سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۸
سیار: هر فصل کتاب برگزیده حوزه شعر معرفی شود

دومین مجموعه شعر محمدمهدی سیار با عنوان «حق‌السکوت» به عنوان برگزیده شانزدهمین دوره جایزه «کتاب فصل» شناخته شد. سیار اعتبار چنین جایزه‌هایی را منوط به پیگیری نتایج آنها در جوامع ادبی می‌داند و ابراز امیدواری می‌کند که این جایزه در هر فصل یک نفر را به‌عنوان برگزیده شعر معرفی کند._

سیار به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: دفتر شعر «حق‌السکوت» دربرگیرنده 42 غزل سروده شده طی 10 سال اخیر درباره موضوعات مختلفی چون مسائل اجتماعی، عاطفی، حدیث نفس و آیینی است.

وی درباره نوع غزل‌های این مجموعه و ویژگی‌های آن‌ها توضیح داد: غزل‌های این مجموعه نئوکلاسیک هستند. به عبارت دیگر بسیاری از معیارها و اصول غزل کلاسیک را شامل می‌شوند؛ اما جنس و زبان کلمات امروزی است. از نظر نوع نگاه نیز سعی کرده‌ام نگاه انسان ایرانی امروز را ارائه دهم.

این شاعر افزود: به‌طور کلی تفاوت‌هایی در غزل‌های دفتر جدیدم با دفتر قبلی دیده می‌شود و ناشی از تجربه‌های شخصی من در زندگی است. از سوی دیگر گستره موضوعی این شعرها متنوع‌تر شده‌اند.

وی در ادامه درباره جایزه «کتاب فصل» تشریح کرد: معتبرترین جایزه حوزه کتاب در کشور ما جایزه «کتاب سال» است و در جوامع ادبی جایزه «کتاب فصل» به عنوان مقدمه این جایزه محسوب می‌شود. البته به‌طور کلی در حق ادبیات چه در جایزه «کتاب فصل» و چه در جایزه «کتاب سال» بی‌انصافی شده است و آثار بسیاری که شایستگی انتخاب را داشته‌اند محروم مانده‌اند.

سیار به آثار منتشر شده حوزه شعر اشاره کرد و گفت: طی چند دوره متوالی در حوزه شعر هیچ اثری به عنوان برگزیده انتخاب نشده است. اما به‌طور حتم آثاری بوده‌اند که شایستگی انتخاب را داشته‌اند.

وی در ادامه توضیح داد: هر جایزه اعتباری دارد و زمانی اعتبار جایزه‌ها بالاتر می‌رود که نتایج حاصل از این جوایز در محافل و جوامع ادبی نیز پیگیری شود. برای این امر، باید از یک سو اطلاع‌رسانی گسترده‌تری صورت بگیرد و از سوی دیگر در هر فصل کتابی به عنوان اثر برگزیده انتخاب شود تا حساسیت جامعه نسبت به آن جایزه پایین افت نکند.

این شاعر با اشاره به این که حوزه ادبیات بن‌مایه کتاب‌خوانی را شامل می‌شود، گفت: در جامعه بیشترین توجه به آثار دو حوزه شعر و داستان صورت می‌‌گیرد. بنابراین باید مقدمه‌چینی‌های بهتری برای دو جایزه «کتاب فصل» و «کتاب سال» صورت بگیرد تا از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار باشند.

«بی‌خوابی عمیق» عنوان نخستین مجموعه شعر سیار بود که توسط انتشارات سوره مهر در بیست‌ و‌ دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ارائه شد. این مجموعه 50 قطعه شعر در قالب‏های کلاسیک و نو را شامل می‌شود که پیرامون مضامین آیینی، اجتماعی و آزاد سروده شده‌اند.

این مجموعه شعر یکی از هفت نامزد برتر سومین دوره جایزه «كتاب سال شعر جوان»(قیصر امین‌پور) بود.

دومین مجموعه شعر سیار در زمستان 89 توسط انتشارات فصل پنجم منتشر و راهی بازار کتاب شد. این مجموعه در شانزدهمین دوره جایزه «کتاب فصل» به عنوان برگزیده در بخش «ادبیات» معرفی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط