شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کتاب‌های تاریخ و ادبیات مقاومت کیفیت رو به رشدی دارند/ ارائه «جلوه‌ی هنر شیعی در نگاره‌های عصر صفوی» در نمایشگاه

محمدعلی رجبی دوانی گفت: به نظر من کتاب‌هایی که فرهنگستان هنر به چاپ می‌رساند، کتاب‌های خوبی است. همچنین در زمینه ادبیات مقاومت نیز به تازگی کتاب‌های خوبی به چاپ رسیده است که من پیشنهاد می‌کنم بازدیدکنندگان از نمایشگاه این کتاب‌ها را خریداری و مطالعه کنند.

محمدعلی رجبی‌دوانی، نویسنده، پژوهشگر حوزه فلسفه هنر، زیبایی‌شناسی و از مدیران فرهنگی ایران به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب «حکمت و آداب معنوی در هنر اسلامی» یکی از تازه‌ترین کتاب‌های من است که از سوی فرهنگستان هنر چاپ و راهی بازار نشر شده است. این کتاب در نمایشگاه کتاب 1402 عرضه شده است.

وی افزود: کتاب «حکمت و آداب معنوی در هنر اسلامی» شناخت سنت حسنه آداب معنوی نگارگری اسلامی ایران طریق اهل «فتوت» بوده و شرط لازم به‌منظور احیای فضایل فراموش‌شده این هنر شریف است. آداب معنوی طریقی است برای سیر از حکمت به مظاهر هنری که با عدم عنایت به آن سنت حسنه هنر از مسیر حکمت خارج می‌شود و از منزلت والایش دور می‌افتد. در عصر انقلاب اسلامی، که تجدید عهد با موازین حکمت اسلامی و طریق فتوت سرلوحه سلوک و آزادگی انسان قرار گرفته، فرصت مغتنمی است تا هنرمندان با تکیه بر این سنت حسنه، هنر خویش را تعالی بخشند و شکوفا کنند. این کتاب به شرح این فرصت برای اصحاب هنر می‌پردازد.
 
رجبی دوانی بیان کرد: کتاب دیگری که از من به عنوان چاپ نخست در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده، کتاب «مشق خوبان» است. این کتاب شرح و حاشیه‌ای بر رساله‌های صراط‌السطور سلطانعلی مشهدی و مداد‌الخطوط میرعلی هروی است. این دو رساله نمونه بارز سنت تاریخی نستعلیق‌نویسی از دو استاد مسلم خط نستعلیق هستند که در هر بخش کتاب، بر حسب نیاز برای شرح و بسط بیشتر، آراء دیگر نویسندگان هم اضافه شده است. نستعلیق از آغاز قرن نهم هجری جایگاه ویژه‌ای در ایران داشته و به همین خاطر به عروسی در میان خطوط اسلامی شهره شده. این خط آئینه دریافت فرهنگ ایرانی از سنت نبوی و میراث اسلامی هم هست. در این کتاب دو رساله با مقدمه، شرح و حاشیه فراهم شده است که این شرح و حاشیه‌نویسی جزء مهمی از سنت آموزش، انتقال هنر و علم در ایران است.

وی به عنوان پیشنهاد خرید به علاقه‌مندان حوزه تاریخ و هنر گفت: به نظر من کتاب‌هایی که فرهنگستان هنر به چاپ می‌رساند، کتاب‌های خوبی است. همچنین در زمینه تاریخ و ادبیات مقاومت نیز به تازگی کتاب‌های خوبی به چاپ رسیده است که من پیشنهاد می‌کنم بازدیدکنندگان از نمایشگاه این کتاب‌ها را خریداری و مطالعه کنند.

رجبی دوانی افزود: اما به طور مشخص حوزه هنری کتابی در مورد هنر شیعی و مباحث نظری در این باب را از فاطمه رجبی به چاپ رسانیده است که کتاب بسیار خوبی است. این کتاب با عنوان «جلوه‌ی هنر شیعی در نگاره‌های عصر صفوی» منتشر شده است. این کتاب پژوهشی در حوزه هنر معماری اسلامی است که نگاهی معناگرایانه به جلوه‌های هنر شیعی در نگاره‌های عصر صفوی انداخته است.

نویسنده که معتقد است هنر نگارگری در ایران برگرفته از هنر شیعی است، در این کتاب با دلایل مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ است. در فصل اول شاخصه‌های قرآنی و اعتقادی شیعه مورد بررسی گرفته، فصل دوم به تاریخ شیعه در ایران تا عصر صفوی اختصاص یافته است، هنر ولایی، ماهیت هنر شیعی و بررسی مضامین شیعی در نگارگری نیز از جمله سر فصل‌های دیگر این کتاب است. این کتاب را نیز برای خرید به علاقه‌مندان مطالعه در زمینه تاریخ و هنر پیشنهاد می‌کنم.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir  در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها