یکشنبه ۸ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۵
سیر طنز و شعر آیینی در شعر ترکی بررسی می‌شود

صالح سجادی دو مجموعه سه جلدی با عنوان‌های «سیر طنز در شعر ترکی» و «سیر شعر آیینی در شعر ترکی» را در دست انجام دارد. همچنین دومین مجموعه شعر او با عنوان «نور و نیلوفر» چندی پیش در مجموعه سوم «شعر امروز» انتشارات سوره مهر به چاپ رسید._

سجادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره دومین مجموعه شعرش توضیح داد: این مجموعه 40 قطعه غزل را در برمی‌گیرد که در فضایی اجتماعی و حماسی سروده شده‌اند. البته تعدادی کار مذهبی نیز در این مجموعه گنجانده‌ام.

نخستین مجموعه شعر سجادی با عنوان «تشنج کلمات» در سال 1386 منتشر شده است.

وی گفت: در مجموعه دوم گزیده‌ای از غزل‌های دفتر نخستینم همراه با 20 غزل جدید آمده است.

این شاعر ادامه داد: در نخستین دفتر شعرم، غزل‌ها از نظر موضوعی و فرم  در 6 بخش تقسیم‌بندی شده بودند، اما در دفتر جدید این تقسیم‌بندی را انجام نداده‌ام. از سوی دیگر دفتر قبلی از نظر فرم و موضوع تنوع بیشتری داشت، اما در دفتر جدیدم به یک تعادل رسیده‌ام و از لحاظ تکنیک و سوژه‌های شعری فراز و فرود چندانی در این دفتر دیده نمی‌شود.

بررسی طنز و شعر آیینی در شعر ترکی
وی در ادامه به بررسی سیر طنز و شعر آیینی در شعر ترکی اشاره و تشریح کرد: پیش‌تر چنین پژوهشی را با عنوان «سیر غزل ترکی» در هزار صفحه انجام داده بودم که سال گذشته از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسید. هدف از انجام این پژوهش‌‌ها، تدوین منابع تحقیقی برای انجام پژوهش‌های ادبی در زمینه شعر ترکی‌ است. 

سجادی درباره روند فعالیتش در این مجموعه‌ها توضیح داد: برای مثال در بررسی سیر طنز در شعر ترکی، جلد نسخت، یک مدخل برای این موضوع است که به‌طور کلی مقوله طنز از کجا آغاز شده است و چه جایگاهی در ادبیات شفاهی و مکتوب دارد. پس از آن به تعامل شعر ترکی با شعر فارسی نیز پرداخته‌ام.

وی ادامه داد: جلد دوم این مجموعه تذکره‌ای کامل از قدیمی‌ترین شاعرانی‌ است که از عنصر طنز در اشعار خود بهره گرفته‌اند. برای مثال در قرن نهم با شاعری چون محمد فضولی روبرو می‌شویم، تا به دوران معاصر می‌رسیم. در جلد سوم نیز طنز در شعر معاصر ترکی بررسی شده است.

شعر هجایی ترکی
این پژوهش‌گر از تدوین آنتولوژی شعر هجایی ترکی خبر داد و گفت: شعر بومی آذربایجان، هجایی‌ است. در تدوین این مجموعه به گردآوری آثار شاعران یک نسل پیش پرداخته‌ام. این اثر از سوی انتشارات نقد افکار در دست چاپ است.

وی در پایان افزود: اکنون نیز از سوی انتشارات حوزه هنری استان تهران سومین مجموعه غزلم را با عنوان «آرامش در حضور کلمات» در دست انتشار دارم. این مجموعه حدود 35 غزل از کارهای جدید من‌را که از سال 1389 تا 1390 سروده شده‌اند، شامل می‌شود. مسایل و موضوعات عاطفی در اشعار این مجموعه بیشتر دیده می‌شود. برخی از سروده‌ها نیز مضمونی اجتماعی دارند.

صالح سجادی متولد سال 1355 در تبریز و فارغ‌التحصیل رشته مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران است. علاوه بر شعر در حوزه کاریکاتور نیز فعالیت کرده است.

پیش‌تر مجموعه غزل ترکی با عنوان «از قافیه تا قاف» با گردآوری او از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. «تشنج کلمات» عنوان نخستین مجموعه شعر منتشر شده او از سوی نشر شانی ا‌ست. همچنین مجموعه سه جلدی «سیر غزل ترکی» دیگر اثر منتشر شده سجادی‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط