خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) ـ به گزارش ستاد خبري سراهاي اهل قلم، در اين نشست كه با حضور عرفان نظرآهاري و قربان وليئي، در سراي اهل قلم كودك و نوجوان برگزار شد، مباحثي درباره مفهوم عرفان و چگونگي انتقال اين مفهوم به كودكان و نوجوانان مطرح شد.
در ابتداي اين نشست، قربان وليئي گفت: عرفان بينش واقعيت وحداني و باطني هستي است. اين بينش در ابتدا و در اصل كيفيتي بسيط، مبهم، ناخودآگاه و اجمالي است و طي فرآيندي به نام سير و سلوك عرفاني، تبديل به معرفت شهودي و تفصيلي و واضح ميشود.
او افزود: عرفان از جنس دانش نيست و نوعي ديدن است، يعني تغييري در احوالات عارف ايجاد ميشود كه جهان را واحد ميبيند. يعني هسته عرفان معرفت شهودي به واقعيت وحداني و باطني هستي است.
سپس عرفان نظرآهاري با اشاره به اين كه در اينجا منظور از عرفان، تاريخ عرفان و فرقههاي عرفاني نيست، گفت: ما ميخواهيم باورمندي دروني را كه روي كاركردهاي ذهني و فكري و رواني نيز تاثيرگذارند وارد ادبيات كودك و نوجوان كنيم.
در ادامه، وليئي افزود: در اين تعريفي كه ارايه شد انسان از خود شروع ميكند و وقتي از خود خارج ميشود و بيرون ميزند، سلوك را شروع ميكند و در نهايت به خود باز ميگردد.
او يادآور شد: سلوك ميخواهد وهم چندگانگي را از بين ببرد. اين وهم در دنياي كودكي نيست و كودك وحدت را قبول دارد كه در واقع اين همان مفهوم عرفان آفاقي( واحد ديدن هستي) است.
اين شاعر حوزه ادبيات عرفاني با اشاره به اين كه نويسندگان حوزه دين و عرفان براي كودكان و نوجوانان بايد بسيار مراقب باشند، عنوان كرد: اطلاعاتي را كه نويسندگان در اختيار كودكان قرار ميدهند، بايد دنيايشان را در هم نريزد و آنان را از وحدت دور نكند.
وي افزود: سلوك در واقع اخلاق و آداب است و اين اخلاق در سه نوع اخلاق اجتماعي(رعايت قوانين و مقررات اجتماعي كه حيات اجتماعي را تامين ميكند)، اخلاق فردي(سلامت رواني افراد را تامين ميكند) و اخلاق عرفاني(در اين نوع اخلاق دستورهايي به فرد ميدهيم كه او را براي رسيدن به معرفت شهودي آماده ميكند) يعني اعمال باطني فرد، جلوه ميكند.
وليئي اظهار داشت: انبياء راه را نشان دادند اما برخي از عرفا به شرح مقصد ميپردازند كه اين اشتباه است؛ تنها بايد راه را نشان داد.
نظرآهاري در ادامه اين نشست با بيان اين كه ادبيات عرفاني بسيار شبيه به ادبيات ديني و معنوي است، گفت: در سرزمين ما ادبيات عرفاني سابقه ديرينهاي دارد و حال بايد اين تجربههاي فربهاي را كه داريم به زبان ساده به كودكان منتقل كنيم.
او افزود: البته در شرايط فعلي كه دنياي ذهني كودكان بسيار شلوغ است بايد ديداين ادبيات كلاسيك را چگونه وارد ادبيات كودك و نوجوان كرد.
نويسنده كتاب «با گچ نور بنويس» گفت: اگر به نتايج مثبت ادبيات عرفاني نگاه كنيم، ميتوانيم آموزههاي آن را طوري به بچهها منتقل كنيم كه زماني كه وارد دردهاي زندگي بزرگسالان شدند اين درد براي آنها شيرين باشد.
او افزود: چنان كه مولوي پيامهاي عميق عرفاني را در قالب شعرها و داستانهاي ساده براي مردم زمان خود بيان ميكرد ما نيز ميتوانيم با استفاده از اين الگو عرفان را وارد ادبيات كودكان و نوجوانان كنيم و به آنها آگاهي دهيم.
نويسنده كتاب «ليلي نام تمام دختران زمين است»، يادآور شد: نياز نيست كتابها با نام عرفان و طراحي جلدي اينچنيني منتشر شوند؛ يك داستان درباره زيباييهاي يك كفشدوزك نيز نوعي داستان عرفاني است.
نظر آهاري تاكيد كرد: ارتباطهاي ما در دنيا در چهار گروه ارتباط با خدا، با خود، با ديگر انسانها و ارتباط با طبيعت است كه انسان عارف به دنبال تصحبح اين ارتباط هاست و سعي دارد بهترين ارتباط را با خدا داشته باشد.
سپس وليئي يادآور شد: بچهها در دنياي بسيط عرفاني اند و وضعيت طبيعيتري نسبت به بزرگسالان دارند بايد مراقب باشيم زبان، مفهومگذاري و كثرتبخشي كودك را از دنياي درست خود جدا نكند.
او در ادامه گفت: نويسنده بايد بداند كه اصلي از اخلاق عرفاني را ميخواهد به كودك انتقال دهد، به بخش انتقال پذير عرفان بپردازد، ديد وحدتنگر عرفاني و عناصر اخلاقي عرفاني را گسترش دهد.
سراي اهل قلم كودك و نوجوان در زيرزمين شبستان، جنب ستاد اجرايي واقع شده است.
بيست و چهارمين نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران تا 24 ارديبهشتماه در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) برپاست.
پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۶
نظر شما