دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
2 کتابخانه مرکزی رشت و قم افتتاح می‌شود/«هدهد‌سفید»؛ عنوان مشترک کتابخانه‌های تخصصی کودک کشور

اصغر گودرزی از افتتاح کتابخانه‌های مرکزی رشت و قم تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: با توجه به رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مبنی بر ایجاد نماد ویژه کودکان در نهاد کتابخانه‌ها تصمیم بر این است که نام کتابخانه‌های تخصصی کودک نهاد به «هدهد سفید» تغییر پیدا کند.

اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های کشور در حاشیه بازدید از کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در لرستان، درباره تعداد کتابخانه‌های مرکزی فعال در کشور گفت: درحال حاضر 11 کتابخانه مرکزی، فعال هستند و کتابخانه مرکزی رشت تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه تجهیز کتابخانه مرکزی قم به اتمام رسیده است، افزود: قرار بود سال گذشته، کتابخانه مرکزی قم افتتاح شود اما به‌دلیل برخی مشکلات عمرانی، افتتاح این کتابخانه به تعویق افتاد. امید‌واریم تا پایان سال جاری، کتابخانه مرکزی قم نیز افتتاح شود. پیش‌بینی می‌شود، فاز نخست کتابخانه مرکزی خرم‌آباد تا پایان سال، جزو طرح‌های قابل افتتاح نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باشد.

گودرزی درباره برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها برای افتتاح کتابخانه‌های تخصصی کودک همچون «هدهد سفید» گفت: کتابخانه «هُدهُد سفید» به‌عنوان دوازدهمین یا سیزدهمین کتابخانه تخصصی ویژه کودک در کشور بود که با عنوان «هدهد سفید» به بهره‌برداری رسید. تصمیم بر این است، نام بقیه کتابخانه‌های تخصصی کودک نیز به «هدهد سفید» تغییر پیدا کند.

وی با بیان اینکه هشت درخواست در اداره کل امور کتابخانه‌ها برای ایجاد و کتابخانه تخصصی کودک در دست بررسی است، افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تلاش است، کتابخانه‌های تخصصی کودکان را در مناطقی که کودکان و نوجوانان رفت و آمد بیشتری دارند تاسیس کند؛ بنابراین کتابخانه‌هایی که الگوی فعلی آن‌ها فعالیت و انتظارات نهاد را برآورده نمی‌کند، تغییر کاربری خواهیم داد که بر این اساس درخواست‌ها بررسی خواهند شد.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد با اشاره به اینکه کتابخانه‌های تخصصی کودک مانند «هُدهُد سفید» صرفاً ویژه کودکان نیستند، بیان کرد: در این کتابخانه‌ها بخش والدین نیز در نظر گرفته شده است؛ بنابراین والدینی که به همراه فرزندانشان به کتابخانه مراجعه می‌کنند می‌توانند از کتاب‌های پرطرفدار منتشر شده مطالعه و از خدمات کتابخانه‌ای بهره‌مند شود.

گودرزی درباره تامین منابع کتابخانه‌ای از سوی ادارات کل کتابخانه‌های عمومی گفت: به برخی استان‌ها این اختیار داده شده است؛ اما کتابخانه‌ها اگر بتوانند منابع مالی را از طریق انجمن یا اهداگران تأمین کنند و درخواست خود را به اداره کل منابع ارائه دهند، براساس اینکه تفویض دارند یا ندارند، می‌توانند مجوز تأمین منابع بومی را دریافت کنند.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد درباره معیار ساخت کتابخانه‌ها براساس جمعیت نیز گفت: در حال حاضر کمیته‌ای به نام ایجاد کتابخانه‌ها در نهاد مشغول به فعالیت است که در این کمیته حداقل جمعیت برای ایجاد کتابخانه 2500 نفر در نظر گرفته شده است. براساس استانداردهای ایفلا و استانداردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اگر جمعیت یک منطقه و جمعیت خدمت‌گیر 2500 نفر باشد، کتابخانه‌ای 200 متری با یک نیروی انسانی می‌توانیم در نظر بگیریم.

گودرزی جمعیت 2500 نفری مناطق را مبنای اصلی خدمات کتابخانه‌ای عنوان کرد و افزود: جمعیت 25000 نفری برای کتابخانه‌های استاندارد 2000 متری است و واحد عمران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، براساس جمعیت، طرح‌های مختلف کتابخانه را طراحی و در نظر می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها