جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
درهای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به روی ناشران باز است/ تمرکز بر پیاده‌سازی و طبقه‌بندی نوارهای صوتی جنگ

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تاکید بر اینکه درهای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بر روی ناشران، نویسندگان و محققان باز است تاکید کرد: اگر کسی گلایه‌ای در این زمینه دارد می‌تواند به‌طور مستقیم با خود من تماس بگیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پیش از ظهر روز پنجشنبه (29 اردیبهشت‌‌ماه) در محل سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران از دو کتاب «یحیی» و «همراه» رونمایی شد. کتاب‌هایی که به ترتیب روایتی داستانی از زندگی سردار سرلشکر رحیم صفوی و همسر وی هستند. کتاب‌های مذکور توسط نشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شدند که با توجه به رویکرد کتاب‌های این نهاد که عمدتا پژوهشی هستند متفاوت قلمداد می‌شوند.
 
در مراسم مذکور تاکید شد که این کتاب‌ها هم با توجه به منابع اسنادی و دو جلد کتاب تاریخ شفاهی مرتبط با سردار صفوی آماده شده‌اند؛ اما رویکردشان داستانی است. در حاشیه این مراسم خبرنگار ایبنا گفت‌وگویی با سردار علی‌محمد نایینی، ريیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس انجام داد که از نظر می‌گذرد.
 
نقد کتاب دفاع مقدسی را جدی بگیریم
سردار نایینی با بیان این نکته که از خبرگزاری ایبنا به‌خاطر ترویج فرهنگ ایثار تشکر می‌کنم، گفت: برای کیفیت‌بخشی به آثار حوزه فرهنگ مقاومت تجربه‌های موفق خوبی داریم. یک تجربه همین است (مراسم رونمایی از «یحیی» و «همراه») اینکه کتاب‌ها در معرض دید نخبگان و صاحبان تجربه قرار بگیرد.
 
وی افزود: باید نقد کتاب‌ها را جدی بگیریم. همچنین رونمایی کتاب همراه با حرف‌های کارشناسانه را دنبال کنیم. ضمن اینکه ارتباط ناشران و نویسندگان با مراکز اسنادی باید جدی گرفته شود. درهای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس به روی علاقه‌مندان به تحقیق در این حوزه کاملا باز است.
 
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران با تاکید مجدد بر اینکه مرکز اسناد درهایش بر روی همه ناشران و تولید کنندگان آثار ادبی، هنری و مستند باز است گفت: اگر کسی در این خصوص گلایه‌ای دارد به طور مستقیم با خود من تماس بگیرد. به صورت جاری ما روزانه با همه ارتباط داریم. یکی از کارهای اصلی‌مان را هم پشتیبانی اسنادی می‌دانیم و خدمات اسنادی یکی از گروه‌های اصلی مجموعه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است.
 
اسناد ما باید طبقه‌بندی شوند
در بخش دیگری نایینی با بیان اینکه بیش از 30 سال از دوران جنگ گذشته است، گفت: معتقدم بسیاری از این آثار فاقد طبقه‌بندی است. آثاری هستند که باید گویا شوند، دسته‌بندی و نمایه آرایی شوند. بعد هم تبدیل به یک گنجینه و دانشنامه شوند تا در موضوعات مختلف پژوهشی بتواند در اختیار محقق، پژوهشگر و مستندساز قرار بگیرد.
 
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه ما در این پنج سال بر پیاده سازی نوارهای صوتی زمان جنگ، نمایه آرایی آنها، دسته‌بندی‌شان و تهیه یک بانکی متمرکز بودیم گفت: این کارها برای این انجام شود تا بتوان جست‌وجوی موضوعی در حوزه دفاع مقدس انجام داد. همچنین بتوان اسناد را به این طریق در اختیار محققان قرار داد.
 
سردار نایینی سپس گفت: کارهای خوبی در این زمینه‌ها انجام شده است، اما هنوز باید کارهای دیگری صورت گیرد. اگر این کارها کامل شود می‌توانیم دسترسی عمومی هم به این کارهایمان بدهیم. الان هر محقق و پژوهشگر و مستندسازی به مرکز مراجعه کند قطعا هر آنچه را داریم در اختیارشان قرار می‌دهیم.
 
چطور باید کتاب مستند و خواندنی تولید کرد؟
وی در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان کارهای جذابی در حوزه دفاع مقدس تولید کرد تا فروش خوبی داشته باشد این‌طور گفت: کتاب‌هایی که در مرکز اسناد تهیه می‌شود به عنوان یک مرکز تحقیقاتی محتوای مرجع تولید می‌کند. اینجا کارهای پژوهشی تولید می‌شود، کتاب‌های اطلس، کارنامه جنگ و... که این آثار مبنایی برای تولیدات هنری و ادبی و رسانه‌ای است.
 
سردار نایینی تاکید کرد: اگر به عمده آثار تولید شده در حوزه دفاع مقدس مراجعه کنید، ملاحظه می‌کنید یک ارجاع به آثار پژوهشی مرکز اسناد داده شده است. یعنی اگر حدود 20 هزار کتاب در حوزه دفاع مقدس داشته باشیم، 5 الی 6 درصد آن در حوزه پژوهشی است؛ اما عمدتا از این آثار به عنوان منابع معتبر دست اول استفاده شده است. به این رابطه باید توجه داشت که کتاب پژوهشی یک کتاب مرجع است که کمک می‌کند به آثار ادبی و تولیدات هنری؛ ما باید روایت دست اول را به صورت کامل از تمام حوادث دوران دفاع مقدس تولید کنیم.
 
وی با بیان اینکه وقتی می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که تمام این روایت‌های دست اول تولید شده که تمام اطلس‌های نبردی جنگ و روزشمارهای جنگ و کتب نبردی جنگ و تاریخ شفاهی فرماندهان جنگ گرفته شده و اسناد گویا شده و کتاب‌های سندی منتشر شده ادامه داد: بعد از آن مبتنی بر اینها باید در حوزه داستان و خاطره و زندگی‌نامه فعالیت کنیم. در واقع از این کتاب‌های اسنادی، روایت‌های خواندنی در بیاوریم.
 
«یحیی» یک کتاب خواندنی است
وی گفت: کتاب «یحیی» یکی از آن آثار خواندنی است که از دو جلد کتاب تاریخ شفاهی سردار صفوی و کتاب شفاهی همسرشان خانم شبابی و کتاب عکس سردار صفوی و 4 الی 5 کتاب دیگر یک اثر –خواندنی- تولید شده است. آقای آقا میرزایی (نویسنده یحیی) و آقای مرتضی سرهنگی که این کار را شروع کردند و این ماموریت تولید کتاب یحیی را من در مرکز تعریف کردم و تلاش می‌کنیم که این کار را ادامه دهیم.
 
سردار نایینی در پایان گفت: الان حدود 300 الی 400 کتاب تاریخ شفاهی داریم که کارهای حدود 20 جلد کتاب برای تبدیل به کتاب‌های خواندنی اجرایی شده و به تدریج داریم پیش می‌رویم تا کتاب‌های تاریخ شفاهی را به کتاب‌های خواندنی تبدیل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها