یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۴
شاعر پاکستانی: شعر، ملت‌ها را از خواب غفلت می‌پراند

نشست شعرخوانی شاعران ایرانی و غیرایرانی ششمین جشنواره شعر فجر صبح امروز (30 بهمن) در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد. در این مراسم محمد نذیر، شاعر پاکستانی با تاکید بر توانایی شعر در بیداری ملتی از خواب غفلت و بی‌خبری، گفت: شعر این استعداد را دارد که گروهی را در صف ملل متمدن جهان یا ملتی را در زنجیر غلامی قرار دهد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین جلسه شعرخوانی ششمین جشنواره شعر فجر در تهران صبح امروز (30 بهمن) از ساعت 10 تا 12 در تالار تورانی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد. این مراسم با حضور جمعی از شاعران غیرایرانی، شاعران ایرانی، دانشجویان دانشگاه الزهرا (س)، محبوبه مباشری، ریاست این دانشگاه و تعدادی از مسوولان دانشگاه برپا شد. 

سعید بیابانکی اجرای این برنامه را برعهده داشت و در خلال مراسم قطعه شعرها یا حکایت‌های کوتاهی را قرائت می‌کرد. همچنین با قرائت چند قطعه شعر از مجموعه شعر «پسته لال سکوت دندان‌شکن است» سروده اکبر اکسیر، این دفتر شعر را به علاقه‌مندان شعر طنز معرفی و پیشنهاد کرد.

در این برنامه علاوه بر شعرخوانی شاعران ایرانی چهار تن از شاعران غیرایرانی نیز به شعرخوانی یا قرائت مقاله‌های خود پرداختند. علی کمیل، از پاکستان، کیوسوب‌شین، از چین، میرعلی‌خان سلیم‌اف، شاعر و روزنامه‌نگار از تاجیکستان و محمد نذیر، از پاکستان شاعران غیرایرانی بودند، که به شعرخوانی و ارایه مقاله پرداختند.

در آغاز مراسم  نذیر، از پاکستان مقاله‌ای با عنوان «شاعری هم ‌وارث پیغمبری‌ است»، که به بررسی شعر از دیدگاه علامه اقبال لاهوری اختصاص داشت، ارایه کرد.

وی گفت: درباره شعر و ماهیت شعر تاکنون تعریف‌های گوناگونی از سوی محققان، نویسندگان و پژوهشگران ارایه شده است. برخی شعر را تنها در چارچوب زبان، کلمات و ساختار جمله محدود ساخته‌اند و برخی دیگر شعر را فراتر از ساخت و فرم می‌دانند.

نذیر با تاکید بر توانایی شعر در بیداری ملتی از خواب غفلت و بی‌خبری، ادامه داد: شعر این استعداد را دارد که گروهی را در صف اقوام و ملل متمدن جهان یا ملتی را در زنجیر غلامی قرار دهد. یا شمشیری باشد، که جهان را در تسلط خود داشته باشد.

وی توضیح داد: بی‌شک شعر یک معجزه است. براساس همین واقعیت اقبال لاهوری در آثار و اشعار خود از شعر و شاعر بسیار سخن به میان آورده و همواره بر مقصد و هدف شعر تاکید کرده است. همچنین در اشعارش جایگاه و مقام شاعر را بیان می‌کند.

این شاعر به سخنی از اقبال لاهوری اشاره کرد و گفت: اقبال می‌گوید اگر هدف از شعر و سخن، انسان‌سازی یعنی هدایت و رهبری انسان‌ها باشد، بی‌شک شاعر نیز همان عمل انبیا را انجام می‌دهد.

وی افزود: اقبال قلب یک شاعر حقیقی را تجلی‌گاه تجلیات خداوند می‌داند و در اشیا معمولی و عادی نیز حسن و زیبایی را جستجو می‌کند. همچنین معتقد است شعر و حکمت هر دو به دنبال درک حقیقت هستند اما تفاوت میان حکمت و شعر تنها سوز و گداز است، که در شعر وجود دارد و حکمت فاقد آن است.

نذیر در پایان اظهار کرد: از نظر اقبال شعر از مقام والایی برخوردار است. البته یک شعر دل‌آویز که بتواند وارد زندگی شود و ملتی را به تکامل برساند، در نتیجه گریه‌های نیمه شب و ناله‌های سحری یا گاهی از صدها آه سوزناک سروده می‌شود. همان‌گونه که خود اقبال نیز در شعرهایش به این مسایل اشاره می‌کند.

بخش شعرخوانی این جلسه با شعرخوانی شیرینعلی گل‌مرادی، شاعر پیشکوست آغاز شد. وی قصیده‌ای بلند را برای حاضران در جلسه قرائت کرد.

در ادامه نیز ایرج قنبری، شاعر و ترانه‌سرا، شیما اسلامی، زهرا علی‌شاهی، بابک‌ نیک‌طلب، سودابه مهیجی، نوشین نامداری، فریبا صفری، قباد سوماری، مصطفی محدثی‌خراسانی، منصوره نیکوگفتار و سعید بیابانکی به قرائت اشعار خود در قالب‌هایی چون غزل، آزاد یا نیمایی پرداختند.

علی کمیل و میرعلی‌خان سلیم‌اف چند قطعه از سروده‌های خود به زبان فارسی را قرائت کردند و کیوسوب‌شین مقاله‌ای درباره تاثیر اندیشه‌های امشاسپند ارایه کرد. البته به دلیل مشکلی در سیستم پاورپوینت، این مقاله به‌طور کامل ارایه نشد!

در بخش دیگر این برنامه مباشری، رییس دانشگاه الزهرا، ضمن خوشامدگویی و تشکر از حاضران در این جلسه گفت: از دیرباز ایرانی‌ها به شعرپروری، شعرگویی و شاعر دوستی معروف بوده‌اند. در زبان فارسی شعر برگرفته از شعور و هم‌ریشه با آن است. برهمین اساس همواره بر وجود بزرگانی چون حافظ و سعدی افتخار کرده‌ایم.

وی در ادامه لوح‌های تقدیری را که از سوی دانشگاه برای شاعران حاضر در این جلسه تهیه شده بود، به آن‌ها اهدا کرد. 

دومین جلسه شعرخوانی ششمین جشنواره شعر فجر در تهران صبح امروز (30 بهمن) از ساعت 10 تا 12 و 15 دقیقه در تالار تورانی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.

این جشنواره بین‌المللی عصر فردا در تالار وحدت تهران به پایان می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط