یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۶
پاوه‌نژاد: رسانه‌های تصويری زمينه‌ی مطالعه را برای بچه‌ها ايجاد كنند

الهام پاوه‌نژاد بازيگر سينما، تلويزيون و تاتر اين‌روزها با عموهاي فيلتيله‌اي در مجموعه‌ي «خنده، گريه، يه قصه» بازي مي‌كند. با او درباره‌ي كتاب‌خواني صحبت كرده‌ايم. او معتقد است رسانه‌هاي تصويري بايد زمينه‌هاي مطالعه را در بچه‌ها ايجاد كند.

ايبنا نوجوان: الهام پاوه‌نژاد به خبرنگار ما گفت: بازي در اين نمايش‌ها نخستين تجربه‌ي كاري من در حوزه‌ي كودك و نوجوان بود و از قصه‌هاي آن بسيار لذت بردم و احساس مي‌كنم از نظر روحي نيز بر من تاثير خوبي داشته است.

وي با بيان اين‌كه هر قسمت از اين نمايش با يك پيش‌قصه آغاز مي‌شود، عنوان كرد: قصه‌هايي كه در ابتداي سريال مي‌بينيد بر اساس مفاهيمي مانند دروغگويي، چاپلوسي صداقت و ... ساخته شده است.

اين بازيگر درباره‌ي تاثير قصه‌ها و نمايش‌هايي كه بر اساس قصه‌ است در كتاب‌خوان شدن بچه‌ها گفت: مطالعه كردن بچه‌ها بستگي به اين دارد كه در خانواده تا چه اندازه به مطالعه تشويق شوند. متاسفانه بسياري از رسانه‌هاي تصويري نيز ذهن بچه‌ها را تنبل كرد‌ه‌اند در صورتي كه به نظر من نمايش‌نامه‌ها و رسانه‌هاي تصويري بايد به صورتي باشد كه زمينه‌هاي مطالعه را در كودكان ايجاد كند.

پاوه‌نژاد اظهار كرد: بسياري از نمايش‌نامه‌ها وجود دارد كه از قصه‌هاي مهم و ايراني مانند داستان‌هاي عطار، داستان‌هاي مثنوي و مثل‌هاي ايراني گرفته شده است و بچه‌ها نيز با شنيدن اين قصه‌ها و درك جذابيت آن‌ا ممكن است به سراغ اين كتاب‌ها و داستان‌هاي بازنويسي شده‌ي آن بروند و اگر هم پيش از اين‌كه نمايش را ببينند داستان آن را در كتاب‌ها خوانده باشند آن قصه در ذهن ان‌ها ماندگا مي‌شود.

وي درباره علاقه‌ي خودش به كتاب‌خواني و اين‌كه كتاب‌هاي كودكان را بيش‌تر دوست دارد يا كتاب‌هاي بزرگ‌سال را گفت: من خيلي كتاب و مطالعه را دوست دارم اما متاسفانه شرايط كاري كه دارم به من اجازه نمي‌دهد كتاب‌هاي زيادي مطالعه كنم و بيش‌تر مطالعاتم نيز در حوزه‌ي تخصصي خودم است. علاقه‌‌اي به نوشتن نيز دارم اما اين كار در يك وبلاگ انجام مي‌دهم و اميدوارم روزي كه دخترم بزرگ شد، بتواند اين نوشته‌ها را بخواند و در زندگي از آن‌ها استفاده كند.

دختر خانم پاوه‌نژاد هفت‌ساله است. او درباره علاقه دخترش به كتاب‌خواني گفت: دختر من علاقه زيادي به كتاب دارد و كتاب‌هايي هم در اختيار دارد. از زماني هم كه با سواد شده دايم به دنبال مطالعه كتاب‌هاي جديد است و اين مساله را مديون معلم خوب كلاس اول او هستيم، چون معلم آن‌ها به عنوان تكليف خانه به آن‌ها مي‌گفت هر شب يك داستان بخوانيد و در كلاس ماجراي آن را براي دوستانتان تعريف كنيد. بعد از يك مدت اين كار براي دخترم به صورت عادت درآمد و در تعطيلات تابستان هم كتاب مي‌خواند.

وقتي از وي پرسيديم كه آيا دختر شما عضو كتاب‌خانه‌ است؟ پاسخ داد: خير، و اين به دليل مشغله زياد من است. زيرا او هنوز كوچك است و بايد براي رفتن به كتاب‌خانه‌ همراه او باشم و من اين فرصت را كمتر در اختيار دارم اما براي او زياد كتاب مي‌خرم و سعي كرده‌ام ارتباط او را با كتاب حفظ كنم.

پاوه‌نژاد با بيان اين‌كه آمار مطالعه در كشور ما خيلي پايين است اظهار كرد: آمار پايين مطالعه سطح درك بچه‌ها را از مسايل كاهش مي‌دهد و براي ايجاد اين فرهنگ بايد از سنين پايين آغاز كرد و اين وظيفه‌اي است كه خانواده و معلم در كنار هم بايد انجام دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها