شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۲
حمایت از نویسندگان استانی به جای برپایی همایش‌های غیر‌مفید

مدیر انتشارات «اردیبهشت جانان» شهر خرم‌آباد از لرستان با انتقاد از برپایی برخی همایش‌های غیر‌مفید استانی، خواستار صرف بودجه‌های فرهنگی در حوزه حمایت‌ از آثار نویسندگان استانی شد.-

اکبر رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: بهتر است بودجه‌های فرهنگی برخی از همایش‌های بدون‌بازده در سطح استان‌ها، صرف حمایت از نویسندگان استانی و از آثار نویسندگان شهرستانی حمایت شود.

وی افزود: استان لرستان با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی بالا و تعداد بسیار زیاد نویسندگان، این استعداد را دارد که خودش را در زمینه شعر بومی در سطح کشور مطرح کند و این اتفاق با مدیریت فرهنگی در اختصاص بودجه‌های استانی امکان‌پذیر خواهد شد.

مدیر انتشارات «اردیبهشت جانان» هچنین از وضعیت چاپ و نشر در استان لرستان گلایه کرد و یادآور شد: برخی از کتاب‌های انتشارات ما به دلیل نداشتن مرکز پخش کتاب و نبود توازن منطقی بین تولید و توزیع کتاب در سطح استان، با مشکل فروش روبه‌رو مي‌شوند.

رضایی گفت: در شرایطی که کتاب باید به صورت امانی در کتابفروشی‌‌ها به فروش برسد، ناشران حدود 30 تا 70 درصد سهم فروش کتاب را به کتابفروش‌ها می‌دهند كه پرداخت اين درصد بالا موجب شده فروش کتاب در این شهر کاهش پیدا کند.

وی با بیان این‌که ناشران استانی براي توزیع و معرفی کتاب نویسندگان بومی هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند، گفت: انتشارات «اردیبهشت جانان» با وجود تاسیس از سال 89 و انتشار 30 عنوان کتاب در سال گذشته، به عنوان یک ناشر خصوصی در شهرستان‌ خرم‌آباد فقط با نویسندگان مطرح به صورت مشارکتی کار می‌کند و نویسندگان نوقلم باید هزینه کامل چاپ کتاب را پرداخت کنند. 

مدیر‌انتشارات «اردیبهشت جانان» اظهار کرد: پخش کتاب، یک معضل سراسری در سطح استان‌هاست و این مشکل می‌تواند با یک مرکز پخش دولتی حل شود، مركزي كه با دریافت حق‌الزحمه توزیع از ناشران استانی، کتاب را به صورت سراسری در سراسر ايران پخش مي‌کند.

رضایی گفت: نهاد‌های فرهنگی مانند آموزش‌ و‌پرورش استان‌ها نيز می‌توانند بنابر نیاز مقاطع تحصیلی، بودجه‌ای را برای خرید کتاب از کتابخانه‌های عمومی استان‌ها درنظر بگیرند و  همچنین از ناشران
شهرستانی بدون دريافت تخفیف‌ بالا، در خارج از نمایشگاه های استانی خرید کنند.

وی گفت: قیمت بالای کاغذ در سطح بازار سراسری کتاب کشور، ناشران استانی را با مشکلات دو‌چندان در حوزه تولید و فروش کتاب مواجه کرده است و حضور ناشران در عرصه نشر بیشتر به عنوان یک کار فرهنگی توجیه دارد و نفع مادی آنان را تامین نمی‌کند. 

مدیر انتشارات «اردیبهشت جانان» گفت: کتاب«لرستان‌پژوهی» (مجموع مقاله‌هایی را درباره لرستان و ایران) نوشته پرفسور اسکندر امان‌الهی، جامهه‌شناس مطرح لرستانی با شمارگان هزار نسخه، 284 صفحه و به بهای 75 هزار ریال از سوي اين نشر آماده چاپ است.

رضایی عنوان کرد: همچنين کتاب دوجلدی «تسخیر قلب‌ها» روایتی از شهدای استان لرستان در دوران دفاع‌مقدس، نوشته بنیاد سعادتی با شمارگان هزار نسخه و در 132 صفحه مصور آماده چاپ است.

وی در ادامه گفت: کتاب «تبسم در خون» نوشته علی حسین عزیزی نيز درباره شهدای بروجرد استان لرستان در دوران دفاع مقدس با شمارگان هزار نسخه، 192 صفحه مصور و به بهای 45 هزار ریال از دیگر تازه‌های کتاب انتشارات«اردیبهشت جانان» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط