دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
معافیت خدمات لیتوگرافی از مالیات بر ارزش افزوده

خدمات حوزه چاپ در همه مراحل قبل از رسیدن به مرحله انتشار «لیتوگرافی» از شمول مالیات بر ارزش افزوده معاف شد.

غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تلاش‌های سال‌های اخیر برای قرار گرفتن فعالان حوزه (زینک، چاپ) لیتوگرافی در شمول معافیت مالیات بر ارزش افزوده، گفت: طی سال‌های گذشته تشکل صنعت چاپ استان‌های کشور به صورت جدی به دنبال تحقق این موضوع بود، از سال 1398 پیگیری‌های خود را نیز به صورت جدی دنبال کردیم و بعد از آن با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جلسات مختلفی برگزار شد.
 
وی افزود: خوشبختانه این قانون توانست تیر ماه سال گذشته رای خوبی در صحن علنی مجلس بگیرد و مجلس در جزء (۳) بند (ب) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده تصویب کرد که خدمات زینک، چاپ به تفکیک این موضوع را بیان کرد.
 
شجاع با بیان اینکه مجلس قبول کرده که هر سه بخش زینک، چاپ، انتشارات مفهوم مستقلی دارد، عنوان کرد: با توجه به اینکه همه خدمات زینک و چاپ مربوط به قبل از مرحله نشر است و قانون واژه خدمات انتشار کتاب و کتاب را در نظر گرفته است، همه خدمات چاپ از شمول مالیات بر ارزش افزوده معاف است.
 
وی تاکید کرد: این موضوع نظر و تفسیر همه فعالان حوزه چاپ و نشر بود و اکنون با این مصوبه جای هیچ شبهه‌ای برای سازمان امور مالیاتی نمی‌ماند، در این میان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی و معاونت حقوقی مجلس خصوصاً پیگیری‌های مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد در این موضوع موثر بود،  همچین تلاش‌های فعالان حوزه چاپ کرمانشاه، اصفهان، تهران و کرمان نیز برای نیل به این هدف نقش زیادی داشت.
 
به گفته شجاع، سازمان امور مالیاتی تفسیر شفافی از قانون شفاف مجلس شورای اسلامی کرده بود و حق 12 هزار واحدهای چاپی کوچک و متوسط در سراسر کشور که خواهان معافیت خدمات زینک و چاپ بودند، در این مسیر تضییع می‌شد و اکنون اتفاق خوبی برای فعالان حوزه لیتوگرافی است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها