخست رمان «سرزمین نوچ» در اردیبهشت سال 1391، همزمان با نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، ارایه شد. چاپ جدید این کتاب در 296 صفحه و به بهای 12 هزار و 500 تومان از سوی نشر افق در بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران ارایه می‌شود.

نشست کتاب سرزمین نوچ، با حضور محمود حسینی‌زاد، نویسنده کتاب «این برف کی آمده؟» و «تگرگ آمد امسال بر سان مرگ»، سینا دادخواه، نویسنده «یوسف‌آباد، خیابان سی‌ و سوم» منتقدان این نشست، کیوان ارزاقی، مولف کتاب و آیت دولتشاه به عنوان دبیر نشست، روز گذشته (10 اردیبهشت) ساعت 18 در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها