جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
افزایش قیمت کتاب تابع عوامل متعددی است/سیاست ثبات تعرفه کاغذ آینده‌نگری بود

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران معتقد است؛ ثبات تعرفه کاغذ وارداتی و حمایت از تولید داخلی نشان‌دهنده آینده‌نگر بودن مدیران و مسئولان اجرایی است.

احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در حاشیه بازدید از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به ویژگی‌های نمایشگاه کتاب 1402، گفت: نمایشگاه امسال با حجم گسترده‌ای از بازدیدکنندگان همراه بود، میزان فروش هم نشان‌دهنده اقبال گسترده مردم از این رویداد است. یکی از غرفه‌های جذاب آن غرفه مکتب حاج قاسم بود که یادآور یاد و خاطره سردار بزرگ ایران بود.
 
وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سال‌ با پیش‌‌بینی برنامه‌های متنوع برای حمایت از ناشران قدم برمی‌دارد، در این میان افزایش نیافتن تعرفه کاغذ وارداتی و حمایت از تولید داخلی ازجمله اتفاقات خوبی است که نشان‌دهنده آینده‌نگر بودن مدیران و مسئولان اجرایی است.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه با این اقدام، دست ناشر باز گذاشته می‌شود تا هرکس که می‌خواهد از کاغذ داخلی و هر کس که به کاغذ خاص‌تری نیاز دارد بتواند از کاغذ خارجی استفاده کند، عنوان کرد:‌ چنین نگاه و رویکردی باید در میان سایر مسئولان در حوزه صنعت نیز وجود داشته باشد تا ضمن حمایت از تولیدات داخلی، امکان ورود محصولات خارجی باکیفیت هم وجود داشته باشد تا در یک رقابت سالم، همه در کنار هم باشند.
 
وی در ادامه به موضوع تولید کتاب در کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دستگاه‌ها و ماشین‌آلات موجود در صنعت چاپ، وضعیت خوبی دارند و مشکل خاصی در این حوزه نداریم، بخش عمده مشکلات دست‌اندرکاران این حوزه در بخش مواد اولیه است که امیدوارم راهکاری برای آن اندیشیده شود.
 
ابوالحسنی تأکید کرد:‌ در حوزه مواد اولیه بیش از 80 درصد کالاهای مورد نیاز صنعت چاپ و نشر وارداتی است و به همین دلیل است که گاهی شاهد افزایش قیمت‌های زیاد برای کتاب‌ها هستیم؛ زیرا به‌طور کلی افزایش قیمت کتاب تابع عوامل مختلفی است.
 
وی با توضیح در این زمینه، افزود: علاوه بر کاغذ که طی سال‌های اخیر رشد قیمت زیادی داشته است، سایر ملزومات مثل مرکب و زینک هم افزایش قیمت داشتند و همه در کنار هم منجر به افزایش قیمت کتاب شده است،  اگر شرایطی فراهم شود تا در کنار افزایش تولید کاغذ داخلی، برای ثبات نرخ ارز نیز اقداماتی انجام شود، شاهد آرامش در بازار چاپ و نشر خواهیم بود.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 30 اردیبهشت‌ماه در مصلا ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها