دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۸
چين به ابرقدرتي جهاني تبديل مي‌شود؟

«پژوهشنامه سازمان همکاری شانگهای» عنوان كتابي است كه مي‌كوشد نتايج بزرگ شدن اين سازمان و آينده آن را در ميزان قدرتمندي چين و روسيه بررسي كند. اين اثر به زودي از سوي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت منتشر مي‌شود./

حسن ميرزايي، مسوول بخش انتشارات مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين خبر عنوان كرد: «پژوهشنامه سازمان همکاری شانگهای؛ اهداف، چشم‌اندازها و عملكردها» مجموعه مقالاتي است كه زير نظر «دكتر محمد واعظي» با گردآوري «ولي كوزه‌گركالجي» فراهم آمده‌اند.

وي افزود: اين كتاب با بررسي چگونگي شكل‌گيري «سازمان همکاری شانگهای» به ارزيابي وظايف و اهداف اين سازمان مي‌پردازد و مي‌كوشد با تامل در عملكردهاي آن، پيش‌بيني درباره وضعيت اين سازمان در بزرگ شدن چين و روسيه و قدرتمندتر شدن چين داشته باشد. يكي از پرسش‌هاي اين كتاب اين است كه «آيا سازمان همکاری شانگهای تنها ابزاري در دست چين خواهد بود تا تبديل به ابرقدرتي جهاني شود؟»

ميرزايي يادآور شد: اين اثر تخصصي با همت گروهي از محققان و استادان دانشگاه و پژوهشگران مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت طي 11 مقاله تاليف و تدوين شده و قرار است به زودي در كتابي با حجم حدودي 320 صفحه منتشر شود.

به گفته ميرزايي، سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی تشکیل شده‌ است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد. سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان «شانگهای ۵» است که سال ۱۹۹۶ تأسیس شده بود، اما نام آن پس از عضویت ازبکستان به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر داده شد. علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان و هند به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند. نقش این سازمان از زمان تاسیس آن تاکنون در منطقه افزایش یافته ‌است. این سازمان برخلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و پیمان ورشو سابق، هنوز یک معاهده دفاعی چندجانبه به شمار نمی‌رود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط