جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
نمایندگان مجلس به تقویت زیرساخت‌های توسعه کتابخوانی توجه داشته باشند

فاطمه محمدبیگی، یکی از راهکار‌های توسعه کتابخوانی را الزام آور کردن عرضه کتاب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دانست و گفت: نمایندگان در مجلس باید به زیرساخت‌های حوزه چاپ و نشر توجه بیشتری داشته باشند.

فاطمه محمدبیگی، رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به اهمیت حوزه فرهنگ گفت: موضوع فرهنگ، به‌مثابه هوایی است که نفس می‌کشیم، تا وقتی زنده هستیم باید کتاب بخوانیم و مطالعه کنیم. بی‌توجهی به موضوع فرهنگ و مطالعه عواقب خطرناکی برای جامعه دارد.
 
وی افزود: در اغتشاشات اخیر، دستگیرشدگان عمدتا از میان قشر کم سواد جامعه بودند؛ این موضوع نشان می‌دهد، سواد و تحصیلات نقش مهمی در شکل‌گیری ساختار شخصیت افراد همچنین پایداری جامعه دارد.
 
محمدبیگی همچنین به شکل جدید کتاب خواندن در جامعه امروز اشاره کرد و ادامه داد: باید از فناوری و پیشرفت‌هایی که اکنون در جهان وجود دارد برای مطالعه کتاب بیشترین استفاده و تهدید فضای مجازی را به یک فرصت تبدیل کرد.
 
وی با بیان اینکه می‌توان با تولید محتوا در فضای مجازی با موضوع کتابخوانی زمینه را برای گسترش فرهنگ مطالعه فراهم کرد، گفت: یکی از کارکرد‌های کتاب‌، ایجاد یک تصویر ذهنی برای مخاطبان است که در شکل‌گیری و ماندگاری فرهنگ، رسوم و آداب هر جامعه‌ای اهمیت دارد.
 
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: معتقدم نمایندگان در مجلس نیز باید به زیرساخت‌های حوزه چاپ و نشر توجه بیشتری داشته باشند و زمینه را برای توسعه و تسهیل فعالیت در این بخش فراهم کنند.
 
وی همچنین تشکیل کتابخانه‌های تخصصی در مکان‌های مختلف را یک ضرورت دانست و عنوان کرد: باید جذابیت‌های زیست بوم کتاب را با برنامه‌های مختلف توسعه دهیم؛ تاسیس کافه کتاب‌های تخصصی ویژه گروه‌های سنی مختلف یا کتابخانه‌هایی با شکل و شمایل جدید، برخی از این اقدامات است.
 
به گفته محمدبیگی، می‌توان الزامات قانونی ایجاد کرد تا در همه فروشگاه‌های کشور کتاب هم عرضه شود؛ به‌عبارت دیگر زمینه دسترسی مردم به کتاب در هر نقطه و محلی تسهیل شود.

وی  افزود: باید حمایت‌های یارانه‌ای حوزه نشر و کتاب را توسعه دهیم. پیگیری توسعه خدمات بیمه‌ای به نویسندگان و اصحاب نشر و سایر فعالان این حوزه ازجمله اقدامات و کمک‌های موثر برای تقویت صنعت نشر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها