سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰
شناسايي «صلح جاويدان و حكومت قانون» به كمك فلسفه

«صلح جاويدان و حكومت قانون، ديالكتيك همانندي و تفاوت» تازه‌ترين كتاب هدايت‌الله فلسفي است. او به عنوان متخصص حقوق بين‌الملل، اين بار از دريچه فلسفه به اين عرصه نگاه كرده است.*

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب را مي‌توان بررسي فلسفي صلح و صلح‌گرايي با نگاهي به مباني نظري حقوق بين‌الملل دانست. كتاب حاضر از ساير آثار در باب حقوق بين‌الملل تا اندازه‌اي متفاوت است، زيرا به هر موضوع اين حوزه، نگاهي مبنايي و فلسفي داشته و واقعيت‌هاي عالم بيرون را به عنوان مصداق ذكر كرده است.

هميشه تصور شده كه معناي صلح، آشكار است و بنابراين، نيازي به تعريف ندارد. در تعريف احتمالي اين مفهوم نيز گفته مي‌شود كه صلح يعني نبود جنگ و ستيزه. واقعيت اين است كه صلح هرچند آرامش را به همراه دارد، اما جنگ را از ميان نمي‌برد و حتي با آن ملازمت دارد. نويسنده براي اثبات اين موضوع، از فلسفه مدد مي‌گيرد، زيرا معتقد است تنها در عالم فلسفه مي‌توان صورت عقلي، معنا و مفهوم صلح را نظاره كرد.

آن چه بديهي به نظر مي‌رسد اين كه صلح از مفاهيم عقلي به شمار مي‌آيد و صورت مطلق آن هنگامي به دست مي‌آيد كه در سير و سلوك تاريخ از جنگ رها باشد و اين رهايي تنها در عالم ناسوت امكان‌پذير است.

به باور نويسنده كتاب، در عالم ناسوت، صلح هميشه نسبي است، به اين معنا كه همواره با جنگ همراه است، هرچند كه در پي دور كردن آن از قلمروي خويش باشد.

اين كتاب در پنج دفتر، ميان دو مفهوم همانندي و تفاوت ديالكتيك برقرار كرده است. نويسنده در دفتر نخست، يگانگي انسان‌ها و همزيستي دولت‌ها را موضوع قرار مي‌دهد. وي اين يگانگي را در ابتداي كتاب بررسي مي‌كند، زيرا زندگي افراد و جوامع پيوندي ناگسستني دارد و صلح نيز قرار است آرامش همين زندگي جمعي را فراهم كند.

اين نويسنده در بخشي از دفتر نخست تاكيد مي‌كند: «نمي‌توان تصور كرد كه افراد يك قوم پيش از آن كه در ميان خود صلح را برقرار و حكومت قانون و امنيت را مستقر كرده باشند، با افراد ديگر مانوس و مالوف شده باشند.» 

يگانگي انسان‌ها و همزيستي دولت‌ها موضوعات اصلي بخش را تشكيل مي‌دهند.

نويسنده در دفتر دوم، صلح را جدال خاموش همانندي و تفاوت مي‌نامد و منشور ملل متحد را بررسي مي‌كند. وي اين منشور را سايه روشني نيمه‌تمام از صلح مي‌داند.

فلسفي، در دفتر سوم با عنوان «نيرنگ عقل: غلبه صلح بر جنگ» بيان مي‌كند كه مشكلات جديد، راه‌هاي جديدي را نيز براي صلح نياز دارند. دفتر چهارم به موضوع مهار قدرت با قدرت اختصاص دارد. نويسنده با انتخاب اين موضوع، در پي بررسي زوال خودكامگي دولت‌ها و تجلي حكومت قانون در جامعه بين‌المللي است.

اين كتاب پس از بررسي فضاي امن در دفتر پنجم، نشانه‌هاي صلح و حكومت قانون را در دفتر بعدي بررسي مي‌كند. به زعم او، آزادي، سلوك اخلاقي و انضباط قواعد عمومي را نشانه‌هاي صلح است.

«پايان راه: آغاز انديشه» عنوان دفتر پاياني است. نويسنده در شش دفتر قبلي، مي‌كوشد مسايل و مشكلات مرتبط با حقوق و صلح و حكومت قانون را به اجزاي اصلي‌اش بازگرداند و ميان آنها نظمي منطقي به وجود آورد.

دفتر پاياني اين كتاب در واقع تلاشي است براي پرهيز از پيش‌داوري و شتاب در ادراك آنچه در دفترهاي پيشين طرح شد. نويسنده در پايان بررسي‌هايش، مخاطب را به اين انديشه دعوت مي‌كند كه چگونه حقوق در مرحله تكامل‌يافته امروزي و در رويارويي با دو عنصر اراده و عقل چگونه شكل گرفت و توانست در ايجاد صلح و حكومت قانون موثر افتد.

كتاب «صلح جاويدان و حكومت قانون» با شمارگان 1100 نسخه، 826 صفحه و بهاي 26 هزار تومان از سوي «انتشارات فرهنگ نشر نو» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط