یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۰
تاكيد بر ترويج روحيه كتابخواني در كتاب جديد‌التاليف «فارسي»

مولفان و كارشناسان گروه ادبيات فارسي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي در راستاي عمل به فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر «ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني» در كتاب جديد‌التاليف «فارسي» پايه نخست ابتدايي، بخش‌هايي را با عنوان «كتابخواني» ارايه كرده‌اند.-

فريدون اكبري شلدره، كارشناس مسوول گروه ادبيات فارسي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: هنگامي كه معلمان به تدريس اين بخش از كتاب تازه تاليف «فارسي» مي‌رسند، مي‌توانند متناسب با زمان، محتواي آموزشي و قوه درك دانش‌آموزان، كتابي را با هدف مطالعه دانش‌آموزان در كلاس درس معرفي كنند.

وي ادامه داد: همچنين در بخش انتهايي كتاب جديد‌التاليف «فارسي» ويژه پايه نخست ابتدايي، فهرستي از كتاب‌هاي مناسب اين گروه سني انتخاب و معرفي شده‌اند و به فرهنگيان توصيه شده است تا به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنند كه بتوانند هر هفته يك عنوان از اين كتاب‌ها را در كلاس درس با دانش‌آموزان مطالعه يا مرور كنند و درباره محتواي آن به بحث و گفت‌وگو بنشينند.

كارشناس مسوول گروه ادبيات فارسي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي افزود: شكوفايي فطرت الهي در زبان‌آموزان از جمله رويكردهاي عام برنامه‌ درسي فارسي به شمار مي‌آيد، اما رويكرد خاص اين برنامه در قلمرو زبان‌آموزي بر پايه مهارت‌آموزي استوار است؛ به اين معنا كه در اين برنامه به چهار مهارت اصلي زباني يعني گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن و دو مهارت فرازباني «انديشيدن و تفكر» و «نقد و تحليل» تاكيد مي‌شود.

اكبري شلدره تصريح كرد: در حوزه سازماندهي محتوايي برنامه درسي فارسي، زمينه‌هايي براي پرورش خلاقيت، ايجاد ايستگاه‌هاي فكري و بسترهايي براي فرهنگ‌سازي كتاب و كتابخواني در ميان دانش‌آموزان فراهم شده است.

عضو شوراي برنامه‌ريزي گروه ادبيات فارسي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي بيان كرد: در اين اثر تازه تاليف، آموزش زبان فارسي، به عنوان بنيان اصلي شكل‌گيري هويت هر ايراني، در اولويت قرار دارد. در اين بخش تلاش شده است بر پايه برنامه درسي فارسي و اصول و مباني آن، به حوزه‌هاي فرهنگي، اخلاقي و باورشناختي زبان و ادب فارسي توجه شود.

وي با اشاره به اين مطلب كه 10 درس نگاره‌ها در كتاب جديد‌التاليف «فارسي» پايه نخست ابتدايي، فرصتي‌ براي نرمش ذهن و زبان زبان‌آموزان فراهم مي‌كنند، ادامه داد: در بخش ساختاري كتاب نيز سه موضوع «نگاره‌ها»، «نشانه‌هاي 1» و «نشانه‌هاي 2» مورد توجه قرار گرفته‌اند. زبان‌آموزان در بخش نگاره‌ها به كمك تصاوير، به كسب سواد بصري(ديدن انتقادي) و تربيت سواد شنيداري(گوش دادن انتقادي) دست مي‌يابند. همچنين دانش‌آموزان در اين بخش مي‌توانند به تصويرسازي ذهني بپردازند و سرانجام به كمك قوه تخيل به آفرينش‌هاي زباني دست يابند. در بخش نشانه‌ها نيز الفباي زبان فارسي و نشانه‌هاي خطي فارسي آموزش داده مي‌شوند.

كارشناس مسوول گروه ادبيات فارسي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي عنوان كرد: همزمان با توزيع كتاب جديد‌التاليف «فارسي» پايه نخست ابتدايي، كتاب ديگري با عنوان كتاب كار توزيع خواهد شد. رويكرد اصلي كتاب كار فارسي برخلاف كتاب جديد‌التاليف «فارسي» كه پيكره‌نگر و كلي است، سازه‌نگر يا جزء نگرانه است.

اكبري شلدره افزود: در كتاب جديد‌التاليف «فارسي» پايه نخست ابتدايي نمونه‌هايي از فعاليت‌هاي گوناگون كه تجربه‌‌هاي يادگيري‌اند براي تعميق آموخته‌هاي دانش‌آموزان به شكل دست‌ورزي، رنگ‌آميزي، رونويسي، كلمه‌نويسي، جمله‌نويسي، بندنويسي، املا و ... ارايه شده‌اند. همچنين براي نخستين بار در مقطع ابتدايي، موضوع «خط» در كتاب فارسي سازماندهي و طراحي شده است؛ به گونه‌اي كه سه نوع خط با سه هدف در كتاب به چشم مي‌خورد.

وي تصريح كرد: خط نسخ براي خواندن دانش‌آموزان، خط تحريري يا نوشتاري براي سرمشق نوشتن و خط شبه نستعليق يا نستعليق ساده با هدف آشنايي دانش‌آموزان با خط خوش، زيبانويسي و جلوه‌اي از هنر اسلامي و پرورش سواد ديداري دانش‌آموزان در كتاب جديد‌التاليف «فارسي» گنجانده شده‌اند. تمام شعرهاي كتاب با خط شبه نستعليق يا نستعليق ساده به رشته تحرير در آمده‌اند.

عضو شوراي برنامه‌ريزي گروه ادبيات فارسي دفتر برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌هاي درسي يادآور شد: ارايه جمله‌هاي كوتاه، گويا و پرمايه در قسمت فوقاني بخش‌هاي كتاب از ديگر ويژگي‌هاي كتاب جديد «فارسي» به شمار مي‌آيند. اين جمله‌ها از نظر محتوايي با آموزه‌هاي فرهنگي ـ تربيتي و اهداف زبان‌آموزي كتاب «فارسي» مطابقت دارند و آموزگاران با درنگ و تامل در پيام آنها مي‌توانند زمينه‌هاي گفت‌وگوي دانش‌آموزان را فراهم كنند.

مولف كتاب‌هاي حوزه ادبيات وزارت آموزش و پرورش در پايان گفت: از ويژ‌گي‌هاي ديگر كتاب جديد‌التاليف «فارسي» پايه نخست ابتدايي مي‌توان به وجود درس آزاد در اين كتاب اشاره كرد. به اين معنا كه در اين اثر بر پايه برنامه درسي زبان‌آموزي، حدود 22 درس جاي دارد كه از ميان اين دروس، يك درس به عنوان درس آزاد ارايه شده كه ساختار آن مشخص است، اما از نظر محتوايي، دانش‌آموزان بايد به كمك معلم به تكميل آن اقدام كنند و به توليد محتوا بپردازند. اين توليد محتوا با توجه به نيازهاي منطقه‌اي، ضرورت‌هاي فرهنگي و آداب و رسوم محلي صورت مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط