در كارگاه آموزشي«روزنامه نگاري در حوزه كتاب » عنوان شد
خبرنگاران حرفه اي هنوز نتوانستند خواب افراد بي مطالعه را آشفته كنند
كارگاه" روزنامه نگاري در حوزه كتاب"، پيش از ظهر امروز، جمعه 16ارديبهشت ماه، با حضور مهران بهروز فغاني و حميد باباوند، دو تن از روزنامه نگاران حرفه اي، در سالن كارنامه نشر سراي اهل قلم بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد./
حميد باباوند با بيان اين كه روزنامه نگاري حوزه كتاب پيوستن سه شاخه، تخصص يا دانش، تكنيك و فن به يكديگر است به معرفي حوزه كتاب و نقش و جايگاه آن در رسانه پرداخت.
پس از وي، مهران بهروز فغاني به ارايه بخشهاي مختلف و كليدي حوزه كتاب براي روزنامه نگاران و علاقمندان اين حوزه پرداخت و گفت: نخستين بخش روزنامه نگاري در اين حوزه شناخت و كسب دانش لازم نسبت به حوزه فعاليت خبرنگار است.
وي به مراحل و دستاندركاران چاپ يك كتاب اشاره كرد و اظهار داشت: تمام مراحل انتشار يك اثر بايد از سوي شخصي آگاه به حوزه كاري خود كه بر موضوعات مختلف آن اشراف دارد انجام شود، اين در حالي است كه با توجه به متنوع بودن موضوعات چاپ كتاب، بسياري از دستاندركاران اين حوزه به ويژه در چاپخانهها متخصص نيستند.
بهروزفغاني افزود: خبرنگاران اين حوزه بايد مهارتهاي خاصي را كسب كنند. متاسفانه امروزه بيشتر خبرنگاران در رسانه ها از فرمهاي خبرنويسي ثابتي استفاده ميكنند و اين امر سبب پرورش "آگهي تسليت نويسي خبري" شده است نه روزنامهنگاري.
در ادامه، حميد باباوند بيان كرد: جريان سازي و گرفتن ذرهبين دقت در تمام حوزههاي چاپ يك اثر، وظيفه خبرنگار است كه اين امر با شناخت نسبت به تمام زاويههاي معلوم و نامعلوم حوزه كتاب به وجود ميآيد.
كارگاه مذكور با ارايه مثالهاي مختلف داخلي و خارجي از سوي سخنرانان، سرنخهاي مناسبي را ارايه كرد و همچنين با بيان موضوعات مختلف شناخت روزنامه نگاري در حوزه كتاب، توانست ارتباط مناسبي با حاضران برقرار كند.
باباوند، نقش حضور و دخالت دولتها را در چاپ كتاب از نقصهاي اين حوزه عنوان كرد و گفت: حضور دولتها در چرخه اقتصادي كتاب باعث تخريب اين حوزه خواهد شد، زيرا كتابهاي منتشره در زماني كم از چرخه كتاب حذف و به بهرهمندي نميرسند كه اين امر سبب از ميان رفتن موقعيتهاي چاپ كتابهاي ناشران خصوصي ميشود.
بهروزفغاني در ادامه اضافه كرد: خبرنگاران حوزه كتاب بايد با كسب اطلاعات فني و تخصصي و نيز آشنايي كامل با همه مراحل آماده سازي كتاب تا مرحله چاپ، متخصص كتاب شوند. اين خبرنگاران بايد با احاطه كافي و جامع بر تحولات و اخبار حوزه خبري خود، كتاب، و اطلاع رساني حرفه اي در اين عرصه، نه تنها خواب افراد بي مطالعه را آشفته كنند، بلكه دايره خبرسازان را از محدوده تنگ نويسنده و ناشر، به حوزه هاي سياست گذاري و همه بخش هاي درگير صنعت چاپ گسترش دهند.
وي به كمبود آژانسهاي ادبي در كشورمان و به فوايد حضور آن ها اشاره كرد و گفت: از جمله اين فوايد ميتوان، كار آفريني در صنعت نشر، تمرين تقسيم كار، توسعه بازار و معرفي نويسندگان به مردم كشور و جهان، و در نتيجه جهاني شدن آثار را نام برد.
در پايان، موضوع نقد كتاب مطرح شد كه پرداختن به آن بر عهده حميد باباوند قرار گرفت و وي اظهار داشت: ناشران ميتوانند از روزنامهنگار و خبرنگار حوزه كتاب با توجه به تخصص و شناخت آنها از اين حوزه براي فعاليت خود بهرهگيرند، زيرا نقد و بررسي كتاب از سوي رسانه همگام با چاپ و عرضه آن در بازار خواهد بود و واكنش رسانهها نسبت به كتاب از جمله عوامل تاثير گذار در فروش آن است.
وي همچنين گفت: براي نگارش يك نقد بايد به نوع و سياستهاي رسانه توجه ويژهاي كرد و همچنين اخلاق حرفهاي خبرنگاري را نيز در نظر گرفت.
نظر شما