یکشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۶
آتش‌پرور: رشد رقابت‌های ناسالم باعث ترویج آثار مبتذل می‌شود

حسين آتش‌پرور، نویسنده پیشکسوت در پی دغدغه‌های اخیر مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری درباره کتاب‌خوانی، تيراژ هزارتايي كتاب را نشانه‌ای ناخوش‌آیند از ناکافی بودن علاقه جامعه به کتاب دانست و گفت: مشكل ديگر جامعه فرهنگی ما «باند بازی» برخي رسانه‌ها و ناشران و رشد رقابت ناسالم است كه به انتشار آثار مبتذل مي‌انجامد./

حسين آتش‌پرور به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: تيراژ هزارتايي كتاب، معضلي است كه بخش وسيعي از آن در نتيجه کم‌علاقگي مردم به مطالعه به وجود آمده است. 

اين داستان‌نويس پيشكسوت خراساني كه عصر ديروز (شنبه، يكم مرداد) در تحريريه ايبنا حضور داشت، افزود: البته واضح است كه بخشي از اين معضل بايد با تمهيدات اقتصادي قوي جبران شود و  به بخش فرهنگ بودجه موثري اختصاص يابد و وضعيت اين بخش فقط به نمايش آماري منحصر نشود. 

نويسنده «خيابان بهار آبي است»، با اشاره به اينكه در مدارس هنوز بچه‌ها در فضاي بي‌خبري از تازه‌هاي كتاب به سر مي‌برند، توضيح داد: فضاي تدريس در مدارس ما به‌روز نيست و معلمان خودشان نيز از بازار كتاب بي‌خبرند و غير از كتاب‌هاي درسي نمي‌توانند اطلاعات ديگری را به دانش‌آموزان ارايه دهند. كتابخانه‌هاي مدارس نيز هنوز مارا به زمان تاريخ بيهقي پرتاب مي‌كنند!
 
آتش‌پرور همچنين از توليد بيش از حد نويسنده و بي‌تفاوتي ناشران نسبت به چاپ كتاب‌ها به لحاظ كيفيتي سخن گفت و توضيح داد: اين روزها گاهی می‌بینیم بازار كتاب از نويسنده اشباع شده و ناشران به چاپ هر اثر نازلي تن مي‌دهند. اين مساله در دراز مدت سبب سلب اعتماد مردم مي‌شود.
 
اين داستان‌نويس تصريح كرد: وقتي ناشر معتبري با سابقه 30 و 40 ساله، آثار مبتذل و سطحي را به چاپ برساند، قدر مولف و رتبه او نيز در میان جامعه ضعيف مي‌شود. 

وي خاطرنشان كرد: به نظر من در حالي كه وزارت ارشاد كار خودش را مي‌كند، ناشر نيز بايد براي چاپ كتابش مميزي‌هايي ايجاد كند. اين روزها برخي ناشران، روزنامه‌نگاران حوزه كتاب را به تحريريه دفتر نشرشان فرا مي‌خوانند و اين روزنامه‌نگاران با نفوذ خبري منجر به ترويج آثار سليقه‌اي مورد نظر خودشان مي‌شوند و ديده شده كه برخي اوقات بخش وسيعي از صفحات رسانه‌هاي معتبر به معرفي و نقد آثار بي‌كيفيت اختصاص يافته كه نتيجه حمايت آن ناشر از خبرنگاري خاص است. 

نويسنده «ماهي در باد» تصريح كرد: براي شكل‌گيري فرهنگ كتابخواني در كشور، ضمن توجه به نهادهايي كه در تقويت زير‌ساخت‌ها نقش دارند، بايد فضايي حرفه‌اي و به دور از حاشيه و تنگ‌نظري در ميان گروه‌هايی از خود نويسندگان ايجاد شود و رقابت‌ها در فضاي سالم‌تري جريان يابند تا مردم به صاحبان آثار و ناشران اعتماد كنند و كتاب را موضوعي بي‌حب و بغض بدانند. 

مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صبح چهارشنبه هفته گذشته (۲۹ تیر) در دیدار جمع کثیری از کتاب‌داران، جایگاه مطالعه و شمارگان کتاب‌ها را برای کشوری چون ایران ناکافی دانسته و خواستار همت بیشتر همه مسوولان برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط