یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
برگزاری اختتامیه باید آغازی برای کتاب‌های برگزیده باشد

راضیه تجار، نویسنده و داور دوره‌های متعدد جایزه ادبی جلال آل‌احمد تاکید دارد که باید پس از برپایی مراسم اختتامیه و معرفی آثار برگزیده، نهادهای متولی تمام اهتمام خود را در حوزه وظایف خود برای رسیدن کتاب‌های منتخب به دست مخاطبان واقعی آنها به کار گیرند.

راضیه تجار، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با تاکید بر اینکه با وجود اینکه جشنواره‌های ادبی باید بتوانند چراغ راه اقشار مختلف برای گزینش و مطالعه بهترین کتاب‌ها باشند، عنوان کرد: متاسفانه جشنواره‌های ادبی کشورمان از جمله جایزه ادبی جلال آل‌احمد تاکنون نتوانسته‌اند در این زمینه موفق باشند.

عضو هیات موسس انجمن قلم ایران با بیان اینکه بعد از برپایی مراسم اختتامیه نباید اثر و نویسنده رها شوند، افزود: نقد و بازتبلیغ آثار برگزیده جشنواره‌ها در شناساندن آنها به مخاطبان بسیار موثر است.

این نویسنده با اشاره به اینکه معرفی و بازتبلیغ آثار منتخب باید در بازه زمانی طولانی و دست کم در مدت یک سال انجام شود، گفت: حتی می‌توان از برپایی هر دوره جدید جایزه‌ها به عنوان بهانه و فرصتی مغتنم برای بازمعرفی آثار منتخب دوره‌های قبل استفاده کرد.

عضو هیات موسس انجمن قلم ایران بر اهمیت همراهی کتابفروشان با ناشران و نویسندگان برای توزیع مناسب و کارآمد کتاب‌های منتخب جوایز ادبی تاکید کرد و افزود: اگر کتابفروشان ویترین خاصی را به معرفی آثار برگزیده جوایز ادبی اختصاص دهند و حتی در مناسبت‌های مختلف به برپایی ضیافت و برنامه دیدار با نویسندگان تقدیرشده جشنواره‌ها اقدام کنند، کمک بزرگی در این حوزه خواهد بود.

داور دوره‌های متعدد جایزه ادبی جلال آل‌احمد با بیان اینکه تعدادی از ناشران به ابتکارهایی در حوزه آشنایی مخاطبان با آثار برگزیده جشنواره‌ها می‌پردازند، گفت: به عنوان نمونه به درج عبارت اثر برگزیده جایزه ادبی در طرح جلد اقدام می‌کنند که قابل تحسین است.

وی با اذعان بر اینکه گاهی برخی نقدهای مغرضانه را شاهدیم که باعث آزردگی نویسنده می‌شود، افزود: در عین حال برپایی همین جلسه‌های نقد نیز از سکوت دربرابر یک اثر خوب، بهتر است. البته بهترین وضعیت را زمانی شاهدیم که از سوی بخش خصوصی و نهادهای دولتی از جمله مجمع ناشران انقلاب اسلامی،‌ خانه کتاب و ادبیات ایران و نهاد کتابخانه‌های عمومی جلسه‌های نقد و بررسی علمی و صحیح کتاب‌های برگزیده با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران برگزار شود. در این حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید در برنامه‌‌ریزی و سیاست‌گذاری خود به حوزه بازتبلیغ توجه خاص داشته باشد.

تجار با بیان اینکه تنها برگزاری جوايزی چون جلال آل‌احمد برای فرهنگسازی کتابخوانی و حمایت از نویسندگان كافی نخواهد بود، گفت: نياز است كه بعد از اين مسابقات آثار برگزيده و منتخب دوباره مورد بررسی قرار گيرند، تا فراموش نشوند و از طريق رسانه‌ها به مخاطبان معرفی شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها