كارشناسان از كتابهاي جديدالتاليف درسي ميگويند(3)
افزودن 3 رويكرد جديد آموزشي در كتاب علوم پايه نخست ابتدايي
كتاب علوم پايه نخست ابتدايي در سال تحصيلي 91 ـ 90 با محتوايي جديد در اختيار دانشآموزان قرار ميگيرد. دانشآموزان در اين كتاب با سه رويكرد «ارتباط يادگيري با زندگي»، «زمينهمحوري» و «فرهنگي ـ تربيتي» مواجه خواهند شد.-
وي ادامه داد: «يادگيري فعال»، «تاكيد بر اهداف مهارتي و نگرشي» و «ارزشيابي توصيفي» عناوين رويكردهايياند كه هنوز در كتاب جديدالتاليف علوم پايه نخست ابتدايي به چشم ميخورند، اما از ميان رويكردهاي جديد اين كتاب ميتوان به «ارتباط يادگيري با زندگي»، «زمينهمحوري» و «فرهنگي ـ تربيتي» اشاره كرد.
مولف كتابهاي علوم مقطع ابتدايي تصريح كرد: در انعكاس رويكرد «ارتباط يادگيري با زندگي» كوشيدهايم تمام آموختههاي دانشآموزان با زندگي واقعي آنها ارتباط داشته و موضوعاتي كه در كتاب ارايه ميشوند، كاربردي و در ارتباط با محيط اطراف دانشآموزان پايه نخست ابتدايي باشند.
دكتر اماني تهراني يادآور شد: در رويكرد «زمينهمحوري» نيز كوشيدهايم مطالب كتاب با يكپارچگي و پيوستگي ويژهاي ارايه شوند. دانشآموزان در اين رويكرد جديد ميآموزند كه خود مسووليت يادگيري خويش را برعهده بگيرد، درحالي كه در كتاب پيشين علوم پايه نخست ابتدايي يك چارچوب محتوايي به صورت بخشهاي جداگانه ارايه ميشد كه از يكپارچگي برخوردار نبودند.
دبير شوراي هماهنگي علمي سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي عنوان كرد: همچنين در رويكرد «فرهنگي ـ تربيتي» نيز كوشيدهايم تا فرهنگ و تمدن ايران و اسلام را در كتاب درسي علوم پايه نخست ابتدايي به تصوير بكشيم و با ارايه بخشهايي با عنوان «يك نكته تاريخي» در كتاب درسي، پيشينه علم، فرهنگ و تمدن ايراني ـ اسلامي را در اين اثر بگنجانيم.
وي با اشاره به بازخوردهاي برنامه درسي ملي جديد در كتاب جديدالتاليف علوم پايه نخست ابتدايي اظهار كرد: مولفان كتاب جديدالتاليف علوم پايه نخست ابتدايي كوشيدهاند تا محيط يادگيري را به فضاي كلاس درس محدود نكنند، بلكه با متنوع كردن فضاي يادگيري كه هم در كتاب به آنها اشاره شده است و هم به معلم مربوطه آموزش داده شده، تلاش شده تا يادگيري دانشآموزان را در فضاهايي مربوط به موضوع درس توسعه دهند و فرآيند يادگيري در آنها هرچه بهتر و بيشتر صورت بگيرد.
مولف كتابهاي علوم مقطع ابتدايي بيان كرد: همچنين در كتاب نوتاليف علوم پايه نخست ابتدايي، به چند حوزه يادگيري كه درس ويژهاي از كتاب را به خود اختصاص ندادهاند، اشاره شده است. تفكر و حكمت، مهارتهاي زندگي و كار و فناوري، از جمله اين حوزهها به شمار ميآيند كه دانشآموزان با انجام فعاليتهايي در كتاب با عناويني مانند «ايستگاه تفكر»، «علوم و مشاغل» و «كار و فناوري» موفق به يادگيري هريك از اين حوزهها ميشوند.
دكتر اماني تهراني با اشاره به عناوين درسهاي اضافه شده به كتاب جديد علوم پايه نخست ابتدايي يادآور شد: دانشآموزان در كتاب جديد علوم پايه نخست ابتدايي با دو درس جديد كه ويژه حوزه فناورياند، آشنا خواهند شد. «چه ميخواهم بسازم» و «از گذشته تا آينده» عناوين اين دو درساند. دانشآموزان در درس نخست، با ابزار و وسايل مربوط به فناوريهاي مختلف آشنا ميشوند و همچنين با روند تحول فناوري در جهان از گذشته تاكنون در درس «از گذشته تا آينده» آشنا خواهند شد و ميتوانند با مطالعه اين درس، وضعيت فناوري جهان را در آينده پيشبيني كنند.
دبير شوراي هماهنگي علمي سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي ادامه داد: امسال براي درس علوم پايه نخست ابتدايي فقط كتاب توليد نكردهايم، بلكه به ارايه بسته آموزشي كه متشكل از كتاب درسي علوم، كتاب راهنماي معلم و كتاب كار است، اقدام كردهايم. همچنين تعدادي فيلم آموزشي تهيه كردهايم كه دانشآموزان علاوه بر اين كه مطالب كتاب را مطالعه و درباره آنها بحث و گفت وگو ميكنند، فيلم مربوط به موضوع مورد نظر را نيز مشاهده كنند.
وي با بيان اين كه يادگيري دانشآموزان نبايد فقط از طريق كتاب درسي صورت بگيرد، بلكه بايد از رسانههاي ديگر نيز در فرآيند ياددهي ـ يادگيري استفاده كنيم، گفت: امسال علاوه بر اين كه به توليد فيلم آموزشي ويژه معلمان با هدف آموزش شيوه تدريس درس علوم پايه نخست ابتدايي اقدام كردهايم، فيلم آموزشي ديگري ويژه والدين دانشآموزان تهيه كردهايم تا به آنها بياموزيم كه چگونه ميتوانند به فرزندانشان در يادگيري درس علوم كمك كنند، چه اقدامات و فعاليتهايي را براي يادگيري بهتر فرزندانشان انجام دهند و مهمتر از آن، چه اقداماتي را نبايد انجام دهند.
نظرات