دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۰
احمد بيگدلي: نبايد چشم انتظار ديگران باشيم

احمد بيگدلي،برگزيده كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، با اشاره به دغدغه‌هاي اخیر مطرح شده توسط مقام معظم رهبري در حوزه کتاب‌و‌کتابخوانی، گفت: واضح است كه ما بايد براي بالا بردن سطح مطالعه، شمارگان كتاب و در نهايت همه معضلات فرهنگي، خودمان تلاش كنيم و هيچ وقت چشم انتظار ديگران نباشيم./

بيگدلي به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: به اعتقاد من تربيت كتابخوان در وهله اول ضروري‌ترين مساله‌اي است كه مديران فرهنگي كشور بايد به آن بپردازند و وزارت آموزش و پرورش مي‌تواند اصلي‌ترين گام‌ها را در اين زمينه بردارد.

وي افزود: يكي از ديگر نكات مهم در اين زمينه اين است كه چرا ما زنگ ورزش در مدارس داريم، ولي ساعتي را تا به حال براي كتابخواني اختصاص نداده‌ايم؟ در اين راستا مي‌توانيم برنامه‌ريزي‌هايمان را به دقت از دبستان آغاز كنيم و فرهنگ جست‌وجو در تازه‌هاي كتاب را به دانش‌آموزان بياموزيم. 

نويسنده «آواي نهنگ» همچنين برای بالا رفتن شمارگان كتاب در سراسر كشور، پيشنهاداتي را ارايه كرد و توضيح داد: وقتي تيراژ كتاب هزار نسخه است، ما بايد در نظر داشته باشيم كه آيا فقط هزار كتابخانه در سطح كشور داريم؟ اگر با انتشار هر كتاب نسخه‌اي را به همه كتابخانه‌هاي سراسر كشور ارسال كنيم، خود به خود شمارگان كتاب افزايش مي‌يابد. 

اين برگزيده كتاب فصل با اشاره به لزوم شناساندن آثار تازه و جدي ايراني به كشورهاي همسايه، گفت: ما در همسايگي‌مان كشورهايي همزبان داريم. چه بهتر است كه وزارت ارشاد متولي ارسال و معرفي كتاب در كشورهاي همسايه فارسي زبان باشد تا دامنه نشر كشور در سطح وسيع شناسانده شود و از اين طريق كار ناشران و انگيزه مولفان و نويسندگان چه در بخش مادي و چه معنوي رونق بگيرد.

بيگدلي همچنين در ادامه سخنانس از مديران فرهنگي خواست تا به نهضت ترجمه بينديشند و گفت: مديران فرهنگي كشور و وزارت ارشاد مي‌تواند متولي خوبي براي تاسيس سازمان و نهادي مختص ترجمه آثار شاخص ایرانی به زبان‌هاي مطرح دنيا باشند.
 
رمان «اندکی سایه» بيگدلي، سال 1385 برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد. این کتاب جایزه ششمین دوره کتاب سال شهید غنی‌پور را نيز از آن خود کرد.

رمان «آواي نهنگ» بيگدلي نيز جايزه بخش داستان هفتمين دوره جايزه كتاب فصل (پاييز87) را از آن خود كرده است.

مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صبح چهارشنبه هفته گذشته (۲۹ تیر) در دیدار جمع کثیری از کتاب‌داران، جایگاه مطالعه و شمارگان کتاب‌ها را برای کشوری چون ایران ناکافی دانسته و خواستار همت بیشتر همه مسوولان برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط