شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
بهترین مزیت نمایشگاه ارتباط مستقیم با مخاطب است

مدیر انتشارات سایه‌گستر گفت: ارتباط مستقیم با مخاطب و شنیدن انتقادات و پیشنهادات او، بهترین مزیت نمایشگاه کتاب تهران است.

حسین مافی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قزوین بیان کرد: انتشارات سایه‌گستر از سال 1381 در نمایشگاه کتاب تهران1402  حضور دارد و به همین دلیل بدیهی است که در طول سال‌ها حضور در این رویداد فرهنگی خاطرات تلخ و شیرین زیادی را تجربه کرده باشد.

وی افزود: مواجه‌ مستقیم ناشر با مخاطب بهترین بخش نمایشگاه کتاب است. ارتباط مستقیم با مخاطبان این فرصت را به ما می‌دهد که ببینیم تا چه میزان از کار ما رضایت و یا نقد دارند. مخاطب کودک و نوجوان مثل یک آیینه کاملا زلال و شفاف است و آن‌چه را که در سویدای دلش می‌باشد را آشکار می‌کند. به همین دلایل نمایشگاه بهترین فرصت است تا همه عواملی که در تولید یک کتاب مشارکت دارند با مخاطبانشان به بحث ‌و ‌گفت‌و‌گو بپردازند و از نظرات آن‌ها استفاده کنند.

این ناشر تصریح کرد: از تجربیات شیرینی که داشته‌ایم باید به حضور مستمر انتشارات سایه‌گستر در نمایشگاه کتاب تهران اشاره کنم. به غیر از دوسالی که به دلیل ویروس کرونا، نمایشگاه برگزار نشد ما در همه دوره‌ها حضور داشته‌ایم. بازخوردهای خوبی که از مخاطبان به خصوص در حوزه کودک و نوجوان گرفتیم یا مراجعه معلمین و مدرسان آموزشگاه‌هایی که انتشارات سایه‌گستر را می‌شناسند و به ما اعتماد دارند و آثارمان را پیگیری می‌کنند از اتفاقات خوب و شیرین حضور در نمایشگاه کتاب تهران است.

مافی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه خاطرات تلخ چندانی از نمایشگاه نداریم. اما به هرحال نمایشگاه دشواری‌های خودش را دارد. در یکی از دوره‌ها، پای همکارمان شکست و یکی از همکاران دیگرمان به دلیل فشار کار زیاد بیمار شد و به بیمارستان رفت. البته آن سالی هم که نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شد چون هنوز زیر‌ساخت‌های لازم برای برگزاری این رویداد بزرگ آماده نشده بود و شرایط خیلی مساعد نبود، به دلیل باراش باران و گرد ‌و ‌خاک خیلی اذیت شدیم.

وی به موضوع اختصاص غرفه به ناشران شهرستانی اشاره کرد و گفت: سال‌های اولی که در نمایشگاه شرکت می‌کردیم غرفه مناسب در اختیار انتشارات ما قرار نگرفت؛ باتوجه به این‌که ما یکی از فعال‌ترین ناشران حوزه کودک و نوجوان در کشور هستیم طبیعی است که به فضای کاری بزرگتری نیاز داشته باشیم.

مافی برگزاری همزمان مجازی و حضوری نمایشگاه کتاب تهران را به ضرر ناشران استانی دانست و دلایل آن را این‌گونه توضیح داد: من موافق نمایشگاه مجازی و حضوری به صورت همزمان نیستم. نمایشگاه حضوری یک‌سری مزایا دارد که نمایشگاه مجازی ندارد که یکی از آن‌ها بحث کیفیت است. خیلی از ناشران و غرفه‌داران با صرف هزینه‌های زیاد در نمایشگاه شرکت می‌کنند ولی نمی‌توانند خیلی بهره ببرند. دلیلش هم این است که برگزاری نمایشگاه مجازی سبب می‌شود بسیاری از مخاطبان کتاب‌های مدنظر‌شان را به صورت اینترنتی تهییه کنند. البته ناگفته نماند که نمایشگاه مجازی این امکان را فراهم کرده است تا مخاطبان از سرتاسر ایران و از استان‌ها و شهرهای دور بتوانند کتاب‌های مورد علاقه‌شان را خریداری کنند. ولی به نظر من اگر نمایشگاه کتاب در دو بخش مجازی و حضوری، با فاصله 6 ماهه برگزار شود خیلی بهتر است.

وی افزود: برگزای همزمان حضوری و مجازی، تمرکز ناشران را به هم می‌زند. ناشرانی که در هر دو بخش حضوری و حضوری نمایشگاه حضور دارند از لحاظ پشتیبانی با سختی‌های متعددی مواجه می‌شوند؛ به صورت هم‌زمان باید در هر دو بخش خدمات ارئه دهند. جدا از این موضوع، حضور در نمایشگاه از لحاظ جا‌به‌جایی کتاب‌ها و اسکان پرسنل برای ناشران و به‌خصوص ناشران استانی خیلی هزینه دارد. وقتی فروش مجازی باعث خلوتی نمایشگاه شود، کم‌کم نمایشگاه حقیقی را مثل موریانه خواهد خورد و آن اتفاقی که نباید بیفتد می‌افتد.

 وی عنوان کرد: امسال انتشارات سایه‌گستر به‌خصوص در حوزه کودک و نوجوان با دست پر در نمایشگاه کتاب حضور دارد؛ البته ما در دو بخش کودک و نوجوان و بزرگسال حضور داریم. در حوزه کودک و نوجوان مجموعه 12 جلدی «قصه‌های شب» را داریم که کار تالیف آن از سال 93 کلید خورد و امسال در نمایشگاه کتاب ارائه شد. در حدود 30 تصویر‌گر کودک از سرتاسر کشور در این پروژه با ما همکاری داشتند. در واقع از بهترین تصویرگرهای کشور و همچنین تصویرگران توانمند و نوپا استفاده کرده‌ایم. «قصه‌های شب» به قلم جناب مجید شفیعی نوشته شده است. این کتاب 365 قصه دارد و هر کتاب یک ماه از سال را در بر می گیرد. «قصه‌های شب» در 12 جلد، با کیفیت بسیار عالی و کاغذ گلاسه و تمام رنگی منتشر شده است.

مدیر انتشارات سایه‌گستر خاطر‌نشان کرد: کتاب «پازل» اولین بار در سطح کشور توسط انتشارات سایه‌گستر به چاپ رسید و امسال هم عنوان‌های جدید آن منتشر شد. کتاب‌های«بینوایان» و «آنشرلی» از مجموعه داستان‌های کلاسیک برای کودکان و نوجوانان، مجموعه داستان «گلستون» اثر مهدی مردانی که به زبان طنز می‌باشد و جلد یازدهم کتاب «سرکار‌هاپو»، جلد ششم کتاب «بچه‌های عجیب و غریب پرگرین» از جمله آثار ما در نمایشگاه کتاب تهران است. در مجموع انتشارات سایه‌گستر 70 عنوان کتاب چاپ اول در نمایشگاه امسال عرضه کرده و تعداد زیادی از کتاب‌هایمان تجدید چاپ شده است.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها