دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
گزارش‌های باستانشناسان پیشکسوت در اولویت انتشار

حمیده چوبک،‌ رییس پژوهشکده باستانشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: این پژوهشکده برنامه گسترده‌ای در زمینه انتشار گزارش‌های باستانشناسی دارد و گزارش‌های پیشکسوتان ایرانی در اولویت خواهد بود.

چوبک در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره انتشار گزارش‌های باستانشناسان توضیح داد: در آرشیو پژوهشکده، گزارش‌های باستانشناسی سالیان قبل را داریم که متاسفانه هنوز منتشر نشده‌اند، بنابراین اولویت ما انتشار این گزارش‌ها به‌ویژه، گزارش‌های باستانشناسی پیشکسوتان است. 

وی ادامه داد: گزارش‌های باستانشناسی این کارشناسان بسیار حایز اهمیت است و باید در انتشار این قبیل گزارش‌ها اولویت را به‌ آن‌ها دهیم چرا که پیشکسوتان باستانشناسی در طول سال‌های گذشته کاوش‌های بزرگ و بسیار مهمی انجام داده‌اند که نتایج باارزشی را برای جامعه باستانشناسی ایران به دنبال داشته است. با توجه به اهمیت این کاوش‌ها، پژوهشکده درصدد است هرچه سریع‌تر گزارش‌های باستانشاسان از این حفاری‌ها را منتشر کند تا در دسترس دانشجویان و پژوهشگران قرار گیرد. 

رییس پژوهشکده باستانشناسی با بیان این‌که گزارش‌های باستانشناسان کشور باید به روز چاپ و منتشر شود، اظهار کرد: نتایج حاصل از کاوش‌های باستانشناسان در هر گوشه از جهان مخاطب دارد. در حقیقت باستانشناسی یک علم جهانی است. به همین دلیل نتایج کاوش‌های باستانشناسی باید به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شوند تا پژوهشگران دیگر کشورها نیز بتوانند از گزارش‌های باستانشناسان ایرانی بهره لازم را ببرند.

این باستانشناس درمخاطبان این کتاب‌ها گفت: اغلب گزارش‌های باستانشناسی تخصصی و قابل استفاده برای پژوهشگران‌ است، در نتیجه مخاطبان عام که علاقه‌مند به این رشته‌ و خواستار اطلاع از نتایج آخرین کاوش‌های باستانشناسی کشور هستند، نمی‌توانند از این گزاش‌ها استفاده کنند. 

سند تاریخی و فرهنگی ایران در سطح عالی و نفیس چاپ شود

چوبک درباره آشنایی عموم مردم با این رشته عنوان کرد: پژوهشکده برای رفع این مشکل نیز طرح‌هایی را در نظر دارد و برای این‌که مردم ما بیشتر به اهمیت میراث فرهنگی ایران پی ببرند، پژوهشکده باستانشناسی در چندین سطح انتشارات خواهد داشت. یکی گزارش‌های علمی، دیگری آثاری که به زبان ساده تالیف و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گیرد و در مرحله بعد که در برنامه کاری من از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید حتما بر آن سرمایه‌گذاری کنیم، موضوع باستانشناسی و هنر جهان ایرانی است که در حقیقت فراتر از سرزمین ماست. 

وی با بیان این‌که تنها تحقیق جامع و کامل در این زمینه مجموعه‌ای به نام «بررسی‌های هنر ایران» است، عنوان کرد: متاسفانه بعد از آن ما تالیفی درباره باستانشناسی هنر ایران نداریم. در این زمینه نیازمند یک مجموعه غنی و جامع ولی با تمام موازین علمی، هنری و اطلاعاتی هستیم که مانند مجموعه‌ای، شناسنامه‌های فرهنگی و تاریخی ایران را دربرگیرد و به‌ عنوان سند تاریخی و فرهنگی کشور در سطح عالی و نفیس به چاپ برسد. 

حميده چوبک سال 1331 در بوشهر متولد شد. دوره كارشناسی ارشد باستانشناسی را سال 1362 در دانشگاه تهران با رساله «افكار شناسی سفالينه‌های اسلامی» به اتمام رسانيد. سپس برای گذراندن دوره دكتری در رشته باستانشناسی گرايش اسلامی وارد دانشگاه تربيت مدرس شد. وی علاوه بر تاليفات متعدد، ‌پروژه‌های بسيار مهمی در زمينه باستانشناسی به انجام رسانده است.

وی سال گذشته طی حکمی از سوی جلیل گلشن، ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، به‌عنوان رییس پژوهشکده باستانشناسی منصوب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها