كتاب «آسيبشناسي نظام برنامهريزي درسي ايران و راهبردهايي براي اصلاح آن» به قلم سيدمرتضي خلخالي منتشر شد. مولف در اين اثر ميكوشد تا با رويكردي تحليلي و آسيبشناسانه و بر مبناي سه دهه مطالعه نظري و تجربه عملي در دو بُعد آكادميك و ستادي، به كاوش علمي درباره برخي موانع نظام برنامهريزي درسي ايران بپردازد.-
در نظام آموزشي دو پيش فرض بنيادي «نبود نيروي انساني متخصص در برنامهريزي درسي و روشهاي آموزش درسهاي اختصاصي، در هر دو سطح آموزش عالي و ستادي» و «غير سيستمي بودن نظام برنامهريزي درسي و كاستي در اغلب مولفههاي مهم آن» به عنوان اصليترين مسايل مطرحاند. خلخالي در كتاب «آسيبشناسي نظام برنامهريزي درسي ايران و راهبردهايي براي اصلاح آن» در اثبات اين دو پيش فرض با ذكر مصداقهاي فراوان و استفاده از شواهد و اسناد گوناگون، به شناسايي كاستيهاي بنيادي در هر دو حوزه آكادميك و ستادي پرداخته است.
مولف در پرتو دو پيش فرض ياد شده، برخي مسايل حاد روز را كه همواره در اجتماع و رسانهها مطرح ميشود و با نظام برنامهريزي درسي مرتبط است، با ژرفنگري و ديدي علمي و كلي بررسي ميكند و راهحلهايي پيشنهاد ميكند. برخي از اين مسايل مانند «معضلات طراحي كتابهاي درسي و پارادوكس تغيير حجم آنها در ايران»، «اصلاح نظام سنجش» و «رعايت نكردن برخي اصول بديهي تعليم و تربيت و به كارنبستن بسياري يافتههاي پژوهشي در ميدان عمل» با تفصيل بيشتري مورد توجه قرار گرفتهاند.
در پايان نيز به نقدها، تحليلها و توصيههاي برخي صاحبنظران، استادان و مسوولان در هر دو حوزه آكادميك و ستادي اشاره ميشود كه در پژوهشنامههاي هفته پژوهش منتشر و به صورت يك فصل پاياني در اين اثر با عنوان «گزيدههايي از بيانات صاحبنظران دو حوزه آكادميك و ستادي درباره پژوهش و معضلات آن» ارايه شدهاند.
مطالعه تطبيقي اين فصل، وجود برداشتها و نقطه نظرهاي مشترك فراواني را ميان هر دو طرف از نظر نوع انتظارات، بايدها و نبايدهاي پژوهش و ارتباط آن با مسايل آموزش و پرورش نشان ميدهد. در عين حال به استناد تحليل فصلهاي قبلي ميرساند كه به علت نبود استاد، برنامه و امكانات مرتبط به حوزه برنامهريزي درسي و روشهاي آموزش درسهاي اختصاصي در آموزش عالي، يافتههاي پژوهشي آكادميك اين حوزه بيشتر جنبه عام داشتهاند.
خلخالي در پايان هر اظهار نظر كه از سوي صاحبنظران دو حوزه اعلام شده، در حد تجربه و مطالعه خود ميكوشد كه با ذكر ارجاعهايي به متن اصلي كتاب، نوعي بيان علت، توصيف، تحليل و يا مثال كاربردي از چگونگي انتقال از يافتههاي پژوهش نظري، راهكارهاي عملي ارايه كند.
كتاب «آسيبشناسي نظام برنامهريزي درسي ايران و راهبردهايي براي اصلاح آن» نوشته سيدمرتضي خلخالي با شمارگان 2000 نسخه، 234 صفحه و به بهاي 15 هزار ريال از سوي انتشارات سوگند منتشر شده است.
نظر شما