سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۰
حسام مظاهري: رويكرد عاطفي به جنگ، مجال مطالعات اجتماعي را مي‌گيرد

محسن حسام مظاهري، برگزيده دوم گروه پژوهش فرهنگي پانزدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس گفت: رويكرد پژوهشي و تحقيقي درباره جنگ، بسيار محدود انجام شده و از مطالعات اجتماعي غافل بوده‌ايم و اين طبيعي است چون نوع رويكرد و نگاه عاطفي به جنگ، مجال و اجازه ورود مطالعات اجتماعي را نمي‌دهد.-

حسام مظاهري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) با اشاره به محتواي اثر برگزیده خود با عنوان «شخم در مزرعه» اظهار کرد: مجموعه سرمقاله‌هاي نشريه «هابيل» در اين اثر منتشر شده‌اند. اين سرمقاله‌ها رويكردي متفاوت به دفاع‌مقدس دارند.

وي در تشريح اين رويكرد گفت: معمولاً دفاع‌مقدس با نگاه و  نگرشي قدسي، اسطوره‌اي و عاطفي ديده مي‌شود اما سرمقاله‌هاي نشريه «هابيل» از منظر علوم اجتماعي به دفاع‌مقدس نگاه كرده اند.

سردبير این نشريه اضافه کرد: اقتضاي نگاه علوم اجتماعي، تحليل و نقد علمي است و اين ديدگاه، باعث شده كه زبان نشريه «هابيل» با زبان متعارف دفاع‌مقدس، همسو نباشد.

محسن حسام مظاهري با تاكيد بر لزوم بررسي انتقادي گفتمان حاكم بر موضوع دفاع‌مقدس اظهار كرد: منظور از بررسي این گفتمان، فعاليت‌ نهادهاي رسمي اين حوزه مانند راهيان‌نور و نشر ادبيات دفاع مقدس است. ما در يك مفهوم‌سازي، این گفتمان را دفاع‌مقدس دولتي ناميده‌ايم و آن را به نقد كشيده‌ايم.

وي افزود: رويكرد پژوهشي و تحقيقي درباره جنگ، بسيار محدود بوده و غالباً در حوزه ادبيات انجام شده است. متاسفانه از مطالعات اجتماعي غافل بوده‌ايم؛ البته اين طبيعي است چون نوع رويكرد و نگاه عاطفي به جنگ، مجال و اجازه ورود مطالعات اجتماعي را نمي‌دهد.

اين نويسنده برگزيده پانزدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس گفت: وقتي از لايه‌هاي مختلف جنگ، تنها به برجسته كردن جنبه‌هاي اسطوره‌اي، قدسي و حماسي آن مي‌پردازيم، از زواياي علمي آن غافل مي‌شويم.

حسام مظاهري در پاسخ به سوال خبرنگار ايبنا درباره دليل بي‌توجهي دانشگاهيان به لزوم بررسي جنبه‌ها و تاثيرات اجتماعي جنگ بر جامعه گفت: اين موضوع به كوتاهي دانشجويان و دانشگاه‌ها برمي‌گردد اما متوليان دفاع‌مقدس كه دغدغه پژوهش‌ و مطالعات اجتماعي جنگ را نداشته‌اند، به اين مشكل دامن زده‌ و بسترهاي لازم را فراهم نكرده‌اند.

محسن حسام مظاهري به پاس تدوين كتاب «شخم در مزرعه» رتبه دوم گروه پژوهش فرهنگي پانزدهمين جشنواره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس را از آن خود كرده است.

آيين اختتاميه اين جشنواره، شب گذشته (30 آبان ماه) به همت بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌‌مقدس در تالار خليج‌فارس باغ‌موزه دفاع‌مقدس برگزار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط