شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
«از قول تو گنجشک می خواند» درد ناشی از جنگ در جهان را بازتاب می‌دهد

حسین شکربیگی شاعر و نویسنده ایلامی درباره تازه‌ترین اثرش گفت: مجموعه شعر پایداری «از قول تو گنجشک می خواند» تلاش دارد بازتاب درد و ستم ناشی از جنگ در جای جای جهان باشد.

حسین شکربیگی شاعر و نویسنده ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: «از قول تو گنجشک می خواند» را می توان محصول دریافت و درک یک شاعر از دنیای متلاطم امروز دانست، دنیایی کە هر گوشە‌اش آتشی بر پا شدە و عدە‌ای را بە درون خود می‌کشد.
 
وی ادامه داد: این اثر هم از این قاعدە مستثنی نیست و سعی دارد بازتاب این درد و ستم ناشی از جنگ در خاورمیانە و جای جای جهان باشد.
 
وی با اشاره به فضاسازی و تصاویر شعری در این مجموعه گفت: از نظر فضا و زبان و نوع تصویرسازی حتماً تفاوت هایی دارد. این شعرها درد و رنج انسان امروز را در لفافەای از تغزل بە مخاطب ارائە می دهد، زیرا عشق در بدترین موقعیت‌ها می‌تواند تسکین دهندە، نجات بخش و روایتگر بخش متعالی و زیبای زندگی در عین مبارزە باشد.
 
نویسنده مجموعه داستان «روایت‌های من» درخصوص ساختار و محتوا، تفاوت ها و شباهت‌های شعر پایداری با شعر دفاع مقدس گفت: شعر دفاع مقدس را می‌توان بخشی از شعر پایداری یا در گسترە جهانی شعر مقاومت دانست. تمام ارزش هایی کە در شعر مقاومت وجود دارد را می توان برای شعر دفاع مقدس بر شمرد.
 
وی ادامه داد: هر دو بە دفاع از انسان و حق آزادی و احترام بە آب و خاک و فرهنگ ملت‌ها تاکید دارند. این دو خیلی قابل تفکیک نیستند. شاید در ابتدا بە نظر بیاید کە شعر دفاع مقدس مربوط بە نقطه مشخصی در جهان است، اما در پازل بزرگ‌تر اگر نگاە کنیم با شعر مقاومت در سطح جهانی یکی می‌شود.

وی با تحلیل و ارزیابی محتوایی و ساختاری ادبیات دفاع مقدس و ادبیات پایداری در استان ایلام گفت: زمانی و در دورانی کە هنوز با مقطع دفاع مقدس فاصلە نگرفتە بودیم، شعر دفاع مقدس اتفاقاً رونق خوبی داشت و اکثر شاعران ما شعرهای شان بە این سمت تمایل داشت.
 
وی ادامه داد: اما هرچه قدر از آن سال‌ها فاصلە گرفتیم این ژانر نیز رو بە محاق رفت. امروز جز تک و توک شعرها، نمودی دیگر از این شعر نمی بینیم و این البتە مختص ادبیات ایلام نیست و در کل کشور همین موضوع وجود دارد.

 
به گزارش ایبنا،نشر قلاویزان در ایلام، مجموعه شعر پایداری «از قول تو گنجشک می‌خواند.» سروده حسین شکربیگی را در 1000 جلد، با طرح جلدی از بی‌بی معصومه سجادی، در 115 صفحه و به قیمت 50 هزار تومان در سال 1401 منتشر کرده است.

حسین شکربیگی، متولد سال 1354 شاعر و نویسنده ایلامی است. از کتاب‌های منتشرشده اش می توان: نیمی از صورتت را عاشقم(فراگاه 1383)،بودای کُرد(فصل پنجم 1390) ابر بزرگ(شاملو 1391) والزیتون (ساقی 1392) گنجشک‌ خوانی در باغ‌های زیتون(سوره مهر1395)تاک منتشر(فصل پنجم1395) و... اشاره کرد.

وی برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 1393 برای مجموعه داستان «روایت‌های من» و برگزیده بین‌المللی جایزه صلح سیمرغ در تاجیکستان برای داستان «جنگ بود دیگر» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها