سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
دستگاه ایرانی دیجیتال‌سازی نسخه‌های خطی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است

مدیرعامل شرکت حفیظ با اشاره به قیمت رقابتی دستگاه‌های اسکنر کتاب و نسخ خطی ایرانی با نمونه‌های خارجی، گفت: ازجمله ویژگی‌های این اسکنرهای کتاب، بدنه سبک و حرفه‌ای آن است که دسترسی درخور توجهی به تمام قسمت‌های دستگاه داده است.

علی فراهانی، مدیرعامل شرکت دیجیتالی «حفیظ» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به سال‌ها فعالیت در حوزه تولید دستگاه‌های اسکنر نقشه، نسخ خطی و کتاب، عنوان کرد: به‌عنوان نخستین تولیدکننده این حوزه در کشور فعال هستیم و تاکنون چهار مدل دستگاه تولید کردیم که دو دستگاه ویژه کتابخانه، مراکز اسناد و بایگانی و سازمان‌ها و دو دستگاه دیگر مخصوص نسخ خطی است.
 
وی افزود: دستگاه‌های تولید شده با نمونه خارجی آن برابری می‌کند و اسناد و نسخ خطی را به نسخه‌های دیجیتال تبدیل می‌کند؛ بنابراین با کمک این دستگاه، تعداد کتاب‌های زبان فارسی در دنیای دیجیتال افزایش پیدا می‌کند همچنین نسخ خطی حفظ می‌شود.
 
فراهانی با بیان اینکه خوشبختانه ضعف علمی و مهندسی در تولید ماشین‌های طراحی نداریم، گفت: طراحان بسیار خوبی اکنون در حال فعالیت هستند و می‌توانند نمونه‌های ارزشمندی از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، طراحی کنند. یکی از چالش‌های جدی، تامین قطعات اولیه برای تولید این ماشین‌ها است که کمی شرایط کار را سخت می‌کند.
 
وی تأکید کرد: دستگاه «HBS» اسکنر ویژه کتاب و اسکنر است که خدمات تخصصی اسکن کتاب را ارائه می‌کند، این مدل از اسکنر کتاب نخستین‌بار در جهان به سرعت عملکرد اتوماتیک با تجهیز دو حسگر پیشرفته با قابلیت تنظیم فشار تسطیح صفحات کتاب و تنظیم سرعت حرکت است، فرایند اسکن در این دستگاه به سه حالت اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی است.
 
فراهانی با اشاره به دستگاه دیگری که در نمایشگاه کتاب به نمایش گذاشته شد، توضیح داد: نسخه کامل دستگاه N2در سال 1401 در کتابخانه بین‌المللی نسخ خطی کربلا، کنار دستگاه‌های آلمانی رونمایی شد؛ ازجمله ویژگی‌های این اسکنر کتاب، بدنه سبک و حرفه‌ای آن است که دسترسی درخورتوجهی به قسمت‌های دستگاه داده است.
 
وی با طرح این موضوع که همچنین قیمت اسکنر کتاب N2 با محصولات خارجی قابل مقایسه نیست، افزود: حدود 8 سال پیش کتابخانه حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) سه دستگاه را خریداری کرد و سال 1401 بار دیگر سه دستگاه جدید خریداری کرد، دستگاه‌هایی کاملا ایرانی که می‌تواند در بسیاری از کتابخانه‌های کشور کاربرد داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها