سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
«عزرائیل» ژانری خوشخوان در خدمت دین است/ نمایش درون‌مایه سازمان مجاهدین

سیدمیثم موسویان، از داوران بخش رمان پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد تاکید دارد که رمان «عزرائیل» نوشته نیما اکبرخانی توانسته در متنی خوشخوان به زیبایی ژانر را که اغلب در دنیا ضد دینی است در خدمت دین قراردهد.

سیدمیثم موسویان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به اینکه رمان «عزرائیل» نوشته نیما اکبرخانی در پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد شایسته تقدیر شناخته شد، درباره امتیازهای این اثر توضیح داد: عزرائیل یک رمان ژانر (تریلر) است که امروز از این قالب داستانی در دنیا استقبال زیادی می‌شود. رمان ژانر بر دو اصل خشونت و مسائل جنسی تکیه دارد که این دو با ضرباهنگی سریع خواننده را به دنبال خود می‌کشند و محتوا و معنا در این قالب قربانی می‌شود.

داور بخش رمان پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با بیان اینکه در ایران به دلیل مسائل فرهنگی به ژانر چندان پرداخته نمی‌شود، افزود: نویسنده «عزرائیل» اما توانسته از ژانر به گونه‌ای استفاده کند که منافاتی با فرهنگ دینی و ایرانی ما نداشته باشد و به همان زیبایی رمان‌های تریلر غربی دارای ضرباهنگ سریع و هیجان است.

وی با اشاره به اینکه محتوای ژانر اغلب در دنیا مادی و ضد دین است، گفت: در اینجا نویسنده توانسته هیجان و خشونت را به زیبایی و با ابتکار به خدمت دین بیاورد و اثری خوشخوان است، ضمن اینکه این اثر توانسته به خوبی به درون‌مایه سازمان مجاهدین بپردازد.

موسویان با بیان اینکه رمان «عزرائیل» به نقاط ضعف تعدادی از ارگان‌های کشور نیز اشاره دارد، افزود: قهرمان اصلی این رمان به صورت آتش به اختیار و تحت تاثیر گفتمان انقلاب اسلامی رفتار می‌کند و در خلال مبارزه‌ها و کشمکش‌هایش به برخی تضادها در جامعه اشاره دارد که بر جذابیت و خوشخوانی آن افزوده است. نقد پنهان نویسنده به مسائل جامعه در این رمان، خودی و دلسوزانه است و سیاه‌نمایی ندارد.

وی همچنین یکی از نقاط قوت این اثر را شخصیت‌‌پردازی آن عنوان کرد و گفت: شخصیت اصلی این رمان انسانی قوی، خارق‌العاده، مذهبی و انقلابی است که به نویسنده کمک کرده بتواند محتوایی دینی را به زیبایی در قالب ژانر بریزد.

موسویان در پایان گفت: در این رمان گویی نویسنده خلاق سلاح ژانر را بر علیه سازنده‌اش به کار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها