چاپ نخست كتاب «فقه و اصول» تاليف علياصغر رضواني از سوي مسجد مقدس جمكران منتشر و روانه بازار نشر شد. اين كتاب كه دفتر ششم از سلسله مباحث پرسمان ديني است، در قالب پرسش و پاسخ به مسايلي كه درباره فقه و اصول مطرح شدهاند، پاسخ ميدهد.-
اين مجموعه شامل مباحث مهمي مانند توحيد (خداشناسي)، نبوت، معاد، امامت عامه، امامت حضرت علي(ع)، امامت و عصمت اهلبيت(عليهمالسلام)، حضرت زهرا(س)، مهدويت، فقه و اصول، قرآن كريم، حديث و منابع و رجال حديث، حقوق و كلام، اهل كتاب، پلوراليسم، هرمنوتيك، هدف خلقت، دهكده جهاني، فلسفه نيايش، دموكراسي، تاريخ اهل سنت و تاريخ صحابه است.
كتاب با اين پرسش آغاز ميشود كه مصادر علوم اهلبيت(عليهم السلام) چيست. مولف در پاسخ به اين پرسش، شش مصدر را مطرح و آنها را چنين دستهبندي كرده است:
اول: تعليمات پيامبر(ص)
ترمذي از رسول خدا(ص) نقل كرده كه فرمود: «من دروازه حكمتم و علي(ع) در آن است.»
دوم: استناد به رسول خدا(ص)
كليني(ره) نقل ميكند: شخصي درباره مسالهاي از امام صادق(ع) سوال كرد، حضرت جواب او را داد. آن شخص عرض كرد: اگر چنين و چنان باشد، چه ميگوييد؟ حضرت به او فرمود: «ساكت باش! من هر چه را كه به تو جواب دادم، از رسول خدا(ص) بود...»
سوم: كتاب حضرت علي(ع)
محمدبن مسلم از امام (باقر يا صادق"ع") نقل كرده كه فرمود: «همانا نزد ما صحيفهاي است از كتاب يا مصحف علي(ع) كه طول آن هفتاد ذراع است، ما آنچه را كه در آن است، پيروي خواهيم كرد و هرگز از آن تجاوز نميكنيم.»
چهارم: مصحف فاطمه(ع)
امام صادق(ع) فرمود: «رسول خدا(ص) بر ما چيزي را به ارمغان گذاشته كه در آن، آنچه انسان احتياج دارد، موجود است، حتي جريمه خدشه و ناخن. و فاطمه(س) نيز مصحفي را به ارمغان گذاشته كه قرآن نيست... .»
پنجم: اشراقات الهي (الهام)
يكي ديگر از مصادر علوم اهلبيت(عليهم السلام)، اشراقات و الهامات الهي است كه در قلوب آن ذوات مقدسه وارد ميشد، اشراقاتي كه براي عموم مردم نيز داراي بهره و نفع بود. اين مساله امر بعيدي به نظر نميرسد؛ زيرا در قرآن و احاديث، به مواردي از اين قبيل اشاره شده است.
ششم: علم غيب
همه موقعيتها براي رسولخدا(ص) فراهم نشد تا شريعت را به طول كامل تبيين كند. عمر رسول خدا(ص) محدود بود، پس ضروري به نظر ميرسيد كه براي بعد از خود، خليفه و جانشين معين كند تا ادامه دهنده راه او در تبيين و تطبيق شريعت باشد. به همان دليل كه پيامبر(ص) در موضوعات خارجي و موضوعات احكام الهي، احتياج به علم غيب دارد، همچنين امام و جانشين او نيز به بهرهبرداري از اين علم احتياج دارد.
مولف در ادامه به مويدات قرآني علم غيب اشاره كرده و مينويسد: «گرچه خداوند متعال در قرآن كريم، علم غيب را در برخي از آيات به خود اختصاص داده است: "و عنده مفاتح الغيب لا يعلمها إلا هو؛ كليدهاي غيب تنها نزد اوست و جز او، كسي آنها را نميداند(انعام، آيه 59)"، ولي در آيهاي ديگر، اشاره به بهرهگيري برخي از افراد مرضي الهي از علم غيب كرده است، آنجا كه ميفرمايد: "عالم الغيب فلا يظهر علي غيبه احدا، الا من ارتضي من رسول؛ داناي غيب اوست و هيچكس را بر اسرار غيبش آگاه نميسازد، مگر رسولاني كه آنان را برگزيده(جن، آيات 26 و 27)".»
با مراجعه به احاديث فريقين پيخواهيم برد كه برخي افراد نيز همانند پيامبر(ص) از علم غيب برخوردارند. امام صادق(ع) به ابوبصير فرمود: «اي ابابصير! ما اهلبيتي هستيم كه علم خوابها و بلاها و نسبها و وصيتها و فصلالخطابها به ما داده شده است. شيعيان خود را ميشناسيم، همانگونه كه هر مردي، اهلبيت خود را ميشناسد.»
اين اثر در ادامه به مسلماناني كه توسط پيامبر (ص) آموزش ديده و داراي علم گذشته و آينده شد اشاره كرده، درباره آن مينويسد: «همچنين مسلم و ديگران از حذيفه نقل كردهاند كه گفت: پيامبر(ص) به من علم گذشته و آينده تا روز قيامت را آموخته است.» احمدبن حنبل از ابنادريس نقل ميكند كه فرمود: از حذيفةبن يمان شنيدم كه ميگفت: «به خدا سوگند! همانا من داناترين مردم به هر فتنهاي كه تا روز قيامت اتفاق خواهد افتاد، ميباشم.»
دفتر ششم از سلسله مباحث پرسمان ديني، در دو بخش سامان يافته است: اصول و فقه. در بخش نخست به مسايلي نظير حجيت سنت اهلبيت عليهمالسلام، سنت صحابي و اجماع پرداخته و بخش دوم به مسايل فقهي از جمله تقليد، وضو، سجده، خمس، نكاح، ازدواج موقت و امر به معروف و نهي از منكر ميپردازد.
چاپ نخست كتاب «فقه و اصول» با شمارگان 2000 نسخه، 255 صفحه و به بهاي 28000 ريال راهي بازار نشر شد.
نظر شما