چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
«محاکمه عادت‌ها» در نمایشگاه کتاب/ رمانی روانشناسی که به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شد

«محاکمه عادت‌ها» نوشته علی خاکزادی یک داستان روانشناسی است که مفهومی به عنوان عادت‌ها را به صورت داستان جلو می‌برد. این کتاب به زبان‌های مختلف از جمله عربی، ترکی استانبولی، آلمانی و ... ترجمه شده است.

علی خاکزادی مؤلف کتاب محاکمه عادت‌ها در سی‌و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علت استقبال از این کتاب در نمایشگاه را وجه تمایز آن با کتاب‌های دیگر حوزه روانشناسی دانست و گفت: روان‌شناسی علم متعلق به غرب است و کتاب‌های روان‌شناسی موجود در ایران غربی است که ترجمه و چاپ شده و کتابی که در جوزه روان‌شناسی ترجمه شود و به کشورهای دیگر برود، نداریم. کتاب «محاکمه عادت‌ها» یک رمان روان‌شناسی است که ترجمه شده و به خارج از ایران رفته است.

او اظهار کرد: این کتاب به زبان کُردی سورانی و زبان عربی ترجمه و در امارات به چاپ رسیده و در سایت از نیل تا فرات در 22 کشور عربی قابل دسترس است. خوشبختانه در کشورهای الجزایر و بصره از آن بازخورد داشتم. تقریبا دو سه ماه پیش این کتاب به زبان انگلیسی توسط انتشارات پگاسوز در کمبریج انگلستان ترجمه و منتشر شده و به زبان آلمانی هم ترجمه و ویراستاری شده و درحال صفحه‌آرایی است. همچنین برای چاپ آن به زبان ترکی استانبولی هم درحال مذاکره هستیم.

او درباره محتوای کتاب گفت: مبحث عادت‌ها مبحثی است که برای همه آدم‌ها قابل استفاده است؛ اینکه عادت چطور شکل می‌گیرد و چطور زندگی آدم‌ها دچار تحول می‌شود. 

او علت بازخورد زیاد این کتاب در سایر کشورها را جنبه داستانی این کتاب دانست و ادامه داد: این کتاب یک داستان روانشناسی است که مفهومی به عنوان عادت‌ها را به صورت داستان جلو می‌برد. بنابراین مطالعه آن برای مخاطب خسته‌کننده نیست و در ذهنش ماندگار است.

نویسنده کتاب درباره داستان کتاب اظهار کرد: داستان به این صورت است که یک بدن از مغز خود شکایت می‌کند. بدن وکیل می‌گیرد و مغز هم وکیل می‌گیرد و به دادگاه می‌روند و هیئت منصفه‌ای شکل می‌گیرد. اعضای هیئت منصفه از اقصی نقاط جهان به دادگاه می‌آیند و قضاوت می‌کنند. برای قاضی چالش ایجاد می‌شود و باید قضاوت کند و رأی صادر کند. مخاطب در پایان کتاب متوجه می‌شود یکی از اعضای هیئت منصفه است و باید رأی صادر کند و در اینجا چالشی درونی بین خواننده و کتاب ایجاد می‌شود که برای صدور رأی با عادت‌های بد خود گلاویز می‌شود و نکات آموزنده را بهتر درک می‌کند.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب 1402 تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها