شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰
تاسيس انجمن خيران اهداكننده كتاب به مدارس

كارشناس فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان كردستان، از تاسيس انجمن خيران اهداكننده كتاب به مدارس در اين استان خبر داد و گفت: مقدمات تاسيس اين انجمن با هدف استفاده از نيروهايي خصوصي براي ترويج فرهنگ مطالعه در ميان دانش‌آموزان در هفته كتاب ايجاد خواهد شد._

جمشيد صلواتي در گفت وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اظهار كرد: مسوولان و كارشناسان اداره كل آموزش و پرورش استان كردستان در راستاي عمل به فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر «افزايش سرانه مطالعه در كشور» در هفته كتاب به راه‌اندازي اين انجمن اقدام خواهند كرد.

وي ادامه داد: با توجه به اهميت و نقش موثر كتاب و كتابخواني در رشد و پيشرفت هر جامعه، استفاده از مراكز و منابع دولتي براي برپايي نمايشگاه‌هاي كتاب به صورت سراسري به تنهايي نمي‌توانند نياز‌هاي مربوط به اين حوزه را برطرف كنند. بنابراين، كارشناسان كتاب استان كردستان به فكر تاسيس انجمن خيران اهداكننده كتاب به مدارس افتادند تا علاوه بر شناسايي خيران اهداكننده كتاب و قدرداني از آنها، بتوانند از منابع غيردولتي براي تاسيس كتابخانه‌هاي مدارس و تجهيز آنها به تازه‌هاي نشر استفاده كرد.

كارشناس فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان كردستان با بيان اين كه اغلب كتابخانه‌هاي مدارس نياز به بازسازي دارند و برخي از منابع موجود در كتابخانه‌هاي مدارس قديمي‌اند و كارايي چنداني ندارند گفت: سال گذشته مديركل آموزش و پرورش استان كردستان با همكاري معاون پرورشي و تربيتي اداره كل آموزش و پرورش استان كردستان توانستند از محل اعتبارات اين استان، اعتباري بالغ بر پنج ميليارد ريال براي تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس به تازه‌هاي نشر جذب كنند.

صلواتي يادآور شد: حدود 33 درصد از اين اعتبار سال گذشته جذب‌ و براي تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس ابتدايي و مدارس ويژه دوره راهنمايي استان كردستان دريافت شد. دريافت 67 درصد باقي‌مانده از سوي اداره كل آموزش و پرورش استان كردستان در حال پيگيري است تا با استفاده از اين مبلغ به تجهيز كتابخانه‌هاي مدارس عادي دوره راهنمايي و مدارس دوره متوسطه بپردازيم.

وي با بيان اين كه تعداد كتاب‌هاي عرضه شده در طرح ملي «50 هزار نمايشگاه كتاب در 50 هزار مدرسه» در مقايسه با سال گذشته كاهش يافته بود، افزود: به مناسبت هفته كتاب در مدارس استان كردستان نمايشگاه كتاب برپا خواهد شد. حدود 500 عنوان از كتاب‌هايي كه در اين نمايشگاه‌ها عرضه خواهند شد، از طرح ملي مذكور انتخاب شده‌اند. همچنين كتاب‌هاي انتخاب شده با توجه به موقعيت استان كردستان به دو دسته كتاب‌هاي مربوط به اهل تشيع و آثار مربوط به اهل تسنن تقسيم مي‌شوند.

كارشناس فرهنگي ـ هنري اداره كل آموزش و پرورش استان كردستان با اشاره به اين كه اغلب منابعي كه از سوي كارشناسان كتاب اين استان انتخاب شده‌اند،از محتواي پرورشي و تربيتي برخوردارند گفت: از ميان كتاب‌هايي كه از طرح ملي «50 هزار نمايشگاه كتاب در 50 هزار مدرسه» برگزيده شده‌اند، كتاب‌هايي با موضوع‌هاي بهداشت دختران و حجاب و عفاف نيز به چشم مي‌خورند كه انتخاب اين كتاب‌ها بر اساس نيازسنجي صورت گرفته در مدارس دخترانه و كمبود اين گونه منابع در كتابخانه‌هاي مدارس دخترانه صورت گرفته است.

صلواتي در پايان گفت: اگر متوليان برپايي طرح ملي «50 هزار نمايشگاه كتاب در 50 هزار مدرسه» بتوانند تمهيداتي را بينديشند تا فهرست كتاب‌هاي عرضه شده در طرح مذكور براي سال آينده قبل از ارايه در نمايشگاه به صورت ديجيتال و از طريق پايگاه الكترونيكي در اختيار كارشناسان كتاب هر استان قرار بگيرد، بررسي و انتخاب كتاب‌ها با سرعت و دقت بيشتر از قبل انجام مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها