کتاب«راهبردهای جستوجو در پژوهشهای مدیریت» بر شناخت منابع پژوهشی، شناسایی موضوع و مساله پژوهش (ادبیات روششناسانه، نظری و تجربی پژوهش)، روشهای شناسایی کلید واژهها در وب و نحوه ترکیب این کلید واژهها تاکید دارد.
رضا بنیاسد، یکی از مولفان این اثر، درباره اهمیت نگارش کتابی که به طور خاص به کاربرد اینترنت و رایانه در رشته مدیریت بپردازد گفت: یکی از مسایلی که همواره در طول دوران دانشجویی و تدریس با آن مواجه بودم این بود که جستوجوی پژوهشگران در اینترنت همواره به صورت آزمون و خطاست و پژوهشگران نمیتوانند منابع پژوهشی خود را از بانکها و وبسایتهای مختلف به صورت جامع و با کیفیت گردآوری کنند و به همان جستوجوهای اولیه در ابزارهای جستوجو همچون گوگل بسنده میکنند، طبیعی است که خروجی پژوهشهای آنها نیز چندان با کیفیت نخواهد بود.
بنیاسد افزود: برگزاری کلاس و کارگاه در این حوزه از سال 1382 شروع شد. این کار ابتدا با یک الگوی مقدماتی که پژوهش را جامع و نظاممند میکرد دنبال شد. تاکنون کلاسهای مختلفی برای آموزش جستوجو در اینترنت با رویکرد آموزشی و پژوهشی و همچنین کارگاههایی برای استادان و همچنین دانشجویان مقطع دکترا در چندین نوبت در دانشگاههای مختلف کشور برگزار شده است. این کلاسها و کارگاهها کمک کرد تا بتوانیم الگویی شبکهای و جامع را برای پژوهش در اینترنت ارایه کنیم تا دانشجویان و استادان بتوانند با بهرهبرداری از آن علاوه بر ساماندهی دانشپژوهشی به جستوجوی بهینه در انواع پایگاهها و ابزارهای اطلاعاتی بپردازند و منطق پژوهش در فضای مجازی را بیاموزند.
وی با بیان اینکه نگارش این مجموعه نتیجه بیش از هفتهزار ساعت کار تخصصی با اینترنت است،افزود: بر اساس پژوهشهای صورت گرفته تاکنون اثری با این جامعیت و البته با ارایه توضیحات کاربردی، نه تنها در بازار کتاب ایران بلکه در بازار کتاب دنیا هم تالیف شده است؛ گرچه اطلاعات مشابهی به طور پراکنده در وبسایتها و کتابها وجود دارد اما الگوی این کتاب حاصل بیش از 10 سال پژوهش و آموزش در حوزه اینترنت است که رشد فناوری اینترنت ما را مجبور به بازبینی چندین باره آن کرده که نتیجه در قالب یک کتاب به چاپ رسیده است.
دانشجوی دکترای مدیریت سیاستگذاری دانشگاه تهران درباره مخاطبان اصلی این کتاب اظهار کرد: هر کس که علاقهمند به پژوهش و آموزش به شیوههای نوین است میتواند از این کتاب استفاده کند. هر چند تمرکز و عنوان کتاب برای دانشجویان است اما این کتاب علاوه بر این گروه، برای تمامی پژوهشگران و استادان دانشگاه قابل استفاده خواهد بود. این کتاب میتواند به عنوان منبع درسی کاربرد رايانه در مدیریت در مقطع کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد و همچنین برای واحدهای درسی روش تحقیق مفید باشد.
به گفته وی، این مجموعه در چهار جلد با عناوین «راهبردهای جستوجو در آموزش و پژوهش»، «کاربرد ابزارها و پایگاههای اطلاعاتی در آموزش و پژوهش»، «نرمافزارهای کاربردی در آموزش و پژوهش» و «نرمافزار فیشبرداری و ماخذدهی الکترونیکی سیتاوی 4» تالیف خواهد شد.
بنیاسد درباره مهمترین ویژگیهای این کتاب گفت: الگوی پژوهشی این اثر بارها در کلاسها و کارگاهها مورد نقد و بررسی قرار گرفته تا به الگوی فعلی رسیده است. انتظار داریم استفاده از این کتاب سرعت پژوهش و دستیابی به اطلاعات صحیح و باکیفیت را تسریع کند و باعث انسجام در گردآوری اطلاعات میشود. در نگارش این کتاب سعی کردیم اثری کاملا کاربردی تالیف کردیم و حتی در برخی بخشها از ارایه مفاهیم نظری صرفنظر شده است تا ضرورت کاربردی بودن آن در سراسر کتاب مشخص شود.
«کاربرد اینترنت و رایانه در مدیریت» اثر رضا بنیاسد و مهدی ثنائی با شمارگان هزار و 500 نسخه و به بهای هفت هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) در 208 صفحه منتشر شده است.
نظر شما